AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.740

val av insprutning/tändning

Sida 1 av 2
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
Jag skulle vilja ha lite råd kring val av insprutning/tändning till mitt nya bygge. Motor: M3 3.0, Skruvkompressor.
Jag har tidigare kört med Prospark med hyfsat resultat på en 745 Turbomotor.(530Hk/670Nm).
Jag saknade dock lite funktioner med den.
Det finns alltid massor av + och - , så vore intressant att få höra lite erfarenheter av de olika systemen.
Såsom installation, finesser, funktionalitet och pris.

Mvh Johan
Hej!

Saxar lite ur annat som jag skrivit angående Haltech E11 till femcylindrigt. Systemet fungera minst lika bra på en sexa då den använder tolv kanaler om man kör separata tändspolar och sekventiell insprutning:

----

Frågan var om det fanns möjlighet att komma upp till er i veckan och visa en bil med 5 cylindrar, sekventiell insprutning och 5 separata tändspolar med ett eftermarknadssystem som fungerar. I detta fallet är det ett Haltech E11 monterat.

Problemet för oss med dessa motorer var innan att det fanns inget system för överkomliga pengar och som gick att använda av vanliga dödliga som fungerar med ett behov av såhär många kanaler. Ta tex ett Haltech E6K som innehåller fem kanaler för insprutning och tändning där man då på en fyra med waste-fire använder två kanaler till tändning och två till spridarna. Det fungerar men man har ej sekventiell insprutning.

Men på en femma går ej detta, dvs att använda sig av waste-fire. Och man är heller ej intresserad av att köra fördelare. Så vi står med ett behov av minst sex kanaler om man väljer att köra direct-fire men att ej spruta sekventiellt.

Men ta tex en av de andra bilarna vi har med Audi-femma. Den har spridare som lämnar över 900cc vid 85% duty-cycle och 3 bar. De spridarna får så korta tider på tomgång så man måste köra dem sekventiellt. Anledningen är att ca 0.5-1.0 millisekunder av de 1.2 millisekunder vi sprutar vid sekventiellt är enbart dödtid för spridaren att öppna. Så om man då måste spruta varje varv istället för vartannat varv så blir tiderna ännu kortare och stabiliteten försämras ännu mer. Dödtiden är också väldigt känslig för batterispänningen (lägre spänning, längre dödtid) och vid tex ett fläkttillslag så minskar den effektiva öppningstiden (eftersom vid en given spridartid så tar det längre tid för spridaren att öppna) och det påverkar mycket mer om man sprutar varje varv än om man sprutar vartannat varv då den procentuella effektiva öppettiden vid insprutning varje varv är mycket mindre än om man sprutar sekventiellt.

Nu är det mycket tekniskt snack på mig här men jag hoppas ni följer med i stora drag vad jag vill komma till. Man vill ha ett system som kan köra fem separata tändspolar och styra varje spridare för sig själv.

Haltech E11 har möjlighet att styra 12 kanaler för spridare och tändslutsteg. De kanaler som blir över kan man använda till annat och det finns utöver dessa lediga kanaler många fler att använda till annat. På Audi-bilarna kör vi en kanal till varje spridare och tändslutsteg (tio stycken) och vi styr elfläkt, wastegate, lampor som tänds för förhöjda insugstempar och vattentempar, extra bränslepumpar osv i övrigt med andra utgångar. Man kan också ta in signaler som antingen loggar något (sju stycken ingångar som kan mäta 0-5 Volt, tex bredbandslambda, avgastempar osv) och det finns också digitala ingångar (0 eller 1) för att styra respons, varvstopp, laddtryck, byte av bränsle eller tändmapp eller båda till nummer 2 som finns för både insprut och tändning (för tex annat bränsle) via knappar eller dylikt på instrumentpanelen.

Mvh Mats
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Mats: står i samma tankar. vad ska man välja? Autronic eller haltech? SMC eller E11?

BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
som sagt autronic. Inte de mest prisvärdaste kanske, men det är helt suveränt. Alla funktioner och snabb mappning..

Men räkna med ca 40k för det bästa som jag har...

Vad kommer det sig att Autronic är så fantastiskt? Vad har det som ej andra har?

Mappa själv funktionaliteten är inte för mig värd särskilt mycket. Tar mig inte mycket längre tid att få till det själv.

Sen har jag för mig sedan tidigare att Autronic är väldigt oflexibelt med givarval, triggerval, vinklar mm. Haltechet är väldigt flexibelt tycker jag. Klarar en massa originalmonterade triggersystem och givaren är ganska fri att placera och sen får man ställa in var den sitter bara.

Enligt mig så är nog Haltechet ganska billigt också, runt 20kkr.

Men då ingår inte porriga tillbehör såsom CDI tändning mm.

Sen vet jag inte men... Vad jag hört så är det flera som tappat lite av sin entusiasm för Autronic. Några (riktigt) snabba farbröder i norr med en viss kolfiberbil tex.

Mats
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Mats: kommer föresten ihåg när du var på Fröland för massa år sen med en vit 240 Turbo.. Mappar du Haltech? vad ska man h? E6k eller E11? är det kombinerat tänding/sprut?

BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

I vår kommer UMS ut, UltraMegasquirt. Inbyggd uppvärmning för bredbandslambdasond som kostar 220sek. Autotune, mm mm... längtar som f-n tills dess... kostar ca2000kr +tändning ca 500-1000kr. Tror att det kommer att lödas runtom i många stugor då...
johankihl: vad kan man göra med det sprutet då? hur mkt klarar det av? skulle d räcka till 500hk? är det nåt som en riktig mappare skulle vilja ta i eller skulle han bara skratta åt mig?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

En riktig mapar skulle säkert ta idet, för det är väldigt enkelt att mappa, du skulle till och med kunna ta med det dt och visa hur man mappar innan du ens frågar honom, för det finns en test simulator med till det som du simulerar en bilmotor med, varvtal, lambda värde osv... väldigt snyggt. Kolla på hemsidan Länk där finns det ursprungliga sprutet som kan kompletteras med tändningar som också finns att läsa om på internet... Till våren beräknas UMS vara klart... Börja spara pengar;)
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
du kanske är lite sugen på att löda ihop ett sånt system åt mig för en rimlig penning sen då Johan? ;0)

verkar himla bra om man kan köra autotune.går det att styra 6 separata spolar på det också?

som det ser ut nu så är det m50 motorn som är på tapeten.(stressfläktad)

men först på agendan 2,7 sugtrim på 4d.bruksisen. :0D
johan: börja spara pengar sa du,vad kostar ett sånt då?
Hej igen

För er skull så hoppas jag att SuperduperMegasquirt fungerar utmärkt för era behov framöver!

Jag lever dock efter tron att man får vad man betalar för. Och i det här läget prioriterar jag:

* Systemet skall vara utprovat och inte hitta på konstigheter. Om så är fallet vill jag ha en tydlig leverantör att ta det med som lyssnar på mina kommentarer, tar mig på allvar, och löser problemet på ett snabbt och bra sätt.
* Systemet skall ha ett schysst gränssnitt så det är kul att jobba med det.
* Systemet skall vara överskådligt och hyggligt självinstruerande genom att titta i menyerna.
* Systemet skall vara flexibelt vad gäller triggers
* Systemet skall ha massor av kanaler för individuell styrning av spridare och tändspolar.
* Systemet skall ha en massa PWM utgångar för att styra tillbehör
* Systemet skall kunna ta in signaler från tex knappar som styr saker i systemet
* Systemet skall gärna kunna logga externa givare
* Systemet får gärna ha en grafisk möjlighet att titta på sina matriser
* Systemet skall gärna ha bra loggmöjligheter med snyggt gränssnitt och enkla menyer för att lägga till och ta bort variabler samt ändra på tidsaxeln och y-axeln (gärna flera y-axlar)

Osv. Det allra mesta av detta uppfyller faktiskt Haltech E11.

På en del sätt slår det faktiskt mitt professionella INCA som vi kör med på Volvo. Men inte på alla givetvis.

Jag har personligen kommit över stadiet där det är värt 10000kr i sparade pengar för 6 månaders strul (som det lätt blir). Det räcker med att spara 1 månad idag för de pengarna.

Men det är givetvis avvägningar man gör beroende på hur man viktar sin tid och vilka ekonomiska möjligheter man har/man tar sig.

Mats
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
och vilka krav och mål man har givetvis?
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Jo vist har Megasquirt ett lite fånigt namn. Men jag anser att man inte ska dömma utt något bara för namnet eller prisets skull.

Jag har knappt någon erfarenhet av några andra system. Men jag vill ändå påstå att man får väldigt mycket för pengarna om man väljer MS.

Jag har kört MS i snart 10 månader, och det har då inte hittat på några konstigheter! Det enda egentliga strulet var vid installationen att få en ren trigsignal. Männen bakom systemet har aldrig backat på att svara på frågor eller ge support.

Jag tittade på Limets Haltech och måste säga att det fanns mer inställningsmöjligheter men gränssnittet går ju inte att jämnföra med MS Megatune.

Smaken e som baken men jag kommer iaf att satsa på MS även i framtiden.

Det är suveränt att MegaSquirt kommit tycker jag!

Fler får möjligheten att prova att köra med elektronisk insprutning vilket vida överstiger gnistande K-jet mm.

Jag har, och kommer ej, påstå att MS inte är kostnadseffektivt. Men mina åsikter kvarstår. Jag är i en situation där jag provat en massa system mm och vägrar lägga något av min numera tyvärr knappa fritid på att krångla med ett billigt system.

Jag vill också ha ett system med det som stod ovan, och det får man betala för.

Men som sagt. Kul att MS finns så fler bilar roliga (och billigt byggda) kommer ut!!

Mats
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Om man, som jag funderar på att snika ihop ett turbobygge på min gamla 320 bara för att lära mig principen innan man börjar med värre bygge (nästa vinter) så är det ju suveränt med ett styrsystem som MS.. Sitta å pilla bästa man vill:)..

Sen i den värre varianten blir de nog ett autronic.. en kille jag pratade med rekomenderade det iaf, sa att va jätte smidigt.. Såg när han satta å mappa lite och såg väll inte så svårt ut;P..
mats_ivarson, vad går ett haltech e11 på då?
Jimbooo
Blev fel där.

Jimboo, läs högre upp. Ca 20kkr.

Mats
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kul att UMS uppfyller alla dina krav och punkter användar och funktionsmässigt Mats. Dock så finns det ju ingen telefonsupport, men hjälp över forumet på internet finns. Tror som sagt att när så många hjärnor som hjälps åt att bygga megasquirt håler på så utvecklas det i en rasande takt. Det roliga är att jag är helt övertygad om att de kommer att kunna konkurrera med autronic, haltech e11 mm inom bara ett par år... för en spottstyver av priset. Det roliga är att de utvecklar en sekventiell tändning också...
johankihl: Vet du hvor jag kan finna spec. om UMS? Kan man driva 4,6 och 8 spolar direkte (sammans med tändsteg), så man slipper och kludra med EDIS? Hadde vert fint, da kunne man brukt orginala spolar och tändsteg på m50 motoren:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.