AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.741

val av insprutning/tändning

Sida 2 av 2
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
sperstad:

Länk
Tommy: Takkar. På sidan står det "both EDIS and HEI type distributors that can be locked down", kan man då kjøre med orginala spolar och tändsteg om man ska ha UMS på m50?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

sperstad: Du kan inte köra med orginal spolar och tändsteg. Men varför inte använda EDIS? Jag tycker det verkar suveränt... kostar ju nästan gratis och är VÄLDIGT enkelt att koppla in. Jag har EDIS grejer till min motor liggande i alla fall.
johankihl: EDIS e en mulighet ja. Men det blir litt jobigt med triggerhjulet og sensoren. Vet inte om noen som har EDIS på sin motor, så jag vet inte hur lett de e. Vet du hur jobbigt det er med hjulet? bara å skru på, eller måsta man borra o.l.?

Anvendar inte Prospark også EDIS? Brukar man 36-1 triggerhjul på Prospark?
johankihl: Hur mycket ska du ha for EDIS systemet? Har du triggerhjulet også?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Sperstad: Har tyvärr inget EDIS till salu. EDIS 6 finns på Ford Mondeo med V6 och automat, bara att jaga på bildemonteringarna. Triggerhjulet är väl inte värre än att man skruvar fast ett alternativt svetsar på remhjulet på något sätt. Sensorn bygger man en enkel hållare för som man skruvar i blocket. Väldigt enkelt.
Inkoppling består av i princip + och jord, 2 sladdar till MS och tre till spole och 2 till sensorn... klart för att starta!

Prospark använder samma spole som EDIS både till 4/6/8 cyl motorer. De använder dock inte Fords EDIS modul utan kör med en egen typ av förstärkare, triggerhjul finns med varierande antal tänder, dock ej 36-1. Men de går att köpa från Ford för ca 150:-. Ev ska en kompis till mig skära ett antal om du är intresserad att köpa...

Ska själv köpa en MSD spole som finns som uppgradering till EDIS, special tändkablar finns på viby racing... skitsnygga
Du måste ju ha ett sprut som kan hantera Vanosen på insugningssidan. Alla sprut har inte den funktionen. Om du inte tar bort den så att säga..... Dom flesta pluggar vanosuttaget o kör helt enkelt med just.bart drev där. Byt till justerb. drev på avgassidan med. Sen beror det ju på hur mycket du ska ladda, övriga moddningar mm.
johankihl: Takkar! Men hur gjør jag det etter installasjonen av trigger hjul och sensor, men før oppstarten av motoren? MSen måsta jo vita når den ska gi gnistana til varje sylinder. Fixar man dette i programmet på PCen?
johankihl: Jag fant ut hur de funkat på denne sidan:

Länk

Ska du montera EDIS? På hvilken motor?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

sperstad: Verkar väl inte så avancerat?? Som att koppla in vilket sprut som helst... wastefire är ju enkelt och juste...
johankihl: Verkar gansge enkelt ja. På Haltech o.l. måsta man også anvenda triggerhjul, så det blir inte verre en dei systemene. Vet du hva diameteren på triggerhjulet er?
bu
2
bulan3
Bmw 325tic
Jag ska ju då köpa mig ett haltech e11 sprut, har fått de rekkomenderat. Men personligen sitter jag här å läser å försöker klura ut å känner att jag fattar knappt hälften av vad ni skriver ! :P finns de ingen bok typ "insprut for dummies" lr nåt? eller kommer de lösa sig när jag väl sätter igång å pular på sprutet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.