AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
23.104

Hjälp! Navi E39

Sida 7 av 9
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Vilka kartor fungerar med Navin?

Fyll gärna på listan!

1) Navtech
2) VDO Dayton
3) ...
Min navigator fungerade felfritt upp till och SW3-1/50 och med BMW Scandinavia 2003-2 CD. Sedan dess har jag samma problem som alla andra med "Destination guidance not possible" och "You are leaving the registered road network". Och detta gäller på exakt samma platser där det tidigare fungerat. Idag har jag SW3-1/63 och BMW Scandinavia 2004-2.

Det finns vad jag vet fyra olika tillverkare av kart CD/DVD som fungerar med BMWs navigations sytem (undantaget nya CCC i E60 som kräver speciella DVD). Och det är BMW, Navteq, VDO Dayton och TeleAtlas. Men kart infon på alla BMW CD/DVD kommer ifrån Navteq och VDO Dayton säljer både CD/DVD med kart info ifrån Navteq och TeleAtlas.

Enligt en obekräftad uppgift har Navteq ändrat formatet något på kart infon för ca 2 år sedan och detta kanske kan vara orsaken till ovanstående problem om inte BMW gjort motsvarande ändringar i programvaran. Men när jag frågat BMW tidigare så har de bara sagt att det ska fungera på detta sätt.

Men ett samtal igen till BMW eller ett gemensamt brev som någon föreslagit ovan är väl en bra start för att de ska skicka frågan vidare till Tyskland för utredning.

/RS2
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
johan_s mfl.: Jag håller med dig (och andra) att det kan vara något fel när "Destination guidance not possible" kommer fram, jag är inte heller främmande till att det kan vara något fel på BMW:s programvara - man verkar inte ha orkat med att följa upp att deras programvara tolkar kartmaterialet rätt - men det kan ju bero på att kartleverantörerna har haft svårt att leva upp till BMW:s specifikation. Mitt intryck är att kartmaterialet/navigeringen känns pålitligare nere i Europa än i Sverige. Jag behöver exempelvis inte komma många mil ifrån min hemort för att navigatorn ska hamna i en evig sökloop för att hitta hem - men dit hittar jag ju ändå. Ute på landet fungerar det ofta busdåligt. Är det någon som vet vilket (svenskt)företag som framställt kartorna för vårt land. De har nog intresse av att försvara sin ståndpunkt... men möjligen något avtal med navstar som förhindrar dem...
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Förlåt mig navtec ska det vara inte navstar
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Gunnarh: De kart-cd's jag testat i min förra bil med en fungerande MKII har varit helt perfekta i stort sett. Ibland valde den lite konstig rutt, men det tror jag beror på programvaran i navin. Man kom dock "alltid" rätt i slutändan. Och framför allt kunde den guida vart man än var. Så kart-cd skivorna tror jag inte vi ska klaga på i första hand.

Jag har tänkt försöka forska fram vart vi bör vända oss med klagomålet, dvs ringa och fråga mig fram hos BMW sthlm, men har inte "hunnnit" tänka så mycket på det dessa dagar.

Hur tycker ni vi ska göra, ska vi "skriva under" ett och samma brev eller ska vi alla skicka var sitt brev till samma mottagare? Andra idéer/förslag? Förslagsvis kan vi även skicka ett brev från oss alla till någon biltidning - vilken?

Om vi ska skicka ett brev från oss alla till BMW/biltidning så kan exempelvis jag göra det, och då bör väl de som har problem maila namn och kanske tel-nr till min mail så lägger jag med det sist i brevet.

