AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.990

Fiffel hos SBP, vad kan jag göra?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hej!

Jag har köpt en bil och när jag tittat närmare på besiktnings papprena så ser jag att det finns vissa saker som inte stämmer.

vid första kontrollen så fick bilen 3 st 2or:

1. handbroms för svag
2. vindrute torkare skadad
3. hjulhus rostskadad

sen så besiktigade man om bilen och bilen fick godkänd på punkt ett medan de andra 2orna återstod:

vid andra ombesiktinngen hade bilen fått gokännt på allt!

Första ombesiktningstillfället var den 27/10 2003 kl 13:43 och då hade bilen rullat 166679 km,

Andra ombesiktningstillfället var den 27/10 2003 kl 13:47 och då hade billen rullat 166679 km.

DVS, det skiljer 4 minuter mellan ombesiktning 1 och ombesiktning 2 och bilen verkar inte ens ha lämnat bilhallen enligt mätarställningen.

Så hur rostlagar men en bil på 4 minuter utan att ens köra en kilometer?

Jag tror att man har mutat sig igenom bilprovningen.

Jag är rätt förbannad på killen som sålde bilen till mig... kammen rasade efter 15 mil och enligt säljaren så är toppen nyrenoverad. försökte häva köpen men killen vägrade och började bete sig hotfullt...

vad kan jag göra nu?

(Jesperado, vore tacksam för tips om vart jag kan vända mig inom svensk bilprovning?)

Länk (Såld)
-BeeMWe-
Har du tid och pengar kan du juh ta motorn till en BMW verkstad och låta dem göra en bedömning om den var nyrenoverad eller inte och sen bara helt enkelt stämma honom :) Kan va kul att jävlas med honom. Om du har bevis på att han sa att den var nyrenoverad.

Annars så kan du ringa och posta seriösa brev tills han blir vansinning och letar upp en ny motor åt dig.
Tror inte att han letar upp en ny motor om han blir vansinning.

Det är solklart att han mutade kontrollanten. Du kan annars vända dig till Bilprovningen där besktningen genomfördes och visa dom protokollen. Får se vad dom har att säga om saken.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det enklaste sättet att kontrollera om det föreligger några oegentligheter är naturligtvis att bara kontrollera om samtliga brister är åtgärdade eller inte.

Mest troligt har teknikern som utförde efterkontrollen glömt att i handdatorn godkänna två av anmärkningarna (ganska lätt gjort tyvärr). Då får man vänta några minuter tills ärendet är skickat till Vägverket, sedan rapportera på nytt med samtliga brister godkända.

Skulle det föreligga någon oegentlighet i form av muta eller liknande måste det röra sig om en mycket obegåvad tekniker. Varför skulle man i så fall rapportera två gånger istället för att godkänna alla brister direkt?

Att bli misstänksam och kolla läget är självklart rätt, men har man ingen aning om vad man pratar om ("Power Max") tycker jag inte man ska dra några förhastade slutsatser och påstå att något är "solklart"...!!!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag ringde min far och han följde med mig till den där killen för att diskutera köpet...

Pappa sa att han känner en kille som jobbar på Aröds bilprovning (där bilen kontrollerades) och att han skulle åka dit och visa upp pappren och ev. även bilen för att se hur allt ligger till...

Men sedan jag drog in pappa i det hela verkar försäljaren ha lugnat ner sig lite och gått med på byta ut bilen mot en annan, killen verkar handla med bilar lite vid sidan om och så.

nu har vi iaf lämnat in bilen på verkstad för att de ska ta reda om toppen verkligen är renoverad eller inte. sen skulle pappa iväg och snacka med säljaren igen och försöka få köpet hävt.

Får se hur det hela utvecklar sig!

tack för tipsen...

Länk (Såld)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är flera som är missnöjda med bilprovningens service i dagens lokalblaska :)
Länk

///MVH Hasso
Länk
Nog är det som du skriver i din insändare Hasso,tyvärr så tillhör jag den skara som väntar in i det sista och har haft mage och klaga på SBPs köer ,men jag fick veta av Jesperado ang internet bokningen och det är faktiskt superbra och man får mail av SBP dagen före som påminnelse,och som du skrev jag väntar hellre på besiktningen än på Läkaren.

---
Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
sist jag besiktigade fick jag mätarställning på 600mil mindre än vad mätaren stod på, så det händer nog att de skriver lite fel ibland : )
När jag regbesiktade min förra e46'a efter dragmontering noterades mätarställningen till 1800mil istället för 14000mil som den hade gått, varför? Jo, bilen indikerade 1800 mil till nästa service...

/ T
Daytona
Är det nåt fel med nyrenoverad topp? Går inte bilen 100% efter att man renoverad och planat toppen, Därför eller?

Tycker ändå att det är många som skriver i sina annonser att det är nyrenoverad topp eller motor.

MIN EX:Länk
Mugge: Hur går det?

Udo Dirkelsniff
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har åkt tillbaka till malmö nu (jag bor i Malmö) och bilen står fortfarande kvar hos mina föräldrar i Göteborg (där bilen köptes).

Snackade med Pappa, han hade varit och snackat med killen som skulle ha besiktigat bilen och han verkar vara inne på det som Jesperado sa, att han hade missat att markera att punkterna var godkända.

Jag vet inte hur nöjd jag är med den förklaringen, men eftersom jag inte har en fungerande motor kan jag inte heller göra en kontroll hos en annan bilprovning för att se om de anmärker på rosten i hjulhuset mm...

jag vet inte hur det hela kommer att utveckla sig men jag återkommer när jag får veta något mer.

ps. Tack för alla tips och allt stöd ds.

