AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.812

Hur har ni kört in er motor?

Sida 1 av 2
Ni som har hämtat ut nya bilar, hur har ni kört in motorerna? Finns det några regler eller tips? Hur länge ska man ta det lungt innan man "pressar skiten ur den"? ; )
En väldigt viktig del som kan påverka bilens delar på ett negativt sätt om man gör det fel. Enl. boken tror jag att 200 mil rekomenderas. Kör lungt de första 100 milen, varva inte mycket och segdra inte. Mellan 100-200 fortsätter du köra lungt men trycker på några gånger (inte hela vägen men till ca 5000rpm) så att motorn får känna på lite och inte segar ihop sig!

Kör försikgt så ska allt funka prima!

/Manray/
Manray: Kan ju bli svårt. Man vill ju se vad den går för! =)
Men alltså inte varva för mycket. 5000rpm efter 100 mil. Innan det då?
-BeeMWe-
De sa till styvfarsan att köra med varierande gaspådrag min sin 325 02a
-BwwMWe-: Det var rätt luddigt...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Står väl i instruktionsboken hur du ska göra.

Står väl i stort sett där detsamma som Manray skriver..

Men det ÄR viktigt att köra in motorn även nu trots bättre oljor o mtrl än "förr i tiden".

Mvh Janne.
Janne T: Jag det är ju asviktigt! Däför jag frågade! =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Som redan framgått:
Inte för höga varv.
Infe för låga varv, segdra inte på för hög växel.
Varierande varvtal. Ska du köra 10 mil motorväg, så variera varvtalet genom att även köra på 4:ans växel och variera hastigheten lite.

Sedan får man använda sunt förnuft, är motorn varm kan du ju varva ut den någon gång innan den är helt inkörd.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Livrädd att sabba det! =)
Min 525a körde jag lugnt, aldrig över 4000rpm de första 100 milen, efter det går den underbart och jag varvade den bäst jag ville.

Nu, 650 mil senare gör bilj*veln 0-100 på 8 sek (halv tank, två personer i bilen), skall göra 8,5 enligt BMW. Skumt!

Hur en motor skall köras in kan debatteras länge... vissa påstår ju t om. att man skall köra hårt från första början (!).

MVH,
E38B12
Aldric
Jag har en kompis som köpte en splitter ny Volvo 740 GLT 16V när dom var aktuella, han struntade i inkörningen och laddade på direkt. Bilen gick som ett skott i ca 5000 mil, sen skar motorn ;). Nu får vi ju aldrig veta om det var pga ovanlig inkörningsteknik eller inte den skar, men skötta Volvo-motorer brukar ju oftast inte skära, och den var välskött med hänsyn till olje- och filterservice.

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
E38B12: Verkar som en lyckad inkörning! =) Men om man inte varvar upp en enda gång på 100 mil hur reagerar den på full varvning sen? För att inte tala om hur du reagerade!? ; )
Att det går att debattera länge är ju helt sant. Nödvändigt! Utan tvekan!

Aldric: Det kan ju inte vara nyttigt att göra så... Iofs så gjorde jag nog något liknande när min mor hämtade ut sin bil, men då var det inte enbart jag som körde. Blev nog bra omväxling i det fallet, för den gick utan något som helst problem dom första 7000 milen, sen sålde hon den. Kan inte mer än anta att den fortfarande går.

Såg på något motorprogram för några år sedan hur BMW testar sina motorer. Dom satte den i ett rum och körde den ett par tusen mil i en hastighet runt typ 120km/h. Onödig fakta, men ändå rätt kul grej!

Av vad ni tycker hittills så ska man ligga mellan 1200-5000rpm dom första 100-200 milen. Eller? Fler förslag?
Saverman,

Den reagerade helt normal på varvning första gången jag drog upp den hårt, inga komplikationer alls :-)
Det var en underbar känsla att pressa bilen för första gången!

MVH,
E38B12
E38B12: Det kommer bli hårt att inte göra det! =) Får tokköra dom första dagarna så att jag blir av med 150-200 mil. Hälsa på kompisarna i Gällivare kanske! ; )

Antar att den som väntar på något gott... =)
Det viktigaste enligt många är att inte belasta (= höga varv och för högväxel) motorn förrän den (oljan) är riktigt varm. Gäller förstås även när motorn är inkörd. Märkte fö själv att förbrukningen sjönk och draget ökade efter så där 5-600 mil.
Orvar: Hur stor skillad ger olika oljor?
Mycket av betydelsen med inkörning osv så som man "gjorde förr" är av underordnad betydelse idag. Det handlade oftast om att slita in lagerytor, cylinderlopp osv, få motorn "oljetät" osv. Oljorna är mycket bättre numera men framför allt är alla bearbetade ytor och lager oerhört mycket bättre nu så utöver normal försiktighet vid icke varmkörda motorer behöver man inte göra så mycket. Men "inkörning" sitter djupt rotat och tar nog sin tid att bli av med.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, även moderna bilar behöver slitas in!
Speciellt kolvringarna och transmissionen.

Min bil drog ungefär en liter olja de första 1000milen, därefter har jag inte behövt fylla på någon olja alls mellan oljebytena (har inte sett att oljenivån ändrat sig alls efter "inkörningen").

Men visst behovet av inkörning är mindre idag, men det finns kvar till viss del.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Om du säger det så.. Jag har inte så värst mycket erfarenhet av egna helt splitter nya bilar/MC, men ett par tre stycken har det väl blivit under 80-90 talet, kan inte minnas att det försvann speciellt med olja, men minnet kanske sviker. Det är kanske individuellt också på olika modeller.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan kanske vara lite olika på olika bilmärken.

Vet t ex att VW/audi-bilarna i allmänhet och TDI-bilarna i synnerhet behöver ganska lång inkörningsperiod.
Det är inte ovanligt att de slutar dra olja och börjar ge riktig effekt förrän efter 3-4000 mil!

Kan kanske bero på att just oljorna har blivit så mycket bättre!?
Många bilar fabriksfylls ju med helsyntetiska oljor nu förtiden!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Där fick du in den!

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.