AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.487

Svårstartad 524td

Sida 1 av 2
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Hej
Jag har en 524td - 84 som jag har problem med att starta när det blir lite kallare ute.

Undrar om ni kan ge tips på möjliga fel?

Tack på förhand
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej
Kolla så att glödningen funkar, det är det första du skall göra, sedan går vi vidare, när vi vet att glödstiften är OK.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Undersök också om det kommer fram bränsle till motorn, det har jag haft problem med på min tre E28 dieslar.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Hej

Borde inte glödgningen funka iome att den går att starta....?

Den skulle väl inte starta överhuvudtaget om den inte glödgade väl eller?

Mvh Ponta
Os
41
Oskar N
528ia touring -00
Tristar 7,3 "Power Stroke"
Hej, tänder sig den gröna lampan bredvid glödspiralen på instrumentet ? om inte den gör det har du fel i glödsystemet. (trasigt glödstift)
Busenkelt att ohmmäta stiften, ta av kontakten med 6 kablar på glödrelät bakom batteriet och mät ett i taget. (stiften är numrerade i kontakten)

Lycka till ! Mvh. Oskar
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Ok tack för tipset!

Vet du vad det ska vara för värde?

Mvh Ponta
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
En annan fråga...passar e34ans glödstift på e28an?
Os
41
Oskar N
528ia touring -00
Hej
Har för mig dom ligger på ca 0,8 ohm, men det blir helt avbrott i dom när dom går sönder.
Om E34ans passar vet jag inte, jämför best.-nr. i någon katalog.
(har för mig det var samma på MB, sent 80-tal)
Snåla inte och köp biltema eller liknande, (duger som smatterband på påsk :)

Mvh. Oskar
har ett liknande fel, fast min kan vara svårstartad oavsett om det är kallt eller varmt. men ibland hoppar den igång utan problem efter en glödning..annars så försöker den efter första glödningen och sen är den stendöd. då måster jag dra fram och tillbaka till glödningsläget ca 3-4 ggr. nån som har en aning? det spelar ingen roll om jag har fulltankat eller nästan tomt.
Ha
64
Habbe
524 TD -84
Det här blev intressant, jag har samma problem med min och även brorsans är likadan och det är konstaterat med 100% säkerhet att det blir luft i systemet men allt är kollat och dubbelkollat av oss bägge men hittar inga fel men en misstanke ligger i handpumpen. Bilarna startar kanonbra och går rent direkt om man luftar ur dom före start men annars startar dom ibland bra och vissa gånger är det ett j***a vevande på starten, utetempen eller motortempen har ingen betydelse det är luften i pumpen det hänger på men vad göra när man inte hittar något fel,vi håller på att bli gråhåriga med det här så tips mottages tacksamt.
Ett mycket enkelt knep att kolla glödstiften på är att dutta med en kabel från batteri+ till glödstiftet och om det gnistrar så tar det strömm = helt stift, ingen gnistbildning = trasigt glödstift, men koppla bort kabeln mellan stiften först annars blir det lite galet resultat. Det här metoden använder sig många bilel-firmorna sig av för att snabbt konstatera fel i glödstiften

Habbe
be
3
beemer-andy
525tdsAT Varebil -95
Hei.

Har hatt lignende problemer med min -95 525tds. Var vanskelig å starte når den hadde stått mer enn 3-4 timer. Jeg så at det var luft i diesel slangen fra filterhuset. Etter mye fundering kom jeg fram til en mulig løsning: En av Innsprutnings dysene lekker og slipper "luft" inn fra sylinderen og inn i dieselpumpa. På denne måten "renner" dieselen tilbake til tanken.
Jeg valgte å skifte alle dysene da bilen har gått 200.000km og går ikke så godt som jeg ønsker. Skiftet først de fem dysene uten sensor fordi jeg ikke hadde verktøy til den siste. Dette hjalp ikke!.. Noen dager senere skiftet jeg den siste dysa (den med ledningen..) og problemet var løst!! Har kjørt uten startproblemer i et år siden!

:o) - André
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag har en bekant som haft samma problem, efter flera rundor till verkstaden hittade man till slut ett pyttelitet hål på bränsleslangen i närheten av bränslepumpen. Men det verkar ju konstigt om alla skulle ha ett sånt hål, men nåt liknande verkar det vara.
Ha
64
Habbe
524 TD -84
Vi har bytt gummislangarna som finns hela vägen från tanken utan resultat,,,,,mera tips

Habbe
Os
41
Oskar N
528ia touring -00
Hej igen !
Har du kollat filterhållarn/handpumpen ? Inte helt ovanligt att den går sönder. Det kan även bli konstigt om gasreglaget är mkt glappt, men då brukar det läcka när motorn är kall.
Ett litet tips ! Testa med en provisorisk tank (dunk) som du sätter i nivå över pumpen, så den får självtryck. Starta så den går rent, slå igen och vänta några timmar och prova igen. Tänk på att du får D-stopp ganska snart då returen går till tank.

Lycka till ! Mvh. Oskar
Ha
64
Habbe
524 TD -84
Jag måste nog göra så och prova koppla in både före och efter filterhuset för att kolla om det är där luften kommer in, jag misstänker att det är filterhuset som sviker men det syns då f-n inget läkage någonstans på våra bilar

Habbe
Ha
64
Habbe
524 TD -84
Jag måste nog göra så och prova koppla in både före och efter filterhuset för att kolla om det är där luften kommer in, jag misstänker att det är filterhuset som sviker men det syns då f-n inget läkage någonstans på våra bilar

Habbe
Ha
64
Habbe
524 TD -84

Habbe
Ha
64
Habbe
524 TD -84
Jag måste nog göra så och prova koppla in både före och efter filterhuset för att kolla om det är där luften kommer in, jag misstänker att det är filterhuset som sviker men det syns då inget läkage någonstans på våra bilar

Habbe
Ha
64
Habbe
524 TD -84
Jag måste nog göra så och prova koppla in både före och efter filterhuset för att kolla om det är där luften kommer in, jag misstänker att det är filterhuset som sviker men det syns då inget läkage någonstans på våra bilar

Habbe
Ha
64
Habbe
524 TD -84

Habbe
Ha
64
Habbe
524 TD -84

Habbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.