Vad tror ni? Huvudsaken är ju att dom förstår att det är fler än EN i sverige som har detta problem!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja visst var navigatorn en rolig leksak när vi var nästan ensamma om den. Och visst kunde den då och då visa en konstig rutt med de tidigare kartorna. Inte tog jag vägen ned från Sörmland och via Östergötland för att komma till Stockholm. Man visste ju vägen ändå.
Men nu när det finns billigare navigatorer som klarar jobbet på ett betydligt effektivare sätt, enligt vad vissa säger, så borde ju BMW hålla vad dom lovade när dom levererade sina bilar, förse oss med nya versioner av programvaran som klarar det lika bra. Det är ju klart och tydligt att programmen eller kartorna av nyare versioner inte håller måtten längre, var och en för sig eller i kombination. Jag har följt upp ett annat problem som ännu fler BMW-ägare har, pixel-bortfall i centralinstrumenteringen, där ett stort antal amerikaner stämde BMW för att få dem ersatta - men BMW höll på sig och vann... Jag tror att vårt problem är större och svårare - men drabbar färre som vill gnälla. Jag känner mig i alla fall som en Don Quijote, som slåss mot väderkvarnar om jag går in i en diskussion med BMW från en liten grupp ägare. Vi har för diffusa beskrivningar av felet/felen för att komma någon vart. Och vi har fåfängt försökt att på olika sätt komma till rätta med problemen, en del med nya kartor, en del med uppgraderingar och en del med båda. Kn du Johan_S till exempel säga om skivorna som du tyckte fungerade hyfsat i din förra bil fungerar lika i din nya. Jag kan bara säga att i stort sett har saker blivit bättre, snabbare med uppgradering så långt det går av min MarkII och i min del av mellan-Sverige verkar kartan ha blivit bättre 2003 än 2000 - men det är knappt att jag kan säga hur, en smula kanske... Men om diskussionen ska kunna föras vidare med detaljerade jämförelser bör den skötas utanför det här forumet
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja visst var navigatorn en rolig leksak när vi var nästan ensamma om den. Och visst kunde den då och då visa en konstig rutt med de tidigare kartorna. Inte tog jag vägen ned från Sörmland och via Östergötland för att komma till Stockholm. Man visste ju vägen ändå.
Men nu när det finns billigare navigatorer som klarar jobbet på ett betydligt effektivare sätt, enligt vad vissa säger, så borde ju BMW hålla vad dom lovade när dom levererade sina bilar, förse oss med nya versioner av programvaran som klarar det lika bra. Det är ju klart och tydligt att programmen eller kartorna av nyare versioner inte håller måtten längre, var och en för sig eller i kombination. Jag har följt upp ett annat problem som ännu fler BMW-ägare har, pixel-bortfall i centralinstrumenteringen, där ett stort antal amerikaner stämde BMW för att få dem ersatta - men BMW höll på sig och vann... Jag tror att vårt problem är större och svårare - men drabbar färre som vill gnälla. Jag känner mig i alla fall som en Don Quijote, som slåss mot väderkvarnar om jag går in i en diskussion med BMW från en liten grupp ägare. Vi har för diffusa beskrivningar av felet/felen för att komma någon vart. Och vi har fåfängt försökt att på olika sätt komma till rätta med problemen, en del med nya kartor, en del med uppgraderingar och en del med båda. Kn du Johan_S till exempel säga om skivorna som du tyckte fungerade hyfsat i din förra bil fungerar lika i din nya. Jag kan bara säga att i stort sett har saker blivit bättre, snabbare med uppgradering så långt det går av min MarkII och i min del av mellan-Sverige verkar kartan ha blivit bättre 2003 än 2000 - men det är knappt att jag kan säga hur, en smula kanske... Men om diskussionen ska kunna föras vidare med detaljerade jämförelser bör den skötas utanför det här forumet
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Gunnarh: "Men om diskussionen ska kunna föras vidare med detaljerade jämförelser bör den skötas utanför det här forumet"

Vart då menar du?
BMW och Navi verkar ju vara rena virrvarret - Katastrof!

