|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skall koppla in ett slutsteg till mitt original kraffs UTAN lågnivå utgång . Frågan är då , steget har både en hög och låg ingång . Ska jag gå direkt på hög eller ska jag använda en lågnivå adapter ? ///MVH TONY | |
Robsarve |
högnivåingången i steget är samma som en lågnivåadapter, så använd du den. |
|
Tack ! ///MVH TONY |
|
|
MEN tänk på att utgången från nästan alla huvudenheter är av bryggad typ, dvs det ligger DC-spänning här ifh till jord. Om du kopplar direkt till högnivåingången på ett externt slutsteg och denna INTE är isolerad från jord (vilket de inte alltid är) så slår slutsteget i huvudenheten bästa fall från. I värsta fall ryker det, mät med instrument så att ingången på steget är helt skiljt från jord/chassiet. FP |
|
|
Folke hur mäter man det? Är det bara att kolla om man får "kontaktsignal" (pip) med en multimeter? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kontakt (pip) med multimeter är ett sätt men kan missa om det inte är tillräckligt lågohmigt, vanlig ohmmätning är lite noggrannare. Det får inte finnas någon kontakt mellan någon av ingångarna och stegets/bilens chassi. FP |
|
|
Okidoki! Tack för infon Folke! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla i slutstegets specifikationer att den verkligen tar "balanced differential" signaler som är det som används i E46. /RS2 |
|
|
Lite skillnad på "balanced differential" (balanserad signalöverföring) och bryggad högtalarutgång. De senare flyter visserligen c:a 6V över chassipotential men den är ingalunda isolerad från jord signalmässigt som en balanserad signal är. Ett utmärkt fusk för att ta ut signal till efterföljande slutsteg från ett bryggat slutsteg i huvudenheten är att ta en elektrolytkonding från ena högtalarutgången (spelar ingen roll vilken) och plocka signalen från denna och jord. Ger lätt störningar men funkar annars OK. FP |
|
|
Om du använder högnivå in så läs noga i bruksanvisningen som följde med slutsteget, annars kan det lätt bli fel. Ett exempel: Phoenix Gold hade förut en slutstegsserie som hette XS. Där fanns bland annat ett steg som hette XS2300 och ett som hette XS2500. Det ena steget anslöts med + utgångarna från huvudenhetens högtalarutgångar, men - utgångarna användes ej. I stället skulle en separat jord dras från huvudenhetens chassi. Den andra modellen skulle däremot anslutas med + och - utgångarna från huvudenheten direkt in på motsvarande ingångar på slutsteget. Inte särskilt konsekvent, speciellt inte som stegen ser ganska lika ut, vilket gör det lätt att dribbla bort sig då man tittar på manualens bilder. |
|
|
Om frågan nu gällde en E46 med BMW orginal huvudenhet eller navigator så har de alltid "balanced differential" signaler vad jag vet. Och då måste man ha ett slutsteg som tar dessa insignaler direkt eller använda sig av en adapter (typ Ven 4). /RS2 |
|
Robsarve |
Han driver knappast högtalarna (högnivån) balanserat... |
|
Robsarve m fl, Läs detta om ni vill veta mer om de "balanced differential" signalerna i E46. /RS2 Länk "All inputs (i.e. the outputs of the head unit) to factory amp and the outputs (the speaker wires) from the factory amp are isolated from the vehicle ground! This can be very important to the electronics you install. Make the electronics mad and you'll let out the magic smoke…" "The E46 head does not put out ground referenced outputs - it supplies differential signal pairs that are terminated in an impedance matching network that feed an Op Amp (in the factory amp input circuitry) that is set up to remove noise induced into the lines on the way from the head to the amp in the rear. This is very good engineering - it's easier to remove the noise than to keep it out - but it does NOT utilize "standard" unbalanced line levels and it is NOT unbalanced speaker level signals." |
|
|
Jag tolkar frågan som att det skall drivas ett externt slutsteg från via högnivå (högtalarutgången) på huvudenheten. Denna är inte balanserad, men ingången på steget måste vara isolerad från jord pga bryggning, likspänning osv. Huruvida huvudenheten i E46 verkligen har äkta balanserade utgångar (lågnivå givetvis) är jag osäker på. jag har kollat igenom en del länkar som RS2 pekade på tidigare, där står en massa om balanserad överföring osv men som sagt, det gällde väl högnivå här? Yttre lågnivåadapter är precis som Robsarve skriver onödig, den sitter ju redan i slutsteg som kan ta emot högnivå. FP |
|
|
