|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Jahapp!! Då har jag ringt till BMW Sveriges växel och försökte få bli kopplad till någon angående vårt problem. Trots 4-5 påstötningar med olika argument hänvisar dom till min lokala verkstad. Vid förfrågan om vad jag ska göra om min lokala verkstad inte tar tag i problemet ordentligt, så var svaret att jag skulle skicka mail eller brev till BMW Sverige som sedan vidarebefordras till rätt person. Därför skulle jag vilja att samtliga med problemet att "Correct destination guidance not possible" dyker upp vid körning på vissa ofta mindre vägar mailar mig namn och reg-nr. Till en början tror jag att endast vi med just detta problem ska "skriva under" brevet, för att dom ska kunna ta tag i en sak i sänder. Just detta problem är nog det "tydligaste", inte lika diffust som exempelvis konstiga vägval etc. Så fort jag fått in ett antal mail så ska jag skicka ett brev till BMW Sverige! (Om någon känner till ett direktnummer eller namn dit man kan vända sig så maila gärna) |
|
|
Jag har nu prövat följande kartor: Navtech 2004-1 Navtech 2004-2 VDO Dayton Det är ingen som helst skillnad. Något som också är sjukt är att jag kan lägga upp en rutt där det inte står "Correct destination guidance not possible" men lik förbaskat så tappar navigatorn guidningsmöjligheterna UNDER RUTTEN??? Riktigt skumt. jag är tyvärr bortrest denna vecka men mailar så fort kag kommer hem igen! |
|
|
Ps. Det var likadant före uppdateringen Ds. |
|
| Är det någon som hört något mer? Någon som testat Scandinavia 2005-1??? | |
|
Tyvärr är det bara ett par stycken som hört av sig till mig och vill vara med i mitt brev till BMW.. har därför inte engegerat mig mer i det ännu. Så ni som har problemet att "Correct destination guidance not possible" dyker upp på mindre vägar - maila mig!! |
|
|
Visst vill väl ALLA vara med och göra ALLT för att förbättra "Nav-elendet". Toson |
|
|
Hej igen! Efter ett bra tag har jag fått mail svar från BMW. Utdrag: ------------------------------------------------------------- Vi behöver ett antal uppgifter av er. 1- Vad har ni för CD skiva installerad? Gärna ett artikel nummer om det går att få fram! 2- Har ni köpt denna CD i Sverige? 3- Hos vlken Återförsäljare har ni köpt denna CD. Tacksam för svar för att kunna gå vidare med detta. -------------------------------------------------------------- Således verkar de vara villiga att göra något åt problemet. Inte för att jag personligen tror att det har något som helst med CD'n att göra, men då de frågar efter dessa uppgifter så vore jag tacksam om så många som möjligt med ovanstående nämnt problem mailar efterfrågade uppgifter tillsammans med biltyp och årsmodell till mig för vidarebeordring till BMW sverige. Mail-adress till mig finns ju under min användare, men jag anger den även här: j.sandberg@bredband.net Mvh Johan |
|
|
Ok, grabbar o tjejer, vad händer? Någon mer info om problemet?? Jag tycker det känns som att gps-systemet inte kalibrerar sig själv tillräckligt bra. I går snurrade jag omkring lite i Västerås, tjejen körde så jag satt bredvis och tittade hela tiden på gps-kartan - det verkar som det felar upp till ca 20 meter ibland! Gps:en kan säga till om en korsning, och meterna till den stämmer inte. Om det är så att det diffar på - vi kan säga bara 4 meter så är det inte konstigt om det blir fel på mindre vägar - bilen tror ju att den åker bredvid vägen, men vi ser oss själva på vägen på kartbilden pga skalan! Jag tror att bmw behöver titta på en uppgradering som vässar till den automatiska kalibreringen! //F |
|
|
Om ni letar så finns nyaste programvaran här: Länk |
|
| Hej, i helgen drabbades jag av "Destination Guidance not possible" för första gången. Det var på Ljusterö en bit efter att ha åkt av färjan. Kartan visade fortfarande helt rätt och markerade var jag körde någonstans. Vägen fanns också hela tiden med på kartan. Ändå stod det "Destination Guidance not possible". Jag har Mark II, v. 24 med Scandinavian 2004-2 karta. Har tidigare mest kört i Stockholm och där har detta fenomen aldrig inträffat. | |
|
Mysko om du aldrig varit med om det förut! Prova köra på något bostadsområde i någon förort eller så om du har möjlighet. Jag kommer att rapportera eventuella framgångar/motgångar på mina diskussioner med BMW efter påsk. (Blir lite semester i Thailand tills dess!) |
|
|
Jag har uppgraderat min MKIII till V22.1, innan dess hade jag V.17. Även jag har råkat ut för problemet med "your not in a digitized......." och "correct guidance not possible". Detta problem hade jag inte innan uppgraderingen. Dessutom så går allting mycket långsammare, inmatningen av adresser t.ex. Bilen verkar numera vara 50m före navigatorn, vilket är smått jobbigt i städer då anvisningarna kommer alldeles för sent. Är det någon mer som har upptäckt samtliga av dessa problem med sina MKIII efter uppgradering av mjukvaran. OBS. Jag har hela tiden använt samma kart CD, dvs Navtech 2004-1, så det bör inte bero på denna. |
|
| Glömde nämna att det inte är i min 530D E60 utan i en E39 530 -01, så det inte blir några missförstånd. | |
