|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har blivit sugen på att skaffa en z3 någongång under kommande år, först var jag helt inne på att skaffa en 2,8 men nu är jag mer inne på en M. Nu undrar jag lite över ägandekostnaden på dessa modeller. Att M:en är dyrare att äga förstår jag men skiljer det mycket i service och försäkringspremie? Vilket är det billigaste försäkringsbolaget? Återkommer nog med fler frågor innan jag handlar... | |
|
Mina erfarenheter av att äga en M Roadster är att man får mycket kul (och prestanda) för pengarna. Den är bensinsnål och fösäkringen är relativt billig. Vi betalar 9000/år med Länsförsäkringar. Servicekostnaden blir ju lite högre, inte minst på grund av att BMW häller i bättre olja i bilen. Men det handlar inte om några hiskeliga summor. Om det inte krockar med andra planer ska du kanske passa på att handla nu i höst/vinter. Det tjänar du förmodligen på eftersom dessa bilar ligger lägre i pris än de kommer att göra i vår. Min bil är passande nog till salu till ett (tycker jag) bra pris: Länk :) |
|
|
Denna fråga har varit uppe tidigare. Men då jag ändå svarar så kan jag meddela att servicen på en M coupe kostar ca 6500 för insp1 och 8500 för insp2. oljeservicen kommer jag inte ihåg vad den gick på men några tusen var det i alla fall. (Priserna ovan fick jag efter att ha letat lite efter billigaste stället, givetvis på en BMW-verkstad). Försäkringen beror ju helt och hållet på var du bor och hur gammal du är samt ant. skadefria år. Jag skrev min bil först på mig och fick som förslag på 38-45.000kr i helförsäkring/år. Men då blev jag av med körkortet för ca 2 år sedan och de räknar mig som mybliven körkortsägare. Att jag sen kör bil varje dag och gjort så i snart 15år utan att så mycket som snuddat en annan bil spelar ingen roll. SÅ jag skrev genast över bilen på tjejen och fick en premie på 14.200kr/år, vilket kanske inte är billigast, men jag har BMW-original försäkring och bor i Stockholm. Som Asken sa en gång så kostar en bil ca 10% av värdet per år att äga. Låt dig nu inte skrämmas av alla dessa siffror, jag är långt ifrån rik och jag har råd med bilen, det gäller bara att prioritera. Bilen är en dröm som jag sent kommer att sälja, om jag någonsin säljer den. Jag säger inte att det är världens roligaste bil att köra men jag har å andra sidan aldrig kört en roligare bil. Uttrycket "mycket vill ha mer" dyker dock snart upp i huvudet. Plötsligt dyker tankar på kompressor och annat trim upp i huvudet trotts att bilen har bra mycket mos i motorn. Man kör ifrån det mesta, men det finns ju alltid någon som är snabbare och det är nu det börjar bli dyrt! Lycka till med ditt Z3 köp. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| Tackar för svaren!! Priserna avskräcker mig inte!! Men har inte råd just nu att skaffa en Z3.... Tyvärr!! Men ska försöka leta upp lite pengar så fort som möjligt!! I värsta fall kanske jag får göra mig av med mc'n men helst inte! Finns det något annat som kan vara bra att veta när man ska kolla på en M? Några "vanliga" fel som man ska se upp med? | |
|
För att ge mig in i snacket utan att egentligen veta.... Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Oljeservice går på 1500:- (ca) Jag betalar 7700:- helår för försäkring hos trygg-hansa. När jag skulle köpa min så tyckte jag att prisskillnaden både att äga och att köpa var för liten för att uppväga de extra 128 hk i M-bilen. Oavsett vilken du köper så är risken att gå på en mina oerhört liten på dessa bilar jämfört med andra kul bmw-modeller. Skräckexempel i dessa fall är tex M3 och framförallt M5. Z-bilarna är mkt sällan 1:a bilar i någon familj. Snarare 3:e eller 4:e.....Därför fuskas det nästan aldrig med mätarställningar och dylikt. Provkör några olika modeller och avgör själv vilken som passar dig. Men jag lovar att skillnaden mellan 2.8 och M inte bara är enorm på pappret......därmed inte sagt att 2.8:an skulle vara trist att köra. |
|
| Jag håller med dig Beppo, det verkar inte skilja så mycket i ägandekostnad mellan M och 2,8. Så jag ska satsa på en M, annars blir det nog som vanligt att jag vill ha mer under huven... Då kan jag inte njuta av den bil jag har utan vill bara byta så fort som möjligt! Låter bra att det inte finns någon större risk att gå på en mina!! Tack för svaren!!! // Ture!! | |
|
