|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| har nu påbörjat inkopplingen av smt boxen i min 535 problemet är att kopplinsschemat verkar iinte stämma så jag tänkte vara lite lat och kolla om det är nån som satt dit ett på m535 och hur ni i så fall kopplat | |
| Min kopplingsschema verkade inte stämma med min 325 heller så jag mäte upp signalkablarna istället, smidigt. Borde inte vara några problem att hitta kopplingsschema till din iofs. Finns en svart m535 i jkpg som kör med smt6, han kanske kan vara till hjälp. | |
| nån borde ju ha gjort det ?lappen | |
|
AddeK: Vad var det som inte stämde på ditt kopplingschema? Det är tändnigen som jag inte får att funka. Har du 55 eller 35 pinnars ECU? Mvh:Anders Elenius www.tvrt.tk |
|
| 35 pinnars ecu | |
|
Anders: Jag har den två radiga, dvs 35 pinnars. De som inte stämde hade med strömmen att göra, inte signalkablarna, men jag mäte upp dem också när jag höll på för att vara på den säkra sida. Här är en bra länk om du har samma box som jag: Länk |
|
|
Kan inte någon vänlig själ lägga upp det riktiga schemat då? Har samma problem själv :/ Är dessutom jäkligt misstänksam till de global settings de rekommenderar till M30B35.. cylinders=4?!, teeth per turn incl missing=2, teeth per firing=1, modes=10. Jag trodde minsann att jag hade 6cylindrar :P Sen blir man ju ytterligare ställd när de visar korrekta skisser på ecu-wire-side, å sen säger att man ska ta ström från pin 18, som inte ens används. f.ö. så är pin 18=pin 1 på deras skiss.. en riktig cirkus. korrekt schema tack! TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Lappen: Det är inte fel på kopplingen i schemat förutom att du måste ha en tändmodul innan spolen. Jag håller i detta ögonblicket och letar efter en ny till vettigt pris. Den måste vara av modell dum. Sen stämmer inte inställningarna, det skall vara. Mode:1 Cylinders:6 Teeht per turn:3 Teeth per firing:1 Om någon vet av någon lämplig dum tändmodul så maila gärna mig. mvh /Nisse Sugmotorer suger |
|
|
men hur ska min smt få ström om inte stift 18används av min tändbox? det måste vara fel på kopplingen TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
ekblom: Höll själv på att bli galen på stift 18 när jag kopplade. Jag mätte mig då fram till en matning som funkade. När jag sen skulle sätta tillbaka kontakten i boxen, så såg jag att jag hade hållit kontakten uppochner, och således räknat pinnarna från fel håll. Numreringen sitter ju i styrboxen, så det kan bli lite klurande där. Jag tror matningen jag tog faktiskt var på stift 18 när jag var klar. Mät dig fram till den annars. Var noga med att den spänning du tar, inte sjunker eller försvinner när man kör startmotorn. /mvh Andreas |
|
|
Ursäkta att jag missade kabeln för strömförsörjning. Hade helt glömt bort det. Helt rätt att kabeln till stift 18 är felmärkt. Det är stift 35 som gäller för strömförsörjningen. mvh /Nisse Sugmotorer suger |
|
|
Samma stift som jag kom fram till nyss genom att kolla kopplingsschema för styrboxen ;) Men i övrigt så stämmer schemat eller? TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
ursakta, att jag fragar..... men har ni kanske en liknande PINOUT schema till en MOTRONIC 3.1.1 fran en BMW 93 325 24v Vanos??? behover for att koppla in AUTRONIC :( |
|
|
finns på nån rysk sida har jag för mig, kommer inte ihåg vart jag fick mina från TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
ekblom: Japp schemat stämmer i övrigt men som sagt var man måste ha en dum tändmodul. Jag provade med den smart med resultatet att den tändmodulen gick sönder. mvh //Nisse Sugmotorer suger |
|
|
kysr: Finns massor av scheman på hemsidan men det kräver att du registrerar dig. Kostnadsfritt iofs. Länk Jag kollade litegrann på dom gamla som jag laddade hem tidigare i år och där fanns iallafall Motronic 3.1 92-9X för 325 så har du tur stämmer det för dig också. mvh //Nisse Sugmotorer suger |
|
|
Ultim8: jag menar alltsa hela PINOUT schema till min MOTRONIC, en liknande till det har: Länk inte SMT koppling schemat alltsa :) men tack iaf SMT6 har jag redan i min bil, och allt funkar helt perfekt.... hade ocksa laddat schemat fran perfectpowers sida och det stammde ganska bra... Mvh/ keyser "It ain't matter if you win by an inch or a mile b.tch" |
|
|
ultim8, vad är en dum tändmodul för något? å varför måste jag ha en sån? ska den kopplas mellan smt6 å tändspolen? TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Länk är länken en "dum" tändmodul? TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Innan informationen används som står i denna ruta så vill jag påpeka att jag i detta ögonblick håller på och experimenterar med min egen bil. Jag är inte allvetande eller tidigare insatt i ämnet utan har samlat på mig information i ca 2månader. Därför så ska allting som står skrivet här nedan noga övervägas om ni vill använda. Kopplar man dessa saker fel så brinner dom väldigt gärna upp. Det finns "smarta" och "dumma" tändmoduler. Dom smarta känner av tändspolens laddningstid av sig själv och på så vis kan dom i vissa fall ge en starkare tändningsström. Dom dumma tändmodulerna är man själv tvungen att tala om vilken laddningstid spolen har, "dwell-time" heter det i SMT6. SMT6 kan bara hantera dumma moduler enligt den information jag fått fram. Ex Haltech kan använda smarta, förmodligen kan de flesta dyrare eftermarknadssprut hantera smarta modulerna. Har ett riktvärde för dwell-time också på standardmotorer med standardspole. Motorer som inte varvar långt över 6500varv/minut. 4cyl: ca 4.5mS 6cyl: ca 3.0mS Ju mer en motorn varvar desto snabbare måste spolen kunna ladda upp sig vilket innebär att den drar mer ström samt att det ställer högre krav på tändmodulen. Ex 6cyl motor vid 7000varv/minut så har spolen bara 2.85mS på sig att ladda. BMW's 535i orginalspole och en orginalbox med chippad varvspärr klarar av att varva 7000varv/minut men ju mer laddtryck man har desto mer energi krävs för att tända bränsleblandningen vilket gör att man ändå kan bli tvungen att skaffa kraftigare grejor. Detta problem kommer alla undan med riktiga insprut och tändningssteg eftersom dom väldigt ofta har tre spolar vilket gör att deras steg återhämtar sig i tre ggr så lång tid som ett singelspole system. //Nisse Sugmotorer suger |
|
|
ekblom: Modulen i länken kan jag inte säga om den är smart eller dum. Då måste man få tag i informationen om bilarna den hör hemma i. Dom jag hittils har pratat med, nämligen Ekonomen/volvo/Bilmetro här i stan vilka alla har varit hjälpsamma har även dom problem att få fram informationen om vart det sitter smarta respektive dumma tändmoduler. Däremot när jag pratade med Dalhems Länk så hade dom koll på vad dom sålde och dom har en Lumenition tändmodul som är dum. Men den är dyr ca 1100kr. Den varkar dock vara betydligt kraftigare än dom vanliga boschsystemen. kysr: Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med schema över PINOUT. Har du kollat i en Haynes gör-det-självhandbok för din bilmodell? mvh //Nisse Sugmotorer suger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.