AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
31.507

VILKEN MOTOROLJA ÄR BÄST

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Klassning är mycket bättre nu: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Aha,det var alltså klassningen som gjorde den "dålig"?

Mvh Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den gamla oljan hade inte så hög klassning.
En högre klassning ställer högre krav på oljan = bättre olja.

Om jag inte minns fel så är API SG (som gamla 5W-50 klarade) fullt tillräckligt för våra gamla bilar...
API SL kom för några år sedan, och det är bara bra att använda en bättre olja än vad som krävs.

Undrar var Johan B håller hus, är han på semester? ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tackar så mycket erikw!!
då vet jag hur det ligger till med den oljan..
jag tänkte köra den oljan i min vinterbil och sedan i min 318i...
jaa han måste nog ha semester annars borde han ha dykt upp vid det här laget:)

ha de!

Mvh Andreas
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Johan B. Om man vill vara petnoga, anser du att det finns en vinst att byta oljefilter 2ggr på ett oljebyte? Dessutom fråga 2 som jag har funderat på sedan förra oljediskussionen, har nu tänk prova biltema olja (trots att jag var emot den) Eftersom den är så pass billig kan man ju faktiskt göra tätare oljebyten, byter nu när det lyser gult vilket på mina bilar är ca 1200 mil, kör dessutom förhållande vis mkt kortkörningar. Det borde ju rimligen trots att en bra olja är tämligen "hållbar" finnas en vinst med detta, eller är det att kasta pengarna i sjön?

Mvh Per L.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Även om frågan riktades till Johan B så svarar jag. =)

Det man kan säga om oljefilter är att de förlorar sin funktion vid senast 1000 mil, men de stoppar bara "stora" partiklar (över 20 micron). Sotet som fångas upp i oljan är partiklar mindre än 20 micron, därför blir oljan svart/sotig.

Om det är meningsfullt att byta filter oftare än oljan beror på hur snabbt oljan sotas ner och vilka oljebytesintervaller bilen har.

Blir oljan snabbt sotig så är det bästa att byta både olja och filtret oftare.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Perra L: Det är alltid vanskligt att säga att ett filter håller si och så många mil! Livslängden beror på många olika faktorer som körsätt, bränslekvalitet, motorns skick, hur smutsig luften är som sugs in i motorn, oljevolym, oljekvalitet, filterkonstruktion, filterkvalitet etc.

Det man dock kan säga är att det som sätter gränsen för hur långa serviceintervall (oljebytesintervall) man kan ha, är filtrets kapacitet och hållbarhet. Med mer advancerade filter (t ex glasfiberfilter) skulle man kunna förlänga oljebytesintervallen markant.

Inom fordonsindustrin experimenteras det med lifetime-fill avseende motorolja, där man har mer advancerade flerstegsfilter som byts vid vissa intervall och där man tillsätter olika oljeadditiv (som förbrukas vid användningen av oljan) i oljan vid andra intervall. Hur man hanterar de sura restprodukterna som bildas i oljan vet jag dock inte...

Om du byter olja oftare än 2500 mil, ser jag ingen direkt vinst med att byta filter i "halvtid".

Köper du biltemas helsyntetiska olja, ser jag ingen direkt vinst med att byta oftare än 1200 mil heller...det är bättre att spara de pengarna till något annat!

ErikW, jag har varit bortrest två dagar! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Detta verkar intressant, iofs för lastbilar: Länk Länk Länk

Mvh
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Tack Johan B. Mina tidigare oljekunskaper härstammade från ett "läsa in gymnasiearbete" 01. Intervjuade då en Oljeingenjör på statoil vilken var mycket glad att nån alls intresserade sig för innehållet i oljor. Var efter detta troligen mer kunnig än många men inte alls kunnig kring allt!! Uppskattar att ens kunskaper kan kompletteras av mer kunniga peroner, det är väl en av grundtankarna med detta forum. Kommer nog ändå att köra biltema olja och "halvtidsbyten" pga den låga kostnaden. vet nån om det finns typ morosofilter till BMW?
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Ps vad jobbar du med egentligen johan

Mvh Per
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
rob_t_j72, by-pass-filtrering är inget nytt, men är en nödvändighet om man skall ha riktigt långa oljebytesintervall (typ 10 000 mil eller mer). Man bör dock kombinera så långa bytesintervall med regelbundna oljeanalyser hos oljelaboratorier - och eftersom en normal personbilmotor inte innehåller mer än max 4-7 liter olja, är det nästan lika billigt att byta oljan som att analysera den...