Saker att tänka på. Kolla serviceboken, det absolut viktigaste! Den ska vara rätt och riktig samt riktigt ifylld. Som Beppo skriver så är det sällan den enda bilen man har, alltså körs de inte varje dag till jobbet och utsätts för dagsslit. Bilarna luftas med helg tid eller på kvällar. Att de sen körs lite hårt när de väl används är de byggda att klara, dock bör man ju observera att motorn (oljan) ska bli varm innan man varvar över 4000rpm. Kommer du ut till någon och ska provköra och ägaren inte säger något om detta så kan du vara säker på att han inte heller använder denna teknik. Bilen är en avancerad bil med avancerad teknik som ska skötas efter strikta regler (inga krångliga utan i det stora hela sunt förnuft). Vad ska man kika efter då? Vanosen, nu är detta tema något söndertjatat, men jag anser att en vanos ska inte låta som en diesel. Varva upp motorn till ca 2500rpm och släpp gasen, låter det då hårt och mettaliskt klonkande, påminner om en diesel, då hinner inte vanosen med att ställa om sig riktigt. Detta kan vara ett enkelt problem att lösa om man går till rätt person, lämnar man in den på BMW så byter de lätt hela vanosen a 25.000kr. Det kan vara O-ringarna till magnetventilerna som behöver bytas a 25kr/st + byte. (Kolla med MH-GTR i Jönköping han kan sånt!). Sen har vi bromsar, skeva bromsskivor kostar några tusenlappar att byta, belägg är inte helt gratis men betydligt billigare än på en Porsche med jämförbar prestanda. På en Amerikansk hemsida läste jag att om man kör mycket bana så finns det någon balk i bakaxelupphängningen som kan paja, har dock aldrig hört talas om det i Sverige. Sen är det ett glapp i ljuset till fläktvredet på mittkonsollen som finns på nästan hälften av alla Z3-or. Det största problemet är ändå att när man vant sig med bilen, gör sig uttrycket "mycket vill ha mer" sig gällande och nu börjar det bli dyrt. Så vill du ha en trimmad och stylad bil så är det bättre att köpa en sån från början än att betala för allt sånt i efterhand. Ett problem som kan uppstå om man vill gå vidare, dvs OM man skulle tröttna på bilen! vad byter man till då????? Du får ingen bil som har jämförbara prestanda för pengarna, du lär få pynta åtminståne det dubbla eller mer. Så antingen byter man ner sig eller så sitter man fast. Tro dock inte att det sista är en nackdel, har man en gång ägt en vill man inte köra något annat, om möjligt uppgradera lite. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Kan ju säga att jag betalar ungefär hälften av vad Wolv fick betala i försäkringspremie för min 2.8'a. Beror ju givetvis på var man bor, vet 2.8'a ägare som betalar uppemot 12.000 om året i försäkring. Jag tvivlar inte ett dugg på att M bilarna är otroligt roliga, men 2.8'an räcker rätt bra den oxå. Nu är ju min visserligen inte orginal, har ej bänkat den. Men någonstans runt 225-230 Hk ger den nog. Så jag är kanske inte riktigt rätt man att sitta här och skriva att 2.8'an räcker till. Givetvis vill jag oxå ha mer pulver framåt säsongens slut, men efter att ha harvat runt i en Renault 5 med 75hk hela vintern, lär Z3'an gå som en raket nästa vår. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik, Vad har du gjort med motorn för att uppnå den effekten? Och hur påverkar det motorns karaktär och bilens körupplevelse? |
|
|
Inleder med att hålla med föregående talare om bilens förträfflighet och berömma Z3mpower för insiktsfulla argument och åsikter. Du väljer mellan två mycket underhållande bilar. 2,8:an blir billigare än M:n, men samtidigt får du en både ovanligare och mer underhållande bil för den extra insatsen. Väljer du en M coupé har du dessutom en bil som bara tillverkats i ett par tusen exemplar över hela världen och det kan bara det vara ett ekonomiskt argument om du planerar att behålla bilen ett tag. Både bilar är trevliga att köra, och en 2,8 sticker varken ut särskilt mycket i gatmiljön eller i plånboken. Två bra alternativ helt enkelt. Mycket lycka.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
kentsamuel, tyvärr vet jag inte vad som är gjort med motorn. Det var förra ägaren som gjorde detta. Det jag kan se, är att avgassystemet är bytt mot en Bastück DTM modell i rostfritt, med fullflödeskatalysator. Vad som hänt i motorn kan jag bara gissa, och en gissning är att insugningsrören är bytta mot 2.5'ans som är mycket större. 2.8 liters motorn är ju strypt och mycket av strypningen sitter i insugninsrören. Importfirmans teori om andra kamaxlar vet jag inte om jag tror på. Motorkaraktären kan jag bara jämföra med min fars 528'a -96, samma motor, och karaktären känns ganska lika, min drar lite bättre från låga varv. Svårt att jämföra med så olika vikt på bilarna. Men det är inte lönt att ligga kring rödmarkeringen, bättre att skicka i nästa växel, vilket passar mig utmärkt. Det var firman som skötte importen som först märkte att något var skumt med min bil, de plockade in 2st 2.8'or samtidigt, och enligt dem var det grym skillnad på min och den andra bilen. Givetvis körde de då inte båda bilarna till bilprovningen samtidigt, då hade nog min inte gått igenom. De fick även låna fjädrar och dämpare från den andra bilen. Så mina högst ungefärliga effektsiffror kommer enbart av lite mattematik efter några acc prov där jag utan att plåga livet ur varken koppling, däck eller motor körde 0-100 på strax under 6 sek. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik, Intressant. Det är ju en ganska bra effektökning. Och eftersom vridet är bättre och du inte behöver varva den så är nog inte kammarna bytta. Tycker själv det är väldigt svårt att uppskatta effekt, men du har säkert rätt. kul att det ger så mycket med såpass lätta modifieringar. 0-100 under 6 sek låter dock nästan lite väl positivt när den original ska göra det på 7.1? |