Man får inga klara besked när man ringer Sv BMW återförsäljare - dom vet inte, och rasplar ur sig saker som de tror (för dagen), påståenden som är rena gissningar från deras sida.
Deras kunskaper om uppgraderingar av programvaran till Mk1, MkII, MkIII...osv är oacceptabelt lågt.

Jag får en känsla av att de inte orkar, vill eller bryr sig.

Ska man klaga på detta så bör det göras i "samlad trupp" om det ska hända något.
Förslagsvis ett brev till BMW där det klart och tydligt framgår vårat missnöje med BMW-verkstädernas okunskap gällande BMW-NAVI. Bifoga namn och reg.nr på personer som skriver under på detta.

/Lazze
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har mailat dig uppgifter.
Kanon att du tar dig tid att sammanställa en lista på oss med Naviproblem.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag har ett problem. Jag tycker inte att jag har drivit "navigatorfrågan" tillräckligt hårt mot BMW och dess återförsäljare/verkstäder för att kunna ställa upp med kritik mot de senare. Jag tror att det bästa är att driva ett "typfall" vidare mot BMW med största möjliga uppföljning. Jasg skulle vilja uppmana dig som känner på dig att du gått riktigt långt och kommit till vägs ände när det gäller att driva frågan mot BMW-verkstad och eventuellt BMW själva, att ställa upp. Någon kan ju ha kommit till en uppgörelse via Reklamationsnämnden. Hur ser en sådan ut?

Men - BMW kan via sina datasystem och bilregistret spåra alla dåligt fungerande navigationssystem och på ett billigt och hedervärt sätt, genom att helt enkelt återkalla och uppgradera, få dem till en nivå som fungerar. Tyvärr verkar dom inte förstå att det dyraste av alla tillval, navigatorn, som de åtagit sig att förse med uppgraderingar, liksom motorn, inte "får gå på fem cylindrar.

Magnus M: Mitt inlägg var i detta skede ett förslag till tillvägagångssätt. Visst skulle jag kunna sammanställa en lista och skicka iväg, men det är nog lämpligare att någon som drabbats hårt gör detta t ex "Funatic" el "Johan_S".
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag inte stött på problem som "Destination guidance not possible", men det beror antagligen på att jag inte kört särskilt mkt ute på landsbygden. Däremot så "vågar" jag inte uppgradera navin till t ex MkIII, då så pass många har problem med sina uppgraderingar.

Som gunnarh skriver; det kanske redan ligger ett ärende rörande detta i ARN?

/Lazze
Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag pratade med en ledamot i ARN (från Motormännen), som sade sig vara helt ovetande om några dylika problem med BMW:s navigatorer - men han tyckte att det kunde vara intressant med ett reportage i Motor... Jag känner en jurist på ARN och ska fråga henne ytterligare. Hon har varit till god hjälp vid tidigare problem...

Jag har gått igenom en del av det tyska BMW-forumet för att hitta några problem som motsvarar våra men hitills inte hittat något. Det verkar som om deras sökmotor fungerar urdåligt. Man får massor av träffar som inte har med saken att göra.

Jag tror att vi har världens bästa BMW-site!! -- Autopower.se alltså

Om/när jag får inspiration kan jag skriva till Kundenbetreuung på BMW i München. Men det är slitigt att formulera problemet på tyska.

Men efter att ha studerat det mesta av Navi-diskussionerna hos Autopower konstaterar jag att det helt klart finns två kategorier av navigatorbeteenden, med och utan "Destination Guidance not possible", vad det verkar för mig i alla fall på såväl Mark I som Mark II och ganska oberoende av uppgraderingsversion av firmware. Det finns en inställning i DIS av USA eller ej USA, vilken möjligen skulle kunna spöka....? Jag kommer att fortsätta att forska av egen drivkraft!
Är det någon som har ringt till BMW Sverige? Annars kanske det är en bra början så att någon där kan börja titta på problemet eftersom vi nu är så många som har samma erfarenhet.