Pga kostnaden för analyser och by-pass-filtrering används det i princip bara på större maskiner som t ex lastbilsmotorer eller stationära industrimotorer.

Perra L, har precis fått ett nytt jobb efter universitetsstudierna (som inte har någon direkt koppling mot olja) på lite äldre dar, men min oljekunskap beror på ett något udda intresse för denna vätska och det har tagit ganska lång tid att inhämta den. Källorna har varit många, bland annat två 1000-sidiga böcker på engelska, diskussioner med produktchefer på två oljebolag, mycket inläsning via internetkällor (som har skärskådats mycket källkritiskt), olika diskussionsforum för olja, deltagande i mail-listor och fack-information från oljetillverkare och intresseorganisationer etc...

Mitt nya jobb har inte börjat ännu, men jag kommer att ha nytta av oljekunskaperna i det och samtidigt få möjlighet att vidareutveckla kunskapen... (lite hemlig ännu!) ;o)

Mvh

GROL
Jag köper Texacos Valvoline olja helsyntet 5-50 för 40 kr litern (obruten 20L dunk). Är det nån som vet om det är en bra olja?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Texaco och Valvoline är två skilda oljebolag!

Mvh

GROL
Då har jag läst fel helt säker. Jag ska ner i garaget och skriva upp mer info om den sen återkommer jag.

E3
1.828
E36
USA bilar
GROL och JohanB
Jag förstår att du skriver fel GROL, eftersom du garanterat har Texaco Havoline, lite lätt att i hastigheten få det till Valvoline

Det är absolut ingen dålig olja, köper du den för 40:-/l får du dessutom ett bra pris för en "vanlig" konsument!
Johan B.Vad tycker du om Omegas oljeproduckter????Motiverar det höga priset av deras produkter????På ett stor stålindustri där jag bor,så förlitar sig repverkstan nästan 90 procent på omegas 917 flytande packning??Dom behöver nästan aldrig skruva isär packningar och sipper därmed dyra stillestånd och dyra lagningar,dom är helt frälsta i 917..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E36: det är riktigt som du skriver, och jag skulle misstänka att GROL har blandat ihop Valvoline och Havoline. Texaco gör både bra och dålig olja, kolla klassningarna så ni inte köper den billiga och förhållandevis dåliga oljan!
Flaskorna med gulaktig etikett brukar ha betydligt bättre klassning än de med lilafärgad dito!

Kent, den enda produkt jag har personlig erfarenhet av i Omegas sortiment, är #917. Den har fungerat de gånger jag använt den.

Men det generella rådet är ändå att man in i det längsta skall undvika olika oljetillsatser, eftersom de nästan alltid har en eller flera negativa bieffekter i oljans egenskaper.
Oftast åstadkommer tillsatsen de förbättringar som man hävdar (det finns undantag: t ex teflontillsatserna) men det stora problemet är som sagt att man kan störa oljans ömtåliga och noga balanserade additivbalans, vilket leder till ett antal negativa effekter...exakt vilka är svårt att förutsäga i förväg, men den gemensamma nämnaren brukar vara ökat slitage i slutändan.

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Johan B:

Finns glasfiberfiltrena som utbytes spin-on eller insats på "originalplats"? Finns det nån som säljer sånt?

(Jag tänkte inte att man skulle analysera oljan, utan med en sån här Länk kan man ju rena oljan 2-3 ggr innan man byter den helt förslagsvis, frågan är väl bara vad den kostar... antagligen alldeles för mycket.)

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
rob_t_j72, det går inte att ersätta ett vanligt pappersfilter med ett mer advancerat filter, det måste byggas in som system redan på konstruktionsstadiet.
Möjligen kan man använda sig av by-pass-filtrering, där man kompletterar befintligt reningssystem med ett extra filtersystem som tar en mindre mängd olja från sumpen och renar den, för att sedan återföra oljan.
Dylika system är dyra och i en vanlig bilmotor är det inte ekonomiskt försvarbart att investera i ett sådant system. Vinsten är mindre än kostnaden...

Om man pratar större motorer med kanske 20liters oljevolym eller mer, som dessutom är igång nästan hela tiden (där det är dyrt att stanna motorn för service), hamnar man i ett annat läge - då kan ett mer advancerat filtreringssystem vara lönsamt.

Mvh

Sw
212
Switte
325i -88
häll aldrig i annat än riktig OLJA!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.