|
|
Just insugningsrören har diskuterats fram och tillbaka, bland annat här på forumet, och de flesta verkar överens om att det ger en 20- 25 hk effektökning på att byta dessa. 2.8'an är ju lite unik i detta avseende, då den är strypt. Man får inte samma effekt på en 2.3'a t.ex. Angående acc provet så var det ju högst amatörsmässigt, men jag fick ungefär samma tid vid upprepade körningar, så jag tror inte jag ljuger väldigt mycket. Fast det gör ju mycket skillnad med hundradelar hit och dit. Lite matte på vilken effekt som behövs för att flytta 1260 kg till 100 på denna tid ger just 225 Hk. Å andra sidan ger samma matte bara 177 Hk för att flytta 1260 kg på 7.1 sekunder. Möjligt att det är drivhjulseffekt man får, det vet jag inte. Sen har jag hört av bland annat BMW mek, att de flesta 2.8'or ger lite mer än 193 Hk orginal, någonstans strax under 200 Hk och då stämmer det ju ännu bättre med de +25 som ett insugningsrörsbyte skall ge. Hade varit roligt att veta hur mycket det behövs mappas för det skall ge önskad effekt. Jag misstänker att det inte bara är att skruva dit grejorna och åka. Det enda jag kan säga med 100% säkerhet är att bilen går grymt bra och att jag är supernöjd. =) Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Jo det är ju det som är viktigast. På denna typen av bil så spelar ju siffor hit och dit inte så stor roll. På det stättet du räknar så borde väl M Roadsterns 0-100-tid hamna en bit lägre än de 5.4sek som fabrikssiffrorna är med 321hk? |
|
|
Har för övrigt undrat en del över 0-100 siffrorna för M- modellen. Har hört att potentialen är bättre än siffrorna anger. Någon som har mer info om detta? Skall vid nästa tillfälle (bra väglag & avspärrat område) testa grundligt mot en bekants M3:a och se skillnaden i verkligheten. Rent teoretiskt borde väl ändå en Mcoupé eller Mroadster vara snabbare va? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
www.track-challenge.com Där har ni allehanda testsiffror. Jämför förresten M roadster och coupe också...... |
|
|
Ha, tack för bra tips på sida. Intressant läsning och suverän funktion med jämförelsetester. Kul att se siffror som faktiskt betyder något.. Konstigt däremot med så skilda siffror för Mcoupé och Mroadstern. Att Mcoupén är snabbare runt ringen kan man förstå, men att den är nästan en halv sekund långsammare 0- 100 då bara 35kg skiljer dem åt verkar inte särskilt trovärdigt, men det är alltid kul att kunna slå en 911 på fingrarna dessutom.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
kentsamuel, det stämmer men tror du inte att mycket av effekten försvinner i hjulspinn på M bilarna? Måste vara ruskigt svårt att få ner kraften i backen. Jag kan rulla på ettans växel med kopplingen helt uppsläppt, stampa gasen i botten och bakhjulen släpper direkt. Kan bara gissa hur svårt det måste vara att få ner all denna kraft med minst 100 Hk till. Jag misstänker oxå att M Coupen/Roadstern är snabbare än fabrikssiffrorna anger. Men som du skriver, siffror i all ära, man kan ha kul med 900 Kg och 75 Hk oxå. Kollade på vikten på track-challenge, väger verkligen M bilarna så mycket? I min instruktionsbok står det 1260 kg med förare, men reg. beviset vill ha det till 1300 någonting kilo. Men då skulle M Roadstern väga ytterligare 100 kg. Blev ytterligare förvånad att M Coupen är tyngre än Roadstern, jag trodde att cabställning, motorer mm. vägde mer än Coupen's tak. Där ser man. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik M Vad f*n har du för sopa däck? breda har jag sett att de är men spinner vid fullgas från rullande! Det gör inte ens min! och då har jeg en M! Eller har jag fel på min bil??? kan de 35kg taket göra sån skillnad???? Eller greppar Fulda Extremo 265/30/18 så bra??? Jag vet att Pirelli P Zero Rosso 245/45/17 släpper klart mycket klättare men ändå. Ska jag få hjulspinn med min bil så måste jag stå still och varva lite först (nu pratar vi torr sommar assfalt! regn blöt vägbana är inga problem att slita gummi på). /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
M-diffen på din bil ger grymt mkt bättre fäste. Har jämfört med 2.8 som släpper mycket lättare. Men när M-släpper - DÅ släpper det!!!! =0) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.