AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.673

styrsystem e30 400hk

Sida 1 av 2
vad ska man ha för styrsystem till en e30 tic tycker ni? räcker det med ett piggyback eller ska man ha nåt riktigt?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
riktigt sprut

ok, vad menar du med riktigt då? du kör ju med ett för 40K å d e inte riktigt min budget =S
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Ett begagnat haltech går att hitta till överkomliga priser.
En bit under 10k ska inte vara omöjligt.

Piggyback är bara en massa klydd o nödlösningar tycker jag och kräver lika mycket insats från den som installerar och mappar som ett "riktigt" system

Är du inte främmande för att bygga lite elektronik o experimentera en del så titta för all del på Megasquirt, då kommer du väldigt billigt undan men arbetsinsatsen blir större.

/Per
var kan man läsa om megasquirt då?
var hittar man beggade haltech? tack för all hjälp
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325i Touring M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Här finns info om megasquirt:

Länk
ok, verkar inte va nåt för mig d där, men ett haltech låter bra, ingen sida på svenska som man kan fluckta lite på?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
precis ett haltech eller prospark är en bra nybörjar sprut

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
www.resultatservice.com
www.nitroz.se köp o sälj
www.mrm-racing.a.se

/Per
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Vad är största problemen med smt6 och liknande?
Får man bränslet och tändning till att lira osv samt att man har chip så spärrarna i boxen är borta.
Jevlar:
Kjør du med Megasquirt`n Spark på din BMW (er det e30 325 du har)? Hur mycket laddar du?

Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Tjenare på er! Hur många är det som kör med Megasquirt på överladdade M20-mototer? Är ni nöjda?

Jag och en polare tänkte satsa på varsitt, om ingen bestämt avråder mig...

Tack på förhand!
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Vore intressant att höra om det bara är spekulationer eller om SMT6 verkligen inte är lämpat för högre effektuttag...
Det verkar finnas olika uppfattningar beroende på vem man frågar...
Mvh. B
Ma
83
MardiN
530 -94

327 -89 tic
[Under uppbyggnad]
Jag passar på att låna tråden för en fråga jag har!
Är det någon här på forumet som kör med "Link plus" sprut och hur tycker du isåfall att det fungerar?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Sperstad:
Stämmer och jag var väl uppe på 1 bar.
Hade lite problem i början när den inte ville varva mer än 4000 men det visade sig vara en lite mjukvarubugg.

/Per
Jevlar: Okey, hur mycket hk har du da, ca. 300hk? Måsta man kunna å programmera chipen om man ska kjøra MSS, eller skal ikke det væra nødvendig?

Noen som vet om noen med MYE effekt som kjører med MSS?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Finns en kille i usa som kör hasighetsrekord med en suzuki hayabusa motor med megasquirt o den är uppe i 620 hk.

För att köra MS&S byter man bara mjukvara i chipet o det gör man via den vanliga comporten.

/Per
Må jag bruka en Eeprom brenner, eller koplar jag bare MSen på laptopen och skiftar programvara på chipet. Det er vell den siste metoden, men måsta jag bruka ett spesielt program eller bruker man MS programmet for å skifte mjukvare på chipet?
Om man skall använda sig av SMT6 för att ta ut lite högre effekt så bör man använda sig av extraspridarfunktionen för att slippa bli beroende av hur bränslemappen ser ut på styrboxens chip. Ett chip som med utökade bränslemappar och borttagna spärrar är också bra, men med extraspridarmappen har man full kontroll över bränslet och slipper oroa sig över hur tändmapparna förändras med bränslemappen, dvs det blir även lättare att få till tändningen bra.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Behövs ingen brännare, bara en dator med windows och hyperterminal som brukar vara standardinstallerat på så gott som alla.

/Per
Takkar!

Hur mapade du motorn din, på gatan?
Jag funderar på att bygga en "rullande landeveg", i praksis blir det to ruller av metall som jag kjører bakhjulene på (veldig enkel løsning). Men er det betre å mappa motoren på en "rullande landeveg", eller går det bra å mappa den på gatan?

Hva vil du anbefale?

Och en ting til, når man skal bestilla MS. Tar jag bara en kopi av bestilningen til Al och Grippo och legger den i posten sammans med pengar och sender det til USA?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.