AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
43.241

Hjälp, kommer inte över 3000varv, inget laddtryck, misständer

Sida 1 av 2
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Har haft isär hela motorn, nu när den är ihopmonterad och klar (M30B35 motronic -87) så vill den inte varva mer än 3000varv/min, den misständer på alla varv. Har förvisso bara downpipes på, men det borde inte spela någon roll. Det slår lågor ur avgasrören och det ryker lite svart. så den går även lite fett..

Bakgrund: Har svarvat av kolvtopparna, nya packningar, två stycken garrett T25:or..

Wastegate:arna är båda pluggade, så den drar ingen tjuvluft där heller. Har provat att vända på tändföljden, men då vill den inte alls. 5-1-3-2-4-6 är tändföljden då den vill starta och varva 3000v..

Alla stift är nya, provat att minska elektrodavståndet från 0.7 --> 0.45. men det spelade ingen roll. NGK5R tror jag stiften hette.

Vad kan det vara för fel?
Hjälp!! kliat mig i huvudet många många timmar över detta nu!

E28 M535i TwinTurbo

Lotus Samuel
Har du satt kammen rätt?
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Har funderat i dem banorna ikväll.. Tyckte jag ställde den rätt.. annars hade jag aldrig slagit ihop motorn..
Men det var min första tanke.. dock också den jobbigaste :/

ska prova att ställa om den imorgon.
isåfall borde den väl stå helt tvärtom?
eller?

E28 M535i TwinTurbo

Lotus Samuel
Hur den ska stå vågar jag inte svara på. Motorhaveri är inte kul. Om du ändrar så dra runt motorn lite försiktigt med ett verktyg utan att starta så det verkligen går fritt inne i motorn.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
jo. det e klart. Just nu går den helt fritt.. men teoretiskt sett borde det väl bara finnas två lägen den går helt fritt, dels nu, och dels tvärtom?

E28 M535i TwinTurbo

Har precis samma problem med min 3,5.
Bytte stift från NGK till CHAMPION, då gick den lite bättre, tror det är boxen på min som har pajat.
Har hållt på i ett par veckor med min nu utan resultat.
Och den surar stiften.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
go
145
gorjo
330e -21
Det är lätt att kolla om du fått kammen ett halvt varv fel. Ställ bara motorn i läge för tändningpå tex ettans cylinder, då ska du också ha ventilspel på den cylindern om kammen står rätt. Står ventilerna däremot och "väger" på kammarna samtidigt som den tänder så är det ett halvt varv fel.
Tändföljden ska väl ändå vara 1-5-3-6-2-4? Som Gorjo skrev, nolla vevaxeln och kolla så att den inte står på lyft på ettans cylinder. Sexans cylinder ska då ha börjat lyfta insugsventilen. Men det är nog bara fel tändföljd. Om du nollar motorn så ser du ju vart rotorn ska peka för cyl 1, därifrån utgår du och sätter kablarna rätt så ska du se at den går så fiiint så. Fel tändföljd har man varit med om några ggr, och då går den precis som du beskriver. Kolla även noga så att inte vevaxelgivaren eller kablarna till den är skadade!
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
ska genast kontrolleras!
tack

E28 M535i TwinTurbo

Meddela gärna resultatet, men den följd beskrev överst i tråden är omöjlig för en motor som har kolv 1-6, 2-5,och 3-4 i topp samtidigt :-)
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
hehe
okej, kanske skrev fel där då!
lunch nu, sen garaget

E28 M535i TwinTurbo

Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Kör du med org spridare och Lmm?

BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
ja, allt detta är original, men jag har ett MF2 med mappsensor som är inkopplat också, dock så går detta inte in förräns laddtryck uppstår, 0.2bar tror jag den står på nu

E28 M535i TwinTurbo

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Nu gjorde jag såhär:
Lyfte ventilkåpan, ställde motorn så att rotorn stod mot ettan på fördelarlocket. Sen kollade jag att det var ventilspel på ettans insugsventil. Därefter monterade jag tillbaks tändkablarna enligt tändföljden 1-5-3-6-2-4 (är väl bara sätta dom i den ordningen, från ettan räknat?
Sen monterade jag ihop allt, provstartade.. den går fortfarande märkligt. Kändes lite rappare och piggare. Har dock ingen kallstartsspridare elelr tomgångsmotor.
Den börjar ändå sacka vid 3000varv, alltid precis vid 3000varv!
Den ger heller inget övertrycksutslag på laddtrycksmätaren!
två stycken nya t25:or borde ju kunna leverera lite tryck vid det varvtalet. Man hör högt och tydligt hur aggen viner.. men ändå inget tryck, å inget högt varvtal!
Vevaxelgivaren och hastighetsgivaren är väl de två givare vars kontakter sitter nära varandra, bak vid torpedväggen? de som motorn inte startar ifall man satt tvärtom?

börjar bli less på detta snart!

har dessutom en koppling som trilskas och vägrar frikoppla trots ny slavcylinder, och inget läckage...

usch

E28 M535i TwinTurbo

Låter som något med LMM-signalen. Då brukar bilen inte varva över 3000 rpm. Kolla kablarna till/från LMM och läs gärna signalen för att se om något är fel.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
spelar det någon roll hur lmm sitter monterad?
är jävligt less på lmm överhuvudtaget!

E28 M535i TwinTurbo

Den kan sitta upp och ner, vinklad 90 grader, det funkar ändå så länge du inte vänder den bak och fram :-)
tn
Du kan ha läcka! på köpressor sida?..
tn
kompressor ska det va;)...

Jag Har kört med vinande turbo?..å då va det så att slangen hoppade av turbon...?

tn
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Inte bara så att det är tändstiften som behöver knackas ihop lite?
luft=isolator.
Prova att rycka kabeln som går till trottellägesgivaren. Min 323a varvade inte mer än till 3000 varv och då vare den som var trasig...om du rycker kabeln så ska det gå att varva mer om det är den som är pajj.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.