|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag köpte en ny Ducati för några år sen ( en motorcykel ) körde jag in den från garaget och ut till vägen ca: 75m. Har alltid kört som f.n med den och den har inte tagit någon skada vad jag vet. Det är sån presition på grejorna nu för tiden att jag inte tror det behövs längre inkörningar. Varför har annars tillverkarna tagit bort 250 mils som fanns förr. Ska man köra runt med metallspån i 1500mil eller tom mer på vissa bilar, Tror inte det. För det är väl lager och ringar som ska slitas in?? |
|
|
Det sägs att man vid monteringen av motordetaljerna använder molybden(?)fett för att underlätta det hela. Jag köpte en ny Alfa 156(från AutocarDK f.ö.) för 4 år sedan; försäljaren rekommenderade att man bytte olja redan efter 300 mil: Jag följde rådet och den gamla oljan var mkt riktigt svart. Min nuv. bil en Ford ST220 har efter ca 1300 mil fortfarande hyggligt ljus olja. Jag tolkar detta som att Ford kostar på en "tvätt" av motorn efter montering i motsats till AlfaRomeo, ELLER så använder Ford ljust fett vid monteringen. Det finns kanske ngn här som kan belysa detta bättre?! |
|
| Finns det ngn kunnig som har något att tillägga om mina spekulationer i förra inlägget? | |
|
Vid montering av t ex nya kamaxlar rekommenderas det oftast att man skall använda molybdensulfidfett vid monteringen. Om jag har förstått det hela rätt, är det en friktionsminskande tillsats som skall säkerställa smörjning innan oljetrycket har kommit igång. Om det använd redan i fabrik vet jag dock inte. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.