|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| volvo har aldrig ljugit i sin reklam tidigare;-)...för några år sedan åkte dom på vilseledande reklam i usa där dom fick böta ett x antal dollar och ändra sin reklam kampanj. | |
|
Tillverkarna behöver kanske inte direkt ljuga, men de kanske gör sina tester på asfalt med ovanligt bra grepp, under bästa klimatförhållanden, har minimalt med bränsle i tanken, ingen spolarvätska, minimal utrustningsnivå, förare som väger 50 kg osv. det här är naturligtvis även ett problem man har om man jämför siffror från olika tidningar, vars sätt att genomföra mätningarna skiljer. Skall man vara riktigt petig bör man kanske inte ens acceptera siffror uppmätta vid olika tillfällen av en och samma tidning. Siffrorna jag gav ovan från AMS har ju tillkommit vid olika tillfällen, Men när det skiljer några tiondelar upp till 160 finns det nog anledning att tro att bilarna är ganska jämnsnabba. Skillnaden verkar vara så liten att den inte har någon praktisk betydelse, utan är no mest något att bräcka polarn med. Själv skulle jag aldrig komma på idén att avgöra valet mellan T4 och 328 på basis av accelerationssiffrorna. Dessa skillnader verka minst sagt små i förhållande till bilarnas totalegenskaper. Men nu var det kanske inte det tråden gällde … |
|
|
En annan sak som kan skilja på de exemplar som tillverkaren mätt på är effekten. På 1980-talet körde man Superbike Cup i Sverige dvs racing med rena standardmotorcycklar. Förutom rena säkerhetsmodifieringar, t ex att säkra bultar som kunde orsaka oljeutsläpp, så var inga modifieringar tillåtna. Trots det kunde man se skillnader. En mätning av en Kawasaki 900 som gick runt bland tidningar som testobjekt gav 99 hk, men när man strax efter mätte på ett av de exemplar som generalagenten tillhandahöll för tävlingsverksamheten fick man 109 hk. Det senare var helt i original, men alla toleranser i motorn hade justerats så att de låg precis på rätt sida gränsvärdena, i övrigt var också motorn genomgången för att se tilla tt alla delar var så bra de kunde bli, utan att överskrida reglementet. Exakt var effekten mättes kommer jag inte håg, om det var på bakhjulet eller på utgående drev efter växellådan. Av tillverkaren uppgiven effekt på vevaxeln var 115 hk, nåot som säkert överskreds av den tävlingspreparerade MC:n Nu är måhända en MC-motor mer känslig för detta, eftersom den har mycket högre effektuttag per liter cylindervolym, men nog kan tillverkaren av en bil också vinna lite i detta avseende, om det önskas. |
|
320-325 |
men om min bil når en viss sträcka ex´0- 201m snabbare än t4 beror inte det då på att min bil får upp farten snabbare alltså orkar acca upp snabbare än t4 an ? och det konstiga är att det var typ första gången som jag rejsade med min E30 efter motorbytet och jag spann bort mej ordentligt varje gång p.g.a ovana så T4 an´´ var alltid i ett försprång i början typ hans bakdel på t4 an´´ var vid mina framhjul eller front..beroende på hur kass jag var.. men ändå så lyckas man pressa sej förbi .. T4 a ägaren var förvånad, och även jag ..han kom bort sen och undrade vad jag hade gjort under huven..men min är ju som sagt orginal....m20b25 men det kan bero på utväxling samt lite vikt skillnad samt sug hk finns ju alltid där det är ju bara varvtalet som styr hur mkt vrid effekt som finns eller? och turbo maskiner har ju lite väntetid med effekten tror jag tills turbon behagar vakna.. detta märktes ganska rejält när jag drog mot kompisens 740 tic chippad 1,1ladd s60turbo 3 tum m.m runt 220hk men han fick vänta på laddtryck i starten så jag stack iväg och lämna han bakom mej varje gång men när han väl fick igång traktorn då höll han avståndet till mej .. men när vi drog från 80-170 då var det helt jämnt mellan 740 och min E30 |
320-325 |
är det ingen som vet |
| Hade själv en V40 T4 -99 innan ja köpte 323:an. Att V40 är en skitbil e inget att snacka om. Den skramlar, kränger o niger vid hård körning, men ingen kan säga att dom inte går som fan. Satt dit en t-koplling på min o hängde då en M3:a (286hk) från 0-160. Den gjorde mätaren ut (260km/h) utan större problem. Naturligtvis e denna Volvo bara snabb raktfram o blir frånkörd lätt när vägarna börjar krokna... köpte bilen vid 4000 mil o sålde den när den gått 7200. Då kändes den helt slut i framvagnen efter 3000 mils jävligt hård körning... skulle inte vilja köpa den bilen efter mig, de kan jag lova. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.