|
Sida 6 av 9
|
|
|---|---|
| lazze din navi är uppgraderad i program vara. | |
|
Benny: Jo, jag kommer ihåg att du sa det, och det stämmer bra. Men som sagt det finns senare uppgraderingar men det gör nog ingen större skillnad. Går nog inte att få MK1 så mycket bättre än den version som nu finns i bilen. /Lazze Länk |
|
|
Benny, är det du som uppgraderat Lazzes? Med vilken version i så fall? Lazze, Nä jag skulle inte heller röra navin om jag var du :) Jag har inte heller märkt någon större skillnad mellan v.11 och v.22! |
|
| jag tror att det var v.18 som jag datterade upp med och det blev en stor skilnad mot det som var. | |
| Vad skiljde? Borde kanske slänga i v.22an igen.. | |
|
Den hadde problem med att den tappade satteliter innan. Äfter upp datering fungera den utmärkt. |
|
|
V24 etc som anvämes i tråden är versionen på programvaruskivan, inte på proramvaran i i själva navi-datorn då det finns 4 stycken olika hårdvaror. Senaste versioner för dessa: MkI - V15 - 1-1/72 MkII - V21 - 2-1/81 MkIII - V22 - 3-1/63 Mk4 - V24.1 - 4-1/42 Dessa visas högst upp i högra hörnet i "Set" menyn. Detta innebär att om man "uppgraderar" en MkI från en V15 till en V22 CD t.ex. händer det inte ett endaste skvatt! För att få någon logik i informationen här skulle jag föreslå att alla intresserade postar information om sitt system enligt format nedan, jag börjar med min info: H/W: MkIII S/W: 3-1/63 Kartor: * Navteq T1000-7884 France Spring/Summer 2004 * Navteq T1000-7882 Great Britain/Ireland Spring Summer 2004 Problem: Nej - inga problem med "Navigation not possible" på småvägar Mvh Björn |
|
|
H/W: MkI S/W: 1-1/72 V 18 Karta: Navteq T1000-7753 Scandinavien 2004-2. Problem: Nej - inga problem med "Navigation not possible" på småvägar. /Lazze Länk |
|
|
H/W: MkII S/W: 2-1/22 Karta: BMW 2004-2 Scandinavia Problem: inga problem med guidance not possible/navigation not possible. Tänk på alla drabbade barn glöm inte PG 901950-6 / Asien |
|
|
H/W: MkIII S/W: 3-1/63 uppdaterat från V17, det var samma sak där. Kartor: * Navteq 2004.1 Navin lägger upp rutt, funkar perfekt, sen helt plötsligt säger den "you are no an a digitized map" eller nåt sånt, visar att det inte går att navigera i displayen - men kartan visar helt rätt med gatunamn o hela konkarongen. aldrig varit med om maken! Det händer dessutom alltid på exakt samma ställe, t ex utanför mitt hus... Min Tomtom med iPaq 1940 är 10 gånger bättre och kostade 6500 spänn.. |
|
|
H/W:MKIII med 16:9 S/W:3-/30 V17 kartaBMW2003-1, bara väldigt små vägar funkar ej( guidance not possible/navigation). Länk |
|
|
Med risk för att vara tjatig, jag tror att jag skrivit det här förut: "Destination guidance not possible" = "Vägledning är inte möjlig" betyder "bara" att du inte får några råd om vägen, vare sig genom pilar på displayen eller med den mer eller mindre ljuva rösten. Det uppstår oftast när du kommer in i obebyggda trakter eller när kartan inte stämmer med verkligheten som vid vägombyggnader etc. "You are leaving the registered road network" Betyder att du lämnar det område på kartan där "Destination guidance i s possible" - men min erfarenhet är att det kommer både när du lämnar och anländer till detta. Inlägget om senast tillgängliga uppdatering för de olika programversionerna är den viktigaste du har om du ska uppdatera eller ej. Det är vidskepelse och inbillning att tro att senare uppgraderingar har någon inverkan. |
|
|
gunnarh Hur kommer det sig att jag inte får upp guidance not possible här i samhället medans kompisens M5-00 får den infon på sin navi och vi använder oss av samma skiva.Även en annan kompis med sin 329ci -99 får upp guidance not possible trots att den ritar upp vägnätet rätt.Vi kör på samma väg allihop och kartan stämmer korrekt med verkligheten bägge har uppgraderat sina navis men inte jag vidskepelse eller ej. p.s vi har vägnät här uppe i dom här obebygda områdena |
|
| Gunnarh, jag kan garantera att ditt första påstående är fel! | |
|
Bayern München: Jag kan inte allt - bygger det mest på mina egna erfarenheter från obygden där jag också bor... Hur kommer det sig att jag inte får upp guidance not possible här i samhället medans kompisens M5-00 får den infon på sin navi och vi använder oss av samma skiva. Kan det finnas någon inställning för detta som bara BMW-verkstäderna når? Det intressanta är om du ser pilar resp hör rösten där M5-an får meddelandet... Även en annan kompis med sin 329ci -99 får upp guidance not possible trots att den ritar upp vägnätet rätt.Vi kör på samma väg allihop och kartan stämmer korrekt med verkligheten bägge har uppgraderat sina navis men inte jag vidskepelse eller ej. Det kanske låter konstigt - visst kan du ha vägar på kartan men guidance kräver mer info om vägkorsningar etc som inte finns för alla småvägar... Jag har inte sagt att det inte finns vägar på kartan - bara att du inte får någon guidance, rådgivning om vägen... Mina erfarenheter från många års ibland krånglande BMW-navigatorer säger mig detta. Jag känner igen det mesta som kommer upp. Johan_S: Ditt påstående är lite väl kryptiskt. Kan du förklara vad du menar? |
|
|
Med andra ord är bmw´s navigator rent skit alltså. Med tanke på att min tomtom fungerar oklanderligt och att jag har nyare kartor till bmw´n. |
|
|
Var det inte någon som föreslog att vi alla skriver brev till BMW:s tekniska avdelning och ber dom fixa våra problem? Jag har redan gjort det men utan svar, än så länge. En grundförutsättning för att klaga torde vara att man har en originalskiva, inte en bränd kopia. Vad sägs? Där borde man ju kunna reda ut sakerna åt oss och då bilarna har passerat garantitiden kan dom inte heller kräva en komplett servicebok. Sen har vi ju några tidnbingar där man kan ställa intrikata frågor som tvingar BMW att ge korrekta svar. Vad tycks???? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Gunnarh: Om jag förstod dig rätt så syftar du på att det inte är något fel i navigatorn när den gör så som du beskrev i ditt första påstående. Jag vet dock att röstguidning och pilar ska fungera även på små områden. Jag har varit och kört efter STIGAR i skogen där den sagt "In 50 meters turn right" (ungefär) med min förra 750. Alltså är det något fel på de bilars navigatorer som inte klarar av detta ens på bostadsområdena. Garanterat! Om det är dolda inställningar eller annat har jag däremot ingen aning om, men jag kan tänka mig att det egentligen säkert är mycket lätt att fixa, bara någon nöt på BMW kan få tummen ur röven och hjälpa oss användare och skicka ut en beskrivning till samtliga aukt bmw verkstäder som anger hur det fixas! | |
|
Se mitt tidigare inlägg. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Först måste jag göra klart att i stort fungerar min BMW-nav bra, dvs när jag lägger in en adress i Göteborgsområdet så hamnar jag där till slut och inte i Kiruna eller nägon annan ort. Problemen uppstår emellanåt på vägen dit. Dom som här påstår att dom inte har några som helst problem med BMW-NAVen tror jag inte har full koll på hur en NAV borde uppföra sig. Flera här har också liknelser med bl.a. TomTom som är BETYDLIGT bättre upplagd och fungerar som tänkt samt är enklare och billigare att uppdatera och man märker förändringarna i uppdateringarna också. Saken är väl den att en NAV i en BMW ska väl motsvara bilens nivå och inte vara i "klass med" billiga enkla öst-T märken? Uppdateringar och förändringar till möjligheter i "Settings" ska vara märkbara och de problem man "flaggat" om i de första uppdateringarna ska vara ett minne blott. H/W: MkII S/W: 2-1/81 (60 och 70 tidigare med SAMMA problem) Karta: TeleAtlas 2005 Scandinavia (BMW 2001-2 tidigare) med samma problem bara nya vägar ändrade. Problem bl.a.: -"You are leaving the registered road network" så fort man kommer in på mindre vägar som trots det är med på kartan. -"If possible make a U-turn" mitt på vägen när det inte finns andra alternativ utan att åkt fel eller lämnat angiven kartväg. -"Attension: This road is closed in xxkm" mitt på E4, E20 eller annan stor väg. -Väljer ibland "snabbaste väg" som kan vara ca 5 mil längre, bara för att det är motorväg, mot 90-väg. Hade jag inte tidigare kört i över ett år med TomTom skulle jag nog INTE varit så kritisk, man kanske förväntar sig toppkvalitet på en BMW bara. Eftersom MÅNGA här har liknande åsikter så kanske det är läge att göra en "masskrivelse" till BMW-Sverige och påtala bristerna. Toson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.