|
Hur går det. Några svar från BMW om problemet. Jag har samma problem med en MKIII 3-1/63 2004 scandinavia BMW orginalskiva. "correct guidance not possible" |
|
|
Efter sex års tid med flera kartgenerationer har jag, som bor en bit "upp i skogen" rik erfarenhet av "correct destination guidance not possible" Det är, det är jag fullständigt övertygad om, brister i kartdata som gör detta, bakgrundsdata, som stödjer dirigeringen med hjälp av pilar och röst. Jag får dessa meddelanden på samma ställe varje gång jag passerar vilka platser längs vägar hem till mig och det sker alltid varje gång jag lämnar en större väg för en mindre. Den vita föreslagna färdvägen finns kvar men "destination guidance" i form av pilar och röst fungerar inte. Det intressanta är dock att jag inte sett meddelandet nere i Europa när jag varit där. Kartan blir nog aldrig perfekt men det är ju synd att det inte finns någon väg att påpeka svagheten annat än via BMW-verkstden som ju alltid står lika handfallna inför en sån här sak... Det är troligen inget fel alls på navigatorns hårdvara men programmet trivs inte med de data som finns på CD-n ... För en tid sedan ramlade en HP Ipaq med TOMTOM ver 5 Navigator över mig. Jag kunde konstatera att den inte har hanterat svagheter med kartmaterialet på samma sätt. Den fungerar ända fram till garaget - och är mycket rappare på alla sätt till en bråkdel av kostnaden. Det är nog bara en tidsfråga innan någon amerikan lagt in en handdators skärmbild på displayen. De är bra på sånt. Det finns en som har anslutit en PC på det sättet... |
|
| gunnarh: Jag måste nog säga att du har fel - Jag har haft två bilar (750) varav den ena med problemet och den andra utan problemet på samma vägar/skogar/stigar. Ena bilen guidade med pilhänvisningar på skogsstigar kring haparanda m.m., problemet har helt enkelt aldrig någonsin uppstått på den bilen. Den andra bilen klarar inte guida på Luleås stora bostadsområden, stora delar av stadskärnan m.m. Verkar inte heller ha att göra med vilken navi hårdvara/mjukvara man använder då problemet sträcker sig från MK-I till MK-IV. | |
|
Provar en teori.. Eftersom navigationsprogrammet är skrivet så att punkten (bilen) skall följa vägar, inte terräng, så kan den när punkten enligt gpsen hamnat utanför vägen inte förstå hur den skall hjälpa dig till dit du skall. Detta eftersom alla hänvisningar sker på vägar och inte fågelvägen. Detta uppstår om kalibrering mellan karta och gps inte stämmer. Om gpsen tror att den är två meter utanför vägen så kan den inte hjälpa dig ett kvarter bort eftersom den inte förstår vägen... Programmet är däremot skrivet så att punkten rör sig längs vägen, närmast där gpsen visar. Om det däremot hade varit ett "fritt" system såsom kartprogram för sjön (sjökort) där man rör sig fritt över hela kartan så hade den kunna peka åt vilket håll du skall åka. Lösningen torde vara kalibrering av systemet, karta emot gps med nogranhet. En teori bara. Ha en fin.. T |
|
|
Hejsan, jag har uppgraderat mina navis och därmed sluppit ifrån de tidigare problemen bekrivna: Alpinan: DVD installerat med stora skärmen, skivan är 2005-2 330:n Ny CD-läsare, skiva 2005-1 I båda fallen uppgraderat operativ till ver.25 som kom för några veckor sedan. Kommer att annonsera ut lite överblivet mtrl. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Johan_S: Jag förstår vad du skriver och ger mig. Men, det skulle vara intressant att höra från dig att du kört båda bilarna på exakt samma ställe och fått olika beteende, som du säkert har gjort. För min del fungerar TOMTOM-navigatorn precis som din ena bil och min BMW MkII som din andra. Nu ska jag driva det här vidare med verkstan. Jag har försökt med både München och Stockholm men blir bara hänvisad tillbaka till verkstan. Om hårdvara och mjukvara är identiska så finns det bara möjlighewten att det är en systemparameter som är olika inställd i de olika system som du har. Inställning för USA borde vara striktare - håll dig på vägen - eftersom deras produktsäkerhetslagar kan driva dem till det??? | |
|
gunnarh: Jag har kört på exakt samma vägar. Finns dock en skillnad, och det är att den det fungerade med hade MKII och min nuvarande som det inte fungerar med har MKI. Dock har ju många problem oavsett om dom har I, II, III, eller IV. Vill åter trycka på att den bil som väl fungerade, fungerade PRECIS överallt - jag hade aldrig någonsin sett ett sådant (något) felmeddelande! Varför jag inte har "orkat" fortsätta driva detta mot BMW sverige är att all mailkorrespondens ligger på en disk som inte finns i datorn efter en krash. Det går dock att återskapa informationen, jag måste bara ta mig tid till att göra det. Om inte jag lyckas få något gehör hos dem, kanske vi alla borde vända oss till våra respektive verkstäder inom en viss tidsrymd, säg 2 veckor, som i sin tur får vända sig till BMW. BMW borde väl då få samtal från minst ett 20-tal verkstäder på kort tid - vilket kanske är mest effektivt!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.