De balanserade utgångarna som används i huvud enheterna på E46 (och många andra nya bilar) är högnivå och det är därför som många tror att det är vanliga högtalar signaler. Sedan så vet jag inte om alla BMWs huvud enheter använder detta ännu. Det är möjligt att de enklare enheterna med kasett bandspelare i de tidiga E46 modellerna inte hade detta. Men de senare huvud enheterna med CD och navigator enheterna har alla balanserade utgångar till orginal slutstegen (Hi-Fi och HK) och även vidare till högtalarna. Vad jag vet så är det väldigt få slutsteg som tar "balanced differential" signaler (vissa a/d/s, Soundstream, JL Audio, m fl) så därför behövs det i de flesta fall en adapter för att koppla in på slutstegets lågnivå istället (t ex Ven 4 ifrån Peripheral). /RS2 |
|
|
Hade som sagt var tänkt ta typ "högnivån" från bakrehögtalaren och gå in i steget . Men efter lite mailande med leverantör av steget så meddelar han att mitt stegs ingång är gjort för DELCO system vad nu detta är ?? Så enl. rekommendation så köper jag en högnivå-lågnivå adapter med justerbar nivå . Låter det rätt ??? ///MVH TONY |
|
|
Tony, Om du redan har någon typ av Hi-Fi eller HK orginal förstärkare i din bil så kan det vara bra att veta att dessa har aktiva delningsfilter så du kanske inte får en full signal beroende på var du tar den. Försök att få tag på en Ven 4 ifrån Peripheral som verkar fungera för de flesta. Vad har du för orginal ljud utrustning i din bil? Vilket slutsteg hade du tänkt? Ska du installera nya högtalare överallt i bilen? /RS2 |
|
|
Fakta : Original BMW cd-spelare BMW Business ej cd-växlare eller 10 högtalare . Kommer att byta ut original högtalarna mot DLS och driva dessa med original effekt . Sedan kommer jag lyfta i en baslåda med 1st 12":a och detta kommer jag driva med ett steg jag har . Det steget vi pratar om inkoppling enl. ovan . Är en vinter bil så jag vill hålla mig lite sannsad vad det gäller stereon , ev. hoppar jag att byta original högtalarna . ///MVH TONY |
|
|
Tony, Alltid bra med lite fakta så man vet vad man svarar på och vilken nivå det ska vara på prylarna. :-) Som jag sa tidigare så vet jag att det fungerar med en Ven 4 adapter men det finns säkert flera. Kolla runt med några bilstereo installatörer och fråga vad de använder och om de gjort några installationer i E46 bilar. Om de inte kan garantera att det fungerar så kanske du kan få öppet köp på adaptern och testa själv. Lycka till! /RS2 |
|
|
Länken som RS2 refererar till pratar om riktig äkta balanserad signalöverföring. Fullt möjligt att sådana finns på bilstereos, men särskilt vanligt vet jag inte precis? det vore en välgärning för att bli av med störningar osv, utan tvekan Och jag vet inte om Business stereon i E46 har detta heller. Men fortfarande var det högnivå (högtalarnivå) som Tony ville ha, denna är ju knappast balanserad och isolerad från jord inne i huvudenheten, finns väl knappast plats för DC-DC omvandlare osv i dessa, eller har jag missat nåt? FP |
|
|
Jag är också tveksam till om den vanliga Business Stereon i E46 har det men Hi-Fi och Harman/Kardon systemen använder definitivt "balanced differential" högnivå signaler. Och i dessa system är också högtalar signalerna isolerad från jord (balanced) enligt den info som finns tillgänglig. Det är faktiskt ganska många nya bilar som använder detta eftersom det i princip är det enda sättet att bli av med yttre störningar ifrån alla annan elektronik. Just det här med att använda två signal ledningar och bara förstärka skillnaden mellan signalerna (differential) i slutsteget är faktiskt ingen större nyhet och riktigt intressant men det gör det också svårare att uppgradera standard ljud systemen. Men åter till frågan om vilken adapter som behövs. Om det nu är så att högtalar signalen är isolerad från jord (balanced) som det är med Hi-Fi och Harman/Kardon systemen så bör man ha en lågnivå adapter som hanterar just detta också. Och Ven 4 är just en sådan "balanced differential" to unbalanced line level" adapter. Jag kan bara konstatera att de som utgått ifrån att ovanstående stämmer och använder en sådan adapter eller slutsteg som är anpassade för dessa signaler direkt oftast har system utan några som helst problem med störningar eller konstiga jordningsfel. En annan intressant iaktagelse är att det är exakt samma Business Stereo som sitter i E46 oavsett om man har Hi-Fi och Harman/Kardon system eller inte. Och detta skulle i så fall innebära att Business Stereon faktiskt använder balanserad signalöverföring. När jag var runt hos olika bilstereo installatörer för något år sedan så ville alla byta ut huvudenheten (BMW orginal Navigator med H/K slutsteg) med motiveringen att det bara var en massa problem med orginal systemet. Men sedan träffade jag på en bilstereo installatör som själv hade en E46 och som kunde allt detta och visste vad han pratade om. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.