AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.772

Vad är standard utrustning i Z3 M Coupe?

Sida 1 av 2
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Skulle vilja veta vad man alltid får med om man köper en M Coupe -99 eller -00?
Finns det nån lapp nånstans i bilen som på E36 där det står vilken utrustning som finns i bilen?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Kolla serviceboken, i den står all tilläggsutrustning, det gör det i alla fall i min. På första eller om det nu vad andra uppslaget sitter en klisterlapp stor som ungeför sidan med en lista på alla tillbehör.

Är det någon speciell utrustning du tänker på?

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Nej inte nått speciellt.
Men om man nu ska åka och titta på nån för eventuellt köp så är det skönt att veta om det alltid är värme i stolarna eller elstolar osv.
Det är ju dumt om man blir lurad att något är extra när det egentligen är standrad.
Tommy (WCX) :

Det finns inte mycket utrustning i M Coupen standard...

I min bil har jag:
- Klima.
- El-sportstolar/hissar/lucka/speglar.
- Stolsvärmare.
- C-lås & Larm
- Insynsskydd för bagageutrymme
- Analogklocka.
- Mobiltelefon.
- Stereo med MD växlare
har säkert glömt något...

Alla M Couper är olika det beror på vad första ägaren valde för tillbehör.

Det finns dok färddator & farthållare som tillval från 2000 - och framåt.

----
Motorjournalen 20.00 måndagar på Kanal 5
Tommy:

Min bil har följande:

- Klima*
- El-sportstolar/hissar/speglar
- Stolsvärmare
- C-lås & Larm (m. interiörsensor)*
- Insynsskydd för bagageutrymme*
- Analog klocka
- Färddator
- Textilmattor*
- CD Stereo*
- Eluppvärmd bakruta
- Spolartvätt rutor (& lampor*)
- Farthållare*
- En fruktansvärd körglädje
- Till- salu skylt*

Har nog glömt en del, men de med stjärna tror jag är extrautrustning. Och ja, den är värd det :)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Doggeli,
Menar du att färddatorn inte fanns som tillval innan -00?
(Jag har nämligen farthållare i min 99a)
Sen borde väl även den analoga klockan vara standardutrustning.
kentsamuel: oj då!
När jag frågade på BMW så sa dom 2000 men du lär ju ha rätt när det sitter i din bil.

Visst är analoga klockan standard, tog med klockan därför den inte sitter i en Z3 Coupe.

----
Motorjournalen 20.00 måndagar på Kanal 5
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tommy

Som du ser så är de lite olika utrustade. Den vanligaste utrustningen som de flesta har är ändå följande:
- Klima.
- El-sportstolar/hissar/speglar.
- Stolsvärmare.
- C-lås & Larm
- Färddator
- Eluppvärmd bakruta
- En fruktansvärd körglädje
- En BMW Stereo

Det som är lite ovanligare är följande:
- Taklucka (finns bara i glas och öppnas enbart ett par cm i bakkant).
- Lastnät (nät som fälls upp mellan bagagerum och cupen, bakom sätena).
- Farthållare
- Strålkastar spolarmunstycken, udda på importer, standard på SV-sålda.
- HK-Stereo, CD-växlare
Sen tror jag inte det är så mycket mer. Det mesta kommer med som standard men en liten tillvalslista finns det ändå.

Hoppas du blivit lite klokare.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Min bil känns rätt välutrustad, men o andra sidan så snålade det nog inte med utrustning i några M Coupéer.
Min i stora drag:
- Klima
- El-sportstolar/hissar/speglar
- Stolsvärme
- C-lås, larm och imobilizer
- Lastnät
- El-glaslucka
- Farthållare
- HK-Stereo med växlare och sub.
- GSM

