|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
erikk: Om du inte vill kunna styra tändningen så behöver du inte krångla som vi andra som ska bryta oss in på systemet. Du kan helt lugnt läsa av kabeln som går till tänspolen med hjälp IGN1IN. Sammankoppla dom utan att ta av tänspolens kabel. //Nisse //Sugmotorer suger\\ |
|
|
Jag har en 060-box, en svensk 35-pinnars ECU alltså. det kanske du har rätt i, men det kanske går att lägga den parallelt så att man kan läsa varvtal utan att kunna modifiera det. Eller så mappar du soppan på enbart map-sensor. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Bumsen: Visst borde dom som gjort om tändningen åt dig kopplat in SMT6'ans tändningskablar på stift 12 och 18 efter omlöddningen inuti den? (om du nu hunnit kontrollera det i bilen din) ekblom: Eftersom du nu har 060 box, "vilket jag också har" så är jag nyfiken på om du redan kopplat in tändningen, och om det fungerade fint att tuna den? Bumsen hade ju 061 box men dom är ju nästan identisk. //Nisse //Sugmotorer suger\\ |
|
|
ekblom: Jag tror att om man hoppar över att läsa(med det så menade jag att man kopplar in tändningen parallellt med smt6'ans IGN1IN) tändningskabeln så kommer man ju inte att kunna använda någon högre rad i mappningen. Man får alltså bara den nedersta raden att mappa på i både "analog mappen" och "injection mappen" vilket gör att man tappar ju 15 rader som anges av vilket varvtal man ligger på. //Nisse //Sugmotorer suger\\ |
|
|
jo, sant! har som sagt inte satt mig in så väl i grejjerna ännu. Imorgon ska jag börja montera ihop motorn, men först byta koppling... så det dröjer väl 1-2dagar innan jag kan säga ifall bilen ens startar :/ TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Bumsen sa att kablarna var kopplade enligt schemat. Men jag måste nog be om en dubbelkontroll på den frågan, ECU-stift 12 är ju trots allt egentligen för diagnostics.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Anders Elenius: de var ett tag sedan jag gjorde de så smt:t är såld och haltechet ligger på hyllan istället. Tändmoduler köpte jag 3 st M&W till mitt nuvarande sprut, de är både billiga och bra. Biltemas funkar säkert, men jag vill inte prova :) Dumma bör de vara iaf. Men iaf skit i SMT kopplingsschema, ta en multimeter och mät ifall de är tveksamt, tar lite extra tid men blir ju rätt iaf. De är inte så många kablar som ska kopplas in, använd schema som vägledning när du gissar vilken kabel som är vilken. |
|
|
Har idag provat att starta bilen, gick inte. LMM-signalen ger rätt utslag i smt:n, går från inget till fullt utslag, hoppar mellan map-punkterna. Det vill däremot inte tända, det luktar soppa, så det får den. Ingen gnista. Har ju som ni vet lött om i boxen enligt Bumsens anvisningar. Dock så hade jag fortfarande kopplat enligt smt-schemat. Nånting ska kopplas på ecu-stift no.12 och nånting ska kopplas till tändspolen. Skulle vara kanon att få reda på hur bumsens smt är inkopplad till styrboxen! Lämpligtvis måste tändspolen nu kopplas till tändboxen, eftersom man ska använda tändboxens tändmodul. Det var ju huvudsyftet med omlödning av styrboxen. Då finns egentligen två stift att användas. Antingen det stift som den är ansluten till från början, ecu-stift no.1, eller så använder man sig av ecu-stift no.12 som jag inte vet funktionen på. Alltså: 1. Vilket stift ska tändspolen vara kopplad till på ecu? 2. Vart skall smt:n få sin tändsignal från? 3. Vart skall smt:n skicka ut den nya tändsignalen? Någon som kan svara på detta så jag kan få börja mappa i helgen? :D Bumsen kan räkna med ett samtal annars :P TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Äntligen fungerar det. Här är receptet. Tänspolens kabel skall återställas i orginalskick till ecu. LMM fungerar enlig anvisningar på schemat. Följ Bumsens lödningar inuti boxen. R780 högra anslutning till bygel 30 högra sida. Samt att bygel 30 kapas. Kapa också bygel 19. Enligt bumsen skulle vi nu koppla bygel 19ons sidor till vissa stift i orginalkontaktstycket, nämligen 12 och 18. Men eftersom dessa kan variera enlig årsmodell så drog jag helt enkelt ut dessa två kablar genom den lilla svarta pluggen på ECU'ns hölje. Jag valde att ha olika färger på kablarna för att kunna kontrollkoppla dom. Vilket inte ni behöver göra nu. Bygel 30 vänstra anslutning kopplas till gul kabel (Stift 8) med en pullup blå/svart (stift 14) på SMT6. Bygel 30 högra anslutning kopplas till vit kabel (stift 20) på SMT6. I system setting: Positive input pol: OFF Positive output: OFF Lycka till med inkopplingen Tack för all hjälp hittills. mvh //Nisse //Sugmotorer suger\\ |
|
|
förmodar att du menar att man ska dra ut sladdar från bygel 19, och inte 30, som du råkat skriva. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Japp menade bygel 19. Gick lite snabbt där. :) Har dock nu efter en kvälls körning upptäckt att motorn smårycker konstant förutom när gaspedalen är fullt nertrampad. Har börjat fundera på vad som kopplas bort vid bygling mellan R780 till bygel 30 också. Misstänker att det finns ett samband mellan den kopplingen och motorns ryckning. //Nisse //Sugmotorer suger\\ |
|
|
jag har bara hunnit se att motorn startar med denna koppling. Hade tvingat upp klaffen på lmm:en med en skruv. Så blandningen var inte direkt fin.. mern den tänder nu iaf. Så fort jag vaknar, och bakfyllan är borta, så ska den börja justeras in. Återkommer med resultat! TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Ok. Mitt smt6 är såld nu också, Hestec sprut/tändning som gäller...:) Mvh:Anders Elenius |
|
| Undrar om nån av er kan svara på hur lambda cloosed loop samt logg funktionen fungerar haur anväder man dessa två ihop för mappa | |
|
du kan inte styra smt:n mot lambdan, du kan däremot få lambdavärdet presenterat i loggen, tillsammans med varvtal, last, motortemp och alla andra faktorer. Alltså kan du se lamdavärdet för respektive lastpunkt. Därigenom kan du i efterhand korrigera bränsle och tändning för att sen prova igen. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| Hur får man i lammbda värdet i mappen då? läste i den här långa smt tråden me typ 220 inlägg at man kan mappa helt själv me hjälp av loggfunktionen o då måste ju den styras mot lambda 1,0 o,95 el de man valt? i lambda closed? | |
|
Ultim8 eller ekblom eller 3riksson: Vilka inställningar ska man ha på följande: CYL: ? (antar 6) MODE: ? (Antar 1) Tänder per varv: ? (Antar 3) Tänder per tändning: ? (Antar 1) |
|
| Menar givetvis om man löder i boxen! | |
|
BMW-Izze: Japp det är rätt. PS står tidigare i länken också :) DS /Nisse |
|
|
Er det samme greiene på de gamle m20b25 motorene også? Kan man benytte seg av samme løsningen? - Chris |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.