Länk (Såld)
magmo
Vr inne i somras och regbesiktade ett avtagbart drag till min Touring. Det hela tog ca 20 minuter och kostade 380pix. Nu till saken! LÄS! Det där ser jobbigt ut med alla plastbitar etc som täcker låsbultana mm. Jag tror säkert att monteringen sköts på ett bra sätt! Och så var det bara att åka. Har hört flertalet personer som råkat ut för samma sak. Ska man kolla något för 380kronor så ska man faan oxå göra det. Står ju i deras instruktioner. Inte ens en check om det elektriska var ok installerat gjorde de. Borde ju kunna koppla på en lös ljusramp med kontaktdon.

Skitsur!!!

Magmo Maniac is in the house!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
magmo: Vid en registreringsbesiktning av en monterad kulkoppling görs i första hand en okulärkontroll av montaget och fastsättningen. Endast vid misstanke om t.ex. lösa skruvförband ska dessa kontrolleras med verktyg. Som tekniker får man inte (läs FÅR, inte behöver) demontera några plastdelar, kåpor eller dylikt.
Det ingår ingen kontroll av släpvagnskontaktens inkoppling, varken i en registreringsbesiktning eller en kontrollbesiktning.

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mugge: Jag kan nästan slå vad om en årslön att det är ett rent handdatorrelaterat problem det rör sig om. Att man missar att trycka för att godkänna en eller flera anmärkningar och får ta ut dubbla protokoll händer dagligen.

Du kan väl själv titta i hjulhuset (eller be någon annan) om någon reparation är gjord? Hål som ska föranleda en tvåa i ett hjulhus är rejält stora, så det borde du kunna kontrollera...

Jeppe

Dufvis
Jesperado....var inne och besiktade en kompis bil..hittagen från Stockholm där den körts av hans släktingar. Stenskott på framrutan har resulterat i en horisontell "stenskottsspricka" så gott som tvärs över. Denna spricka har godkänts av teknikerna i Stockholm 4 år i rad fast här på Gotland så blev det backning till nästa år.

Vadan denna skillnad?

Att tilläggas är att den kontrollerande teknikern rådfrågade en yngre (och längre kollega som verkligen borde ha tyckt att sprickan inte låg i synfältet.)

Finns det "prutmån" i bedömningarna? Eller finns det ett stenhårt reglemente?

Mvh

//DD

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna angående skador på vindrutor skärptes för knappt ett år sedan. Detta medför att skador som tidigare klarat en kontrollbesiktning nu kan föranleda ett underkännande.

Besiktningsprogrammet i sig är ganska tydligt och svårt att "tolka" på olika sätt. Däremot innehåller det till viss grad rena bedömningar, t.ex. i fallet vindruta.
Var på vindrutan siktfältet finns beskrivs tydligt, så det är inget att ta fel på och ändras inte heller beroende på t.ex. teknikerns länd. Bedömning av slitage och hur mycket en skada påverkar sikten görs av den ensilde teknikern, för att bedömningarna ska likriktas i möjlig mån rådfrågar man ofta kollegor för att få en referens.

Jeppe

Dufvis
Jesperado: Tack för svaret. Då tar jag regelskärpningen som skäl till årets underkännande. (Trots att stolen var hissad till sitt högsta läge för att sprickan skulle märkas så lite som möjligt...*blink*)

//DD

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Som ex-Gotlänning så får jag säga att bilprovningen på Gotland är under all kritik.
Man blir nästan alltid surt bemött.
För två år sedan besiktigade jag min E21:a det första teknikern säger är "Vad är det för skit du har släppat hit, den skulle du lämnat på skroten." nästa mening är var "varför gasar du så vansiningt?" då upplyste jag honom om att det han hörde var elfläkten till kylaren som gick.
Efter en lång kontroll där han gick och muttrade utan säga ett ord tilll mig så blev bilen godkänd utan anmärkning.

Enannan gång när jag var där med min Morris 1300 fick jag massa sura kommentarer om hur dåliga engelska bilar var och att jag borde skaffa mig en Volvo istället.
När jag besiktigade samma bil i Göteborg så började besiktningsmannen med att säga "En så trevlig bil, såna ser man inte så ofta nu" efter den inledningen fick massa bra tips vad jag skulle hålla koll på och jag var nöjd och glad när jag åkte därifrån.

Det är bara på Gotland som jag har blivit illa bemött på bilprovning överallt annars har bara beröm att ge till bilprovningen.

Ett stort problem på Gotland är att det är inte så lätt att åka till enannan station när det bara finns en.
Hälsningar Lars
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det känns som att den här tråden utvecklats till en smutskasta bilprovningen tråd, vilket inte alls var vad jag avsåg när jag startade tråden.

Jag vill bara förklara en sak här, det är inte så att jag har tappat förtroendet för svensk bilprovning, inte alls. Jag tyckte att de dubbla bes protokollen såg lite misstänksamma ut och kollade upp det. Besiktnings teknikern i fråga har redan kommenterat det hela och förklarat att det beror på ett handdator fel. Eftersom jag inte har något bevis för att det skulle vara något annat än ett enkelt misstag från teknikerns sida så har jag heller inte gått vidare med det hela.

Personligen är jag fortfarande övertygad om att det har fuskats med bilen och jag litar inte på personen som sålde bilen till mig. Men det har inget med svensk bilprovning att göra.

Ett tag funderade jag på att inte skicka in pappren om ägarbyte i hopp om att det skulle få killen häva köpet men ångrade mig och skickade in papprena i alla fall.

Länk (Såld)
Har du inte skickat in papprena på ägare byte kan man ju råka parkera lite fel ( läs dyrt) om han inte häver köpet får han ialla fall ett surt efterspel......

Sällsynt korkat att ge dig papprena om ägarbytet, för att vara helt säker på att slippa dylika problem postar man dom tillsammans, ny resp tidigare ägare

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.