Sen funderade jag på om det sitter torkare på bakrutan som standard på alla coupéer?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ja det sitter torkare bak på alla couper, annars är den borttagen.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
elstolar är standard på alla z3:or, oavsett modell. även läder (bicolor var nog extra dock). elspeglar och elhissar är standard. ytterst tveksam till att inte stolsvärme skulle vara standard. c-lås och imobilizer är standard, med fjärrlåsning. larm är extra. har inte sett en enda z3m-bil utan ac (som alla envisas med att kalla acc), så även det är standard. insysnsskyddet är nog även det standard, däremot kunde man beställa nätet som man fäster "mot taket" extra.

extra är: lucka, f-hållare, H/K (och stereo/växlare), gsm, strålkasarrengöring
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
btw, nån som har nån snygg lösning på hur man plockar väck den meningslösa bakrutetorkaren?
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Det skulle vara renare och snyggare utan en bakrutetorkare.
Men det är ju inte "rätt" att ta bort den eftersom den sitter där original... och nån funktion borde den ju ha.

Ni som har färddator i era M-coupéer, är den av samma modell som i M3 E36, eller skiljer den sig något?
Verkar som att det är datorn och stråklastarrenggöringen jag saknar.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
ääh, nu sålde jag min m3 gt för att jag var trött på allt "ajja-bajjam inte modda" =) jag drar mej inte för att plocka väck torkaren bak, vill hest se någon annans lösning först bara... lagom snyggt att köra omkring med en kabelgenomförings-plopp i brist på annat lixom haha.. du kentsamuel, jag hade trålkastarrengöring på min gt, kan ju garantera dej att det inte är nåt du saknar, i den bemärkelsen. lagom skoj det var på sommaren att köra med nytvättad bil, så fick man ett par flugor på vindrutan. härligt att få hela bilen nerregnad med strålkastar-spolarvätska för ett par ynka flugor. nä, den kopplade jag bort omedelbums =) "vi" kör ju ändå inte med våra z3m-bilar på vintern känns det som...
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
328-Johan

Du kan ju alltid svetsa igen hålet och lacka om bakluckan.
Jag har kört i regn ett par ggr och jag tycker den hjälper ganska bra, kanske läge att se över torkarbladet, kanske dax att byta?

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
närå, den funkar kalasbra, men är knappast nödvändig, det hade blivit så pass mycket snyggare utan att jag inte hade stört mej på det. hehe, jo o visst kan man ju tenna hålet, men då blire omlack åsså... :\
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hur är det ordspråket lyder "vill man vara fin får man lida pin!".

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Jag hade rätt mycket användning för backrutetorkare när jag skulle fickparkera i regnet häromdagen.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hehe, pin och pin... Vara utan torkaren är inga problem alls, men hååålet är ju... Hmm.. man kanske kan skaffa nån plastplopp eller så o lacka den i bilens färg.. eller låter det smäck?
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Z3M-Johan ;)

detta förfarandesätt gjorde jag faktiskt på en av mina tidigare bilar då det byttes till enarmstorkare fram. Istället för ett hål som det regnar in igenom så köpte jag en skruv/bult på Eksandhs (Lund) med rundat huvud som man fäster med mutter från insidan. De har många olika stora storlekar så du hittar säkert en som passar bra. Denna lackades vilket inte heller var något problem. Du använder gummipackningen som idag sitter på torkaren så bör det bli tätt. Har du ingen sådan idag så är det bara att köpa en. Du kan ju testa och se hur det blir. Tycker du inte det blir snyggt så är det ju bara att byta tillbaka igen.

Många kanske nu sitter och tycker att detta är epa-fasoner men vill Johan återställa detta till originalskick vid försäljning så är det alltså inga problem.

På en E36 coupé som jag har så finns det ingen torkare bak men det har aldrig varit några problem att fickparkera (gör det varje dag).

Mvh
Carsten
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Förresten så kommer hålet att sitta symmetriskt eftersom hålet sitter rakt ovanför BMW-märket bak. I mina ögon borde det bli helt ok. Det är ju knappast någon vulgo-styling vi snackar om här så kör på!

Mvh
Carsten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.