/RS2
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
RS2: Jag har faktiskt ringt till dom för snart ett år sedan, men fick inget som helst gensvar. Dom ville bara att jag skulle vända mig till min lokala ÅF med motiveringen att allt dom vet ska även finnas hos dem.
Då hade jag inte lika mycket kött på benen, så jag kan ta och ringa dom igen och försöka få något vettigt besked i morgon bitti.
Johan,

OK, jag gjorde också det för ca ett år sedan med ungefär samma svar. Men efter lite diskussioner så fick jag prata med en mer teknik kunnig person dock utan något resultat.

Meddela oss hur samtalet gick så får väl vi andra också ringa om de vill ha mer bevis på att det inte fungerar som det faktiskt gjort tidigare.

Ett stort problem som någon tidigare påpekat i den här tråden är att verkstäderna inte har någon som helst kunskap om hur navigations systemet fungerar.

/RS2
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vill bara igen klargöra att jag inte har några som helst problem med min Mk3 med 3-1/63 (senaste) - den fungerar klockrent. Om jag befinner mig utanför allmänna vägnätet som t.e.x en större privat parkering så räknar den iaf ut en rutt och säger "please proceed to the planned route" samt pekar i vilken riktning jag skall åka ut. Jag har aldrig fått "navigation not possible" och navigationen funkar ner på vad som nästan är kostigar. Det är dessutom flera här som inte heller tycks ha problem.

Detta torde ju peka på att det är kart-skivan som orsakar de problem som en del faktiskt har. Själv använder jag som tidigare nämnt icke kopierade NavTeq skivor, för detaljer om vilka se tidigare inlägg i tråden. Dessutom har jag en BMW 2004-1 som också fungerar utmärkt. Därför kunde det ju vara av intresse att lista ut vilken av de 5 olika skivor som bör finnas tillgängliga som orsakar problemen. Har ej kollat specifikt men det borde ju finnas minst följande skivor:
* BMW Original
* NavTeq
* TeleAtlas
* VDO Dayton NavTeq
* VDO Dayton TeleAtlas

För att ytterligare röra till det finns de ju i minst en utgåva per år men jag skulle föreslå att problemen verifieras med endast allra senaste skivor och programvaruversioner annar lär ju standardsvaret vara att man skall uppgradera till aktuell version på allt först.

Jag vill inte nödvändigtsvis ta BMW's parti här men om ett eventuellt klagomål skall vara framgångsrikt krävs det ju att man kan precisera problemet samt gjort vad man kunnat för att eliminera det (senaste version), därav mitt tidigare försök i denna tråd att samla information om när det funker resp inte.

Nåväl, mina 2 cent

Mvh Björn
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej björn! Jag förstår hur du tänker, men tyvärr är det ju som så (som tidigare nämnts i tråden) att problemet har uppstått i samband med uppgradering av programvara. Jag har haft både senaste programvara och senaste original kart-cd'n, och dessutom har min BMW åf kalibrerat hela "skiten" för en massa pengar. Dessutom har alla äldre och halvgamla kart skivor fungerat med min förra bil (som jag också tror har nämnts tidigare), men dessa fungerar ej med min nuvarande.

Summa kardemumma tror jag faktiskt att ditt senaste antagande om att det har att göra med kart skivorna är fel.

Men men nog siat om detta före det att jag har ringt ner till sthlm igen, nu med ganska många andra problem havare i ryggen, och alla de nya kunskaper och försök som jag har nu.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
balmgren,jag har 3-1/30 kan jag uppgradera direkt till 3-1/63 ?

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
WAN: Ja, fast du behöver en Key CD som är matchad med programvaru CD'n för att ta den till eller förbi 3-1/40 (på V18 CDn). Detta behövs bara om den nuvarande version är 3-1/31 eller tidigare så det gäller din. Detta är specifikt för MkIII och endast den.

Johan: Jo det är möjligt, jag har haft fel förr ;) Lycka till i alla fall!

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.