|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo tack jag märkte det på Mantorp i sommras :-o Höll på att sätta M coupen i räcket ut på start och målrakan, då pumpade hjärtat på för fullt. Det är så det kan gå när man jagar ikapp och passerar E46 M3or och däcken överhättar, eller kanske för ivrig högerfot. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Kollar lite info om Z3M åt en polare. Kostar verkligen insp 2 8800kr? Jag kan förstå att många faktiskt säljer bilen när det börjar närma sig! Det var HISKLIGT dyrt för en service. Och 6500 för en insp 1? Är det just en specifik BMW ÅF som är ute och cyklar eller är detta ett standardpris? Låter dyrt med tanke på att jag servat en e36 evo M3a för ungefär 6000 för en insp 2. |
|
| Alla aktoriserade BMW verkstäder i mälardalen tar >8500:- för insp II, Tyvärr. Men slår man ut 4 st servicar ( 2 olje, en insp I, och en insp 2) så blir ju snitt priset ca 4000:- och det kan man ju överleva med. Betänk ändå vilka prestanda du får för pengarna. En porsche 911(964) kostar ca 13000:- att serva på märkesverkstad och de har endast 250 hk....... | |
|
Beppo: För 2,5-3 årsedan servade jag en m3 3,2 för 6115:- för en insp 2. Får väl skylla på inflationen :) Ja, jag (eller polaren) behöver nog inte övertygas när det gäller nöje per krona dirket :) Hur uppfattar du "lättfotheten" vid farter över 200? Har kört coupen och tänkte inte på det då (är väl ett gott betyg) men man har ju läst endel om roadstern. Hardtop ett måste på vintern? |
|
|
Nej, hardtop är inget måste. Om man köper 99 eller nyare så sitter det en bättre sufflet på än tidigare (gäller alla Z3 roadster). Däremot är bilen snudd på okörbar på vintern då antispinn och antisladd saknas och heller inte gick att få monterat förrän 2002-års modeller när nya M3- motorn monterades(dock "bara" på 325 hk). Tycker den är tillräckligt giftig i regn...... Lättfotheten verkar mest bero på hur hjulinställningarna är gjorda, vilka fälgar man har osv.... Alla Z3 bilar jag kört/åkt med med Orginalhjul går ganska stadigt, men med 18/19" hjul på blir dom väldigt mkt vingligare.... Vad detta beror på vet jag inte. Någon som Vet? |
|
|
såsom varande 911-mupp måste jag lägga mig i lite ;) på 964 ställs ventilerna, hiskeligt dyrt (och antagligen rätt pilligt dvs tidskrävande). Dessutom var 2000:e mil.... :/ så det är faktiskt helt sant, räknat per hästkraft är det rena rama vinstaffären att serva en z3m! :-P mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
| Jo, porsche är ruggiga. Tur för ägarna att 996:orna är betydligt lindrigare att serva. En insp II på En Z3M-motor inkluderar att ventiler och vanos ses över. Bla därför tar en insp II ungefär 9(!) timmar att göra, och därav priset..... | |
|
Beppo: Vad är det som är ändrat på suffletten på >99? Tätare eller bättre kvalitet på "tyget"? ///Masten ThaMaztr - Fånigast nick på forumet? :) |
|
|
Ture, Jag gick i samma funderingar som dig och det slutade med att jag aldrig kunde bestämma mig, utan gick och köpte en Z3 Coupé 3.0 istället. Helnöjd med beslutet! Den har lite av M'ens karaktär, mycket likt faktist. Dock kan den vara lika anonym som en 2.8. Kännas lite mer normal, och spara på plånboken en hel del. (Du vet väl att BMW's 3.0 motor vunnit många finna priser?) Efter att ha ägt en Coupé 2.8, kört en M-Coupé i en sommar, och avslutar nu med min förmodligen sista Coupé på 3.0 motorn är jag faktist helnöjd. Den är en positiv överraskning och är en mycket bra kompromiss för den som vill ha M'ens karaktär men med 2.8'ans trygga och ekonomiska fördelar. /Johan |
|
|
ThaMaztr, >99 orna har dubbla lager tyg. Man ser alltså inte cabställningen som på äldre bilar. Finns att köpa och pilla dit i efterhand, jag är lite sugen. Tydligen gör det ganska mycket på ljudnivån. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik M: Det låter som om du menar det innertak som sitter på de faceliftade bilarna? Vår är ju en 99:a (tillverkad i mars 1999) men har inget innertak. Den faceliftade började tillverkas i april 1999, och har därmed innertak. Jag har för mig att de räknas som 00:or rentav? Hur som helst, jag har också varit sugen på innertaket, lite trist med bara svart dock. MG Racing har innertak med färg, skulle passat med svart/röd-kombination i vår bil. ///Masten ThaMaztr - Fånigast nick på forumet? :) |
|
|
Jepp, det är innertaket jag menar, jag har oxå sett färgade innertak och givetvis funderat på rött. Har hittat på Länk för 3500 kr Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
volatile: jo visst har M54 3.0 blivit årets motor 2002 ...men M52 2.8 jar blivit årets motor 2 gånger. Först 98 och sedan när dubbelvanos kom 99. Då där är det jämn match..dock visst är 3.0 en underbar snurra. När den sitter i nya 5 serien av 2004 modell har den även en del lättare ellement mot förra årets M54 och då är den ännu vassare. Världens bästa 3 liters motor utan tvekan! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Beppo: 9 timmar för en Insp 2?! Då är ju kring 10 tusen rena bonusen... iofs är väl bitar av det där av typen "kolla bromsskivor, klossar och bromsvätska" gissar jag... Dvs mycket man antagligen kan göra själv! Insp2 på en 993 omfattar bla stift (12 st à 100-150 spänn varav ett par är grisigt jobbiga att komma åt) , olja (10-12 liter à hundralappen + 2 filter), växellådsolja mm så det drar ju iväg ganska fort... mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Mkt kan man ju göra själv. Dock tänker inte jag skruva med ventiler och dylikt själv....... |
|
|
Nä pill med ventiler får gärna de som kan göra - jag tänkte mer på att flera av de 9 timmarna lär vara enklare saker som t om en klant som jag själv bör klara av, fast det tar väl gissningsvis ungefär 10 ggr tiden då (men det är skoj) Bara hissa upp bilen ordentligt på pallbockar är ju ett litet äventyr, eller vad säger du zodiaken ;) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Jo när man kör porker får man ju ta smällen att det tar några timmar att få upp bilen vettigt :) Men övning ger färdighet! /Per |
|
Mr Hamann |
zodiaken: Kan du ge tips på hur man ska göra för att få upp bilen på pallbockar på ett smidigt sätt? // Mr Hamann |
|
Hoppar in i debatten med min favoritkunskap. M Roadstern (och MC) fick nya motorn och diverse uppgraderingar till säsongen 2001 (feb.). Dvs. då monterades bl.a. nya motorn, S54, med några kusar extra men framförallt med ny motorstyrning, nytt VANOS-system och liknade, plus diverse annat i chassi etc. som ni redan varit inne på ovan. Jag ser till min stora tillfredställese att ävenså Autopower har uppdaterat »Modellguiden» hävidlag. Bra! Ha de/Lasse B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.