|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
| Magmo: Nej nej, inte vad jag vet. Det är en vild gissning från mig, som jag iofs tycker verkar mycket sannorlik utifrån vad som går att läsa i detta forum... | |
| hammar: Systemet med olyckor ... TMC fungerar bara teoretiskt i Sverige - det verkar inte som det finns någon kraft i att fylla på med information... | |
magmo |
Låter lika lamt som det markbundena digitalsändningarna. jag har 7 dagars EPG (elektronisk programguide). Men om de skickar ut den informationsmängden så kraschar alla de gamla boxarna som finns på marknaden. Bara för att man betalt sura pengar för en proffsbox. Bara så ni vet. Somliga straffas hårdare än andra tydligen. Var och en har sitt eget helvete! |
|
Ok, tack då vet jag. Problemet jag har nu är att jag inte får min Mk4 att visas på skärmen. Inte ens när jag kopplar den direkt till den... får testa lite till. |
|
|
Hej! Jag har fått problem med min navi. En MK1 Den kan fungera perfekt och helt plötsligt så hoppar den av vägen och kan hamna helt fel. Sen hoppar symbolen tillbaks efter en stund om man har tur. Det är ju smått irreterande eftersom "rösten" hela tiden påpekar att man kört galet och ska göra "u-sväng etc" Är det skivan eller läsaren som är kass. Är det någon antenn till GPS:en Har hittat en sladd bak på läsaren men vart går den sedan? |
|
magmo |
kolla först om dina prickar i övre ena hörnet försvinner samtidigt. Dessa markerar hur många sateliter du har konmtakt med för tillfället! Var och en har sitt eget helvete! |
|
hmm Om det går som det ska åker jag och hämtar en 530iAT exclusive i morgon med 16:9 navi och TV, är det olika nav-systemm på dem också eller samma? Är det någonting jag bör tänka på? Tack på förhand!! //Fun |
|
|
hmm Om det går som det ska åker jag och hämtar en 530iAT exclusive -01:a i morgon med 16:9 navi och TV, är det olika nav-systemm på dem också eller samma? Är det någonting jag bör tänka på? Tack på förhand!! //Fun |
|
|
Det borde vara samma. Men i den nya modellen E60 etc. så är det väl andra sorts signalkablar som används? (Är det inte fiberoptik eller något?) Men systemet i sig är det samma när det gäller skivor och mjukvaran. Rätta mig gärna om jag har fel. /Hammar |
|
|
Det är precis samma strul med min mkIII som med era mkI o II. (guidence not possible) vid mindre vägar. Jag har uppdaterat från v17 till v24.1 och det är exakt likadant. Vid större vägar fungerar den klockrent. Min ipaq 1940 med tomtom navigator funkar klockrent på samma vägar, är det verkligen så att bmw´s system är så dåligt?? |
|
| Kan meddela att farsan var och provkörde en X5a - exakt samma fenomen där - bara de brunritade vägarna som den kunde guida på. Vad är detta?? Min MKII i förra bilen funkade klockrent på varenda liten kostig... detta är ju något generalfel, men BMW vill inte kännas vid det!! Mycket skummt!! | |
|
Gomorron, jag har en teori betr detta problem: när jag startar matar jag in en adress och Gertrud räknar fram det alternativ jag beställt: kortaste väg, huvudvägar, mindre vägar. Då jag avviker från detta "mönster" så blir hon inte bara obstinat utan det tar en stund att hitta ett alternativ som stämmer med min avvikelse från hennaes planerade rutt. Med bekant resultat. Detta kan ju inträffa även i centrala delar av ngn av våra stora städer där vi vet att täckningen är fullständig. T.ex. i centrala Luleå! Jag har bl.a. provat att lägga in en ny adress då jag befinner mig i ett område som hon tidigare beskrivit som "you are now...." och det fungerar klockrent med korrekt vägvisning. Dock, jag har inte gjort det så många ggr att jag är säker, bara en teori. Bilen är f.ö. uppdaterad till 16:9, färskt operativ och Navi 2-03. Det skulle vara intressant att prova ngt annat bilmärke och köra en viss rutt. Ngn som känner en med NAVI i en annan bil och har möjlighet till detta? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Det här problemet inträffar bara med de senaste versionerna av operativ systemet i navigatorn och kart CDarna. Enligt BMW ska det vara så men jag tror ingen här håller med om det eftersom det bevisligen fungerat tidigare med äldre versioner. Hammar, ja du har fel! :-) I E60 bilarna sitter det en Car Communication Computer (CCC) som har annan programvara men den kräver också andra kart DVD (dessutom olika för Business och Professional). /RS2 |
