|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja alla glada! En snabb fråga, om man vill byta till shortshift växellåda, behöver man byta ut allt på den "gamla" om man säger så?Hur funkar det? | |
|
om du vill ha sortshift räcker det med att köpa en annan växelspaksstång som är utformad för sin uppgift Länk se short-shift! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Du borde montera äkta shortshift, dvs bryt tändningen när du kopplar...bara på det sänker du dina 0-100 tider markant. bara fullgas å skicka i växlarna... det ger mer än man tror eftersom du inte behöver stänga spjälet emllan växlingarna så har du ett konstant tryck på luften...svårt å förklara det där med luft frekvenser... men det funkar. Alltså, kortare växel lägen plus tändnings brytare. |
|
| Jo, men om man gör det, byts inte "halva bilen"? Jag har hört att shortshift ska vara ganska enkelt o lägga in i bilen om jag inte har helt fel? | |
|
Det är som Patrik säger... man byter till en kortare växelstång... då blir växlingarna tätare... |
|
|
Hej. Man byter bara staget. Ser ut så här: Länk Kostar ca 500 kr. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
På E46 330 Ci så rekommenderar de flesta seriösa tillverkare att man även byter fler delar för att behålla rätt växel geometri. Jag skulle välja någon av nedanstående. /RS2 Rogue Engineering: Länk UUC Motorwerks: Länk |
|
|
Hejsan är det någon som har monterat en shortshift på en e46. Typ är det svårt eller får man montera ner mycket. MVH Göran |
|
|
Här har ni installations anvisningar ifrån UUC. Observera att den inte är uppdaterad för deras nya Evo 3 Short Shifter och alla moment gäller inte för alla bilar. På min M3 så är det ett h... att göra detta pga avgassystemet, värme sköldar, drivaxel, mm men jag tror det är lättare på en vanlig E46. Länk /RS2 |
|
| Jag har hört att bmw ska ha en "M" shortshift, nån som vet nåt om detta? Återförsäljarna vet ju fan inte så mycket ialla fall dom, j-a glidarna... | |
|
Kör med schnitzers short shift och det gör en markant skilland på känsla i lådan. "Vanliga" lådan känns rejält slapp i jämförelse. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
AC Schnitzers kit till E46 tillverkas av samma leverantör som BMWs original och de använder samma design och bussningar som BMW så den kommer tyvärr att kännas likadan som en vanlig orginal BMW växelspak efter ett tag (förutom att den är kortare förstås). På E36 så var det mycket enklare och man kunde t ex använda en MZ3 växelspak om den hade samma geometri (beroende på model och växellåda) som original fast kortare. Så jag tror att det är detta som många menar med "M short shift". Och på detta vis så kan man få exakt samma funktion och delar till 10% av priset för ett ACS kit! Men för E46 så har nästan alla modeller olika geometri och design så det är inte lika enkelt och därför ska man hålla sig till de välkända och beprövade tillverkarna som ACS, UCC och RE (se länkarna ovan). I USA så har man en ny E46 330 Sedan Performance modell som lär ha en kortare växelspak men jag vet tyvärr inte om den passar i en 330 Ci. Fördelen med ASC är just att de använder samma delar som BMW själva (låg ljudnivå) men det är också nackdelen eftersom bussningarna slits ganska fort (förutom att de är hysteriskt dyra också). Tidigare så hade både UCC och RE problem med ljud ifrån transmissionen som fortplantade sig in i bilen eftersom de hade hårdare bussningar men det är idag avhjälpt på deras nya modeller då de använder andra bussningar och isoler material i växelspaken. /RS2 |
|
| George.K: BMW hade med en egen short-shift i M Sportpaketen förut. Dock tagit bort dom. Vete fan varför... | |
Hill |
Hej! Nån av er som vet hur man byter till shortshift på en 325 e36? kan man göra det innefrån el hur pass jobbigt ä de..? |
| Går det inte att få tag på den nånstans den shortshift lådan Saverman? Frågar man hos nån återförsäljare så är dom jäkla otrevliga, fattar inte varför? Bättre o hålla sig till forumet, där får man svar ialla fall! | |
|
George.K: Dom är säkert bara otrevliga för att dom inte kan mer än vad som står i broschyren! Blir lite oroliga när det kommer in någon mer insatt. =) Vet inte om dom går att få tag på nu. Vet bara att förut så ingick både en sänkning och shortshift i M Sportpaketet. Tror dom tagit bort båda två nu, bara sen förra året eller så... |
|
|
Hill: Du köper ett stag som du sedan byter ut. Lite pillergöra, men det går eller så ber du BMW montera dit det.=) Staget kostar ca 500 kr på Länk (NFS) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| George.K: My mistake! Dom är fortfarnade inkluderade! Ring runt och kolla om det går att köpa en! | |
|
Saverman, Inte ingår det väl någon "short shifter" i Sportpaketen till E46 idag (eller tidigare heller för den delen)!? Däremot ingår det väl en kortare växelspaks knopp vilket inte är samma sak. Eller har jag missat något? Till E46 så är det ACS, UUC och RE som gäller eftersom det är så viktigt att man behåller geometrin i växel länkaget. De övriga tillverkare som säger att de har en short shift modell som passar till alla E46 modeller är inte seriösa! /RS2 |
|
|
RS2; Gäller det samma för E39? /Manray/ |
|
| Manray: Kan inte svara på. Utrustningslistorna på BMW.se har ju bara kvar för touring och där ar dom inte det. Däremot så har 3-touring shortshift, så om man jämför så så ser det mörkt ut... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.