AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.182

Oljetemperatur?

Sida 2 av 2
Axel
En oljetemp på 80-90grader är normalt ,orsaken att oljetemperaturen går upp med tjockare olja är helt enkelt att friktionen ökar i motorn.Att man får lägre temp med Castrol SLX beror helt enkelt på att det är Castrols finaste och bästa olja,där av mindre friktion,minskad bränsleförbrukning och mer effekt.Detta är några av fördelarna med helsyntet.Hade ni hällt i Biltemas sämsta olja så kanske ni hade fått en oljetemp på 130grader plus givetvis motorhaveri.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Termostaten till oljekylaren öppnar runt 80 grader därmed skall oljetempen hålla sig runt den temperatuen vid normal körning.

Castrol SLX är en 0W30-olja dvs den är framtagen för att vara lättflytande vid låga temperaturer. Däremot är den mer trögflytande vid 100 grader än en 10W60 (som tex Castrol TWS 10W60) . Kort sagt jag skulle aldrig använda någon xW30-olja in en motorn som skall köras hårt utan då är det en xW50 eller xW60 som gäller. Vintertid kan jag dock tänka mig att byta till en 0Wx eller 5Wx just med tanke på kallstart (det är ju tyvärr inte alltid man kommer åt att plugga i motorvärmaren).
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

gasa,
en 0w30 är inte tjockare (eller trögare) än en 10w60 vid 100 grader, tvärtom! Vitsen är just att 10w60 oljan skall behålla en lagom och tillräcklig tjocklek för att bibehålla maximal bärighet och smörjning även vid hård körning. I detta fall visar siffrorna 30 och 60 hur oljans tjocklek är vid 100 grader. Ju högre, desto tjockare.

Exempel på viskositet:
Mobil 1 5w50
40 grader = 103 cst
100 grader = 17,5 cst

Mobil 1 0w40
40 grader = 71 cst
100 grader = 13,5 cst

Mobil 1 SHC 0w30
40 grader = 54 cst
100 grader = 9,9 cst

Observera att siffrorna (ex. 0w30) enbart är siffror som anger i vilken "kategori" oljan klassas som. Dvs dom är inte siffror som anger oljans exakta viskositet utan egentligen bara en ganska bra indikation på den.

--------------------------------------------
Länk
Hmmm, så ni menar att om man får en oljetemp på 120grader så är det en dålig olja? BMW rekomenderar ju Castrol TWS som kostar strax under 200kr litern, det är den jag hällt i......

Mvh
Patrik
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Sandgren: Till min M3 följde det med ett separat häfte innehållandes div. teknisk information, tex fyllmängder, rek. sorts motorolja m.m. Detta häfte ligger i mappen tillsammans med servicebok och instruktionsbok. Jag misstänker att det medföljer ett sådant häfte till alla BMW`s M-modeller.
Följ de rekommendationer som står där!
Om nu ngn klåpare el. slarvig tidigare ägare har lyckats slarva bort detta häfte, kolla då i en verkstadsmanual, exvis Bentley, däri finns också dessa uppgifter.

/// Better Make Way \\\
Sandgren: Enligt din signatur så äger du en m5 och de går varmare än m3or såvitt ja har förstått.
Känner en som hade en M5 touring och den gick betydligt varmare än jag har lyckats fått upp min M3a i.
Rätt mig om ja har fel.

larsson -m3 93-
90 grader har jag i min M5 normalt sett, vilken går upp 5-10 grader vid mycket hård körning.
Igår var jag ute på kvällen vid +5 grader, då stannade mätaren på 85.
Kompisen med en M3-95 låg på 95 jämt, vilket inte höjdes nämvärt ens vid hård körning, men det kan ha berott på låg utetemperatur (vinter).

//Sniffer
Var köper man Bentley boken? Har kollat runt lite innan men inte hittat nån verkstadsmanual till M5.....

sniffer: Kör jag normalt (följer hastighetbegränsningen) så kommer jag upp i 80-85 grader. Men när jag sträckte ut bilen på motorvägen så kom jag upp i "nästan" 120grader, kanske drygt 115, var svårt att se då man vill hålla ögonen på vägen, iallafall när jag släppte gasen så sjönk oljetempen ner till 100grader på 4-5 sekunder och sedan lite till efter det. När jag gjorde så med den gamla oljan som var i 5W40 så kam man upp i kanske 105grader men då sjönk den mycket saktare när man släppte av....

Tycker detta verkar helmysko, inte ska väll motorn må sämre av en bättre olja. Om det är så ska jag köpa nån budgetolja nästa gång, typ SLX eller nått.....

Mvh
Patrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Naturligtvis mår motorn bättre av en bättre olja - om den är anpassad för motorns toleranser och användningsområde.

Castrols dyraste olja häller man i nya M5/Z8 och den är extremt temperaturstabil, dvs den bryts inte ned lika snabbt som en billigare olja vid höga temperaturer. Dessutom har den hög filmstyrka vid höga temperaturer.
Jag misstänker att TWS har bättre egenskaper vid 120 grader än SLX har vid 100! Stirra dig inte blind på enbart oljetemperaturen.

Det är många faktorer som man måste ta hänsyn till när man tillverkar en olja:
Flytegenskaper (kall/varm), oljefilmens bärighet (varm/kall), skumningstendenser vid höga varv, agressivitet mot gummipackningar etc, nedbrytningsegenskaper pga värme, nedbrytningsegenskaper pga oxidation (ålder), nedbrytning pga vattenupptagning, förmåga att inte bli blaskig vid mekansikt slitage, förmåga att rengöra motorn, förmåga att binda smutsen och föra den till filtret, oljans förmåga att stanna kvar på metallen när den är avstängd mm mm mm.

Kort brukar man säga att oljans funktion är:
Smörja metallytorna - minska friktionen.
Kyla motorn på ställen där vattnet inte når (ex undersidan av kolvarna etc)
Täta motorns små glipor mellan metallen (ex kolvar/cylinder).
Rengöra motorn invändigt från sot mm.

En modern olja är en tekniskt komplicerad produkt! Det är dumsnålt att köra med en bilig och tvivelaktig olja i moderna motorer, framförallt högtrimmade sådana med små toleranser.

Kolla här efter reparationshandböcker:
Länk

Sök på Haynes eller Bentley.

Mvh
Om det är någon som känner till någon verkstadsmanual som täcker M5 så kan ni väll tala om vad den heter eller var man kan köpa den. Hittar bara till vanliga BMWs och Z3. =(

Mvh
Patrik
bl
2.294
blixten
325i -88
I m3:s manual står att läsa följande: Den allmäna driftstemperaturen ligger mellan 80-120 grader C. Vid sportigt körsätt får max-värdet 130 grader C inte överskridas. Vid en oljetemperatur under 50 grader C får varvtalet inte överstiga 4000/min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.