AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.798

koppla smt6 på m535

Sida 2 av 5
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Addek: Ok. Hur har du kopplat tändningsidan? färger?

Mvh:Anders
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
finns det något annat sätt att koppla en smt6, utan att använda sig av en extra tändmodul, den som redan sitter i bilen måste ju vara tillräcklig..

TwinTurbo=Twice the fun :D

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Vad skulle en extra tändmodul göra för nytta??? Det fins ju ingen sådan på Perfect Powers kopplingsschema..

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
det är just det jag menar. Jag har inte läst något om en tändmodul i den information som finns att tillgå från perfect-power. Ska provkoppla enligt schemat å se vad som händer.

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Om man kollar på Perfekt Powers schema över M30 3,5L, så har dom ju kopplat in SMT6:an mellan ECU:n och tändspolen. Skall det vara så, borde man inte plocka in tändsignalen innan ECU:n, eller kan SMT6:an förändra den ändå??? har du några funderingar runt detta, Ekblom??

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
jag har inte tänkt riktigt på det.. men att ta signalen innan känns mest logiskt..

Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Hej alla glada. Just hemkommen från krogen så nu ska jag försöka reda ut detta.

Att ta signalen innan boxen är ett rent hel******.
På givarhjulet = startkransen finns 116 taggar=tänder=kuggar....
kan ni dela det med 3? För det är det som behövs för antalet tändningar / varv.... Nej jag tror inte det va...
Det blir 38.66 Nej det går inte att ha 2/3 taggar mellan tändpunkter i smt6.
Motronicen jobbar inte efter antalet taggar per tidsenehet.
Den kollar varv hastighet med det stora antalet kuggar som finns.
Den givare som ger en tag per varv talat om nolläget på motorns första cylinder. Vilket är helt oanvändbart.
Om man försöker använda sig av 116 taggars hjulet så kommer motorn att få två karaktärer. Man kan välja 38 tänder mellan tändning Vilket resulterar i att cylindrarna som ligger i 2 och 4 tändningsordning tänder ca 1.5 grader för tidigt samt att cylindrarna som ska tända som 3 och 6 i ordningen tänder 3 grader för tidigt. resultat = SKIT och låter som en halvt rasad 350" V8.
Om man väljer att tändningen har 39 tänder mellan tändning kommer inte cylindrarna i ordning 3 och 6 att att tända över huvud taget =ännui mer skit men mindre risk för ras eftersom motorn inte orka gå rikigt men den låter riktigt skoj, ungefär som en sur SAAB V4 motor, förutom att SAAB motorn utvecklar mer effekt i det här läget :)

Jag har personligen pratat med perfekt powers teknikska support och fått till svar att man måste ha en tändmodull mellan smt6 enheten och tändspolen därför att smt6 enheten inte har någon uteffekt som kan driva en tändspole. Vilket framgår i Developers manual. Jag klurade också ett tag eftersom det i schemat ser ut som att det går att koppla direkt men så är tyvärr inte fallet.

Om man kopplar utan tändmodul kommer motorn att sura ner sig för gnista kommer att utebli.

Imorgon ska jag kolla stavningen i detta meddelande och svara på eventuella kommentarer.

PS kom ihåg att jag också experimenterar.
Lycka till med era byggen. Hoppas vi kan spöa massor av riskokare i sommar samt ett antal sverigebilar. God natt.

mvh
//Nisse

Sugmotorer suger
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
OK.... Vart får man tag på en bra tändmodul??? Funkar den här tror du Länk , från Biltema! Det är ju bra pris...

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Ultim8: Om jag förstått dig rätt så säger du att man alltid måste ha en tändmodul tillsammans med en SMT6? Eller gäller detta endast vissa bilar?

Jag känner flera som inte använder tändmodul tillsammans med SMT6 och där fungerar det ändå?
Ha
40
Harry
M535i TIC -85
(M)535i -90
Nej man måste inte alltid ha en tändmodul....det gäller endast vissa bilar. Som nu t.ex. Ultim8 bil med det äldre motronic som har givare för tändning monterad på sprängkåpan.

En motor utan överladdning suger=)
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Hittade något liknande det vi pratar om i avsnitt 3.8 (sida9) i developers manual till smt6.

ky
148
kysr
E30 M336T
E46 M3 KSR
bra att ha den manualen, eller hur? :D

Mvh/ keyser

"It ain't matter if you win by an inch or a mile b.tch"
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
jo :)
hade inte riktigt kollat i den ordentligt.
Jag måste ha en sån där tändmodul nu! Så fort nån får reda på vart en sån går att få tag på, skriv här!!!! bråttom!!!!!

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Behöver också ha tag på en tändmodul i så fall.

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jag kom nyss in från garaget, har lött ihop kabelhärvan å klippt kabel 7 och 1 så att de inte går in i ecu:n, från motorn, utan istället från smt6:an.

Dock så gjorde jag följande iaktagelser vid mätningar:
*ECU-Kabel no.7, den jag klippte av, enligt kopplingsschemat, var en tunn grå/gul-kabel som var +12V.
*ECU-Kabel 35 verkar vara +12V, alltså som sig bör. Vad som däremot är j*vligt märkligt är att ECU-kabel 10, som enligt schemat skall vara jord, OCKSÅ är +12V. 10 och 35 har 7Mohm motstånd mellan sig, och bör alltså inte sitta ihop nånstans. Undrar just hur snyggt grejjerna skulle funkat om jag kopplat in smt6:an i härvan........... Börjar tvivla mer och mer på detta kopplingsschema jag använt. Det heter BMW459.pdf.

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Någon annan som också upptäckt att den rekommenderade jordkabeln egentligen är en +12V?

Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Hejsan.

BMW-Izze:
Tändmodulen hos biltema kan jag tyvärr inte svara på om den fungerar.

Tändmodul kan köpas hos dalhems.
Dom säljer tändmoduler av märket Lumenition. Finns både som dum och smart. Det är den dumma som gäller.

Jorda SMT6 enheten direkt i karossen.

/Nisse

Sugmotorer suger
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jorden hamnar i karossen direkt i morgon bitti!

Ultim8: du är en ängel :D

Bu
45
Bumsen
525iA Touring -95
På min bil lödde dom i boxen och joxade lite. Funkade klockrent

TurboPower!!!!!
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Vad och varför lödde dom i boxen (antar att du menar ECU:n)???

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.