|
|
JoDå, allt känns igen. Navin i vår gamle 530D-00 (05/00) funkade ganska bra ÄVEN på småvägar innan jag (dumt nog) uppgraderade den (skulle bli snabbare, sa's det!!). Efter detta blev den mycket sämre - även i storstan (även i Tyskland) körde man rätt funkade ned ganska OK, men vid "felkörning" fick "kärringen spatt" och var knäpptyst i (ibland flera minuter) och det är inte så himla käckt att kryssa omkring på måfå bland cityringarna i Köln eller Hannover utan guide i rusningstrafik - en timme försvinner lätt......... Upplever MKIII i nuvarande 530dA -02 snabbare, piggare (ibland dummare i menyn) men fortfarande lika kass på småvägar som (uppgraderade) MKII:n. Ingen som har nå't bra råd? Eller måste vi kollektivt "gå på" BMW om detta?? Mvh/Saij PS. Inte mycket kvar av Julen - men god fortsättning på Julen - kanske finns fortfarande nå'n klapp oöppnad. DS. |
|
|
Bosse: Nej, din teori stämmer inte. Den slutar nämligen guida även om man följer rutten när man svänger in på en icke-brun-ritad väg. Dessutom kan du prova att köra i Vehicle Position läge, då kommer det upp en text "Correct destination guidance not possible" när du avviker från bruna vägar. Det roliga är ju att man kan se vad gatorna heter och man är på rätt ställe i kartan, men guidningen skulle inte fungera... RS2: Jag har provat ladda in versioner ner till v.12 (har jag för mig att det var), men exakt samma fel. Tänk om vi alla skulle psyk-ringa till någon BMW avdelning i antingen stockholm eller tyskland.. eller varför inte skriva till Vi Bilägare eller dylikt så får dom kontakta BMW. Jag har själv lagt ut drygt 2500:- i verkstadsräkning för felsökning och kalibrering av Navin utan resultat... känns lite onödigt! Det verkar ju lätt som om minst 50% har detta problem, och ingen vet vad det beror på! Helt sjukt! |
|
|
OK, det var en tesori som jag tyckte att jag hade belägg för men tydligen inte tillräckligt underlag. Johans förslag låter bra med sina varianter och alternativ. Det skulle tvinga fram ngn form av förklaring, och kanske lösning. MEN, hur är det med våra ystem jämfört med andra bilfabrikanters? Är det bara BMW som har problem eller har andra "främmande" märken samma problem? Jag vet endast en Vovlo som har Navi men massor av BMW som har det. Han med volvon är inte speciellt entusiastisk och är avundsjuk på min skärmplacering. Kan det kanske bero på en viss selektering av grannar och umgänge, eller? Skämt å sido, varför kollar vi inte upp med grannar och andra hur dom har det med sina Navi. Det finns ju dock, i huvudsak, 2 st kartleverantörer. Resten är väl, tror jag, fabrikantberoende och operativsystem. Nu måste vi reda ut detta, en gång för alla. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Märkligt! Detta måste rimligen bero på kart-CD'arna tycker jag. Kunde alla som har problem ange vilken kart-cd de använder så kanske det går att lista ut vad som felar? Jag har en Mk3, senaste 3-1/63, med Navteq CD, ej BMW. Och den funkar klockrent och guidar på de minsta kostigar. Kör man fel inne i städer så räknar den om en ny väg ofta till nästa korsning. Allt funkar precis så bra man kan förvänta sig och jag är förvånad över att höra om dessa problem. Min kartor: Navteq T1000-7884 France Spring/Summer 2004 Navteq T1000-7882 Great Britain/Ireland Spring Summer 2004