AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
31.508

VILKEN MOTOROLJA ÄR BÄST

Sida 1 av 2
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Dagens fråga grabbar:
i Haynes mekbok står det att man ska använda 10W/40 olja om ja inte har fel.. men nu undrar jag vilken som är bäst att använda av följande..
5W/40 olja eller 5W/50.. båda har ju bättre kallstarts egenskaper än den som rekommenderas men vilken av dessa två är bättre.. själv tror jag att 5W/50 är bättre för den e ju tjockare vid arbetstemperatur..

........ HAHA ;p .....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du har nåt lätt oljeläckage nånstans redan nu så ta 5W-50 direkt, men ta den ändå så har du större chans att slippa läckage.

Om motorn drar olja också så kanske en 10W-60 skulle passa ännu bättre, men byt till en sån till sommarn istället; mitt tips!

Glöm inte oljefiltret!

Mvh Robban
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Annars skulle jag testa en billig 5W-40 med API SJ, finns lite överallt!

Mvh Robban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle satsa på en 5W40-olja om bilen går bra i övrigt och inte "låter mycket" från motorn eller liknande!
Det räcker gott och väl för nästan alla konfigurationer och körstilar.
Det är ytterst få bilar som behöver en tjockare olja!

Om du inte har "kontakter" eller hittar specialerbjudanden på olja, kan Biltemas helsyntetiska 5W40-olja vara ett billigt och bra alternativ (API SJ/ACEA A3). (ca 200 kr för 4 liter)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hallå där Johan! Hur går det med boken?

Mvh R
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Johan_B:
motorn tickar ju lite.. misstänker att en ventiljustering skulle behövas.. sedan låter de lite konstigt där fram på motorn, precis bakom kylaren så att säga( rulla ett rrrrrr i munnen).. på bmw säger dem att ja ska pröva att byta kamrem och spännrulle..

dessa har väl inget med oljevalet som du/ni rekommenderar att göra?

men vi är överens om att både 5W/40 och 5W/50 är bättre än 10W/40 eller hur?

men det inte är bättre, så borde det väl inte vara sämre att använda 5W/50 jämfört med 5W/40??

en sista fråga.. finns det nåt annat positivt resp. negativt då man jämför dessa oljor bortsätt från det som nu har framförts??

........ HAHA ;p .....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det viktigaste är att kolla in kvakitetsklassningen: API SJ (Helst SL) + ACEA A3

T.ex. Biltema har tyvärr stora kvalitetsskillnader på just sina 5W-40 o 5W-50

Mvh Robban
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag menar kvalitetsklassning förstås...
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
så vilken av det ex du angav (biltemas) ska man välja då..

........ HAHA ;p .....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
5W-50:n är dålig! Ta inte den.

Däremot säljer Agrol en helsyntet med API SL-klassning som är billig, kolla på www.agrol.se

Mvh
xelerator,

Biltemas 5w40 är SJ-klassad, och därför helt klart det bästa köpet. Mycket prisvärd!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Såg faktiskt att Rusta också sålde en 5W-40 med API SJ för 179:-

Men Biltemas är lika bra så kortaste vägen vinner!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
är det 179:- per liter på rusta då eller..

är biltama olja nån bra överhuvudtaget då..

........ HAHA ;p .....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nej, för 4liter - alltså ca 45:-/liter
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok.. men då får ja väl knalla ner till biltema o köpa mig lite olja då så får vi se hur den funkar..

........ HAHA ;p .....
DanneR
Jag skulle föredra Mobile 1 Ow-40 Synt. Mycket bra för kännsliga motorer!

Daniel
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Glöm inte oljefiltret!
DanneR
Behövs inte!

Daniel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man skall ALLTID byta oljefiltret när man byter olja!

Det har i princip alltid kortare livslängd än oljan.

Troligen skulle man kunna köra ca 4000 mil på en bra olja om man bara bytte filter emellanåt... Men då bör man nog göra regelbundna oljeanalyser (som kostar lika mycket som ett normalt oljebyte i en personbil, så det är nog smartast att byta olja enligt serviceprogrammet ändå....) ;o))

Det kan vara direkt skadligt för motorn att bara byta olja, men inte filter!
Om man har otur kan den nya oljan lösa upp smuts som filtret har filtrerat bort (när det har skött sitt jobb), och då kan slitaget helt plötsligt ÖKA!

Så byt alltid filter när du byter oljan! (snåla inte på filterkvaliteten!)

Bäst är givetvis en högkvalitativ olja som är BMW-longlifegodkänd, men det behövs inte till en så gammal motor!

En BMW-longlifeklassad olja kostar nog minst 130kr/litern, så biltemas 5W40-olja (API SJ/ACEA A3) för ca en femtedel av det priset är en mycket prisvärd olja även om det givetvis finns "bättre" oljor på marknaden!

I vilket fall överstiger Biltemas 5W40 olja vida den oljekvalitet som fanns när motorn tillverkades!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
DanneR
Johan B!!!! Ja skojade lite bara. klart man måste byta oljefilter. De är enu värre om man inte byter filter i en automat låda när man byter olja =)! Då kan man nästa hälssssa hem!
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Skulle vilja veta på vilket sätt biltemas 5w-50 olja är dålig eftersom de sägs här?
sen har har jag läst i nån annan tråd att dom ändrat klassningen är den då bättre nu?

såg att tråden var gammal men vi tar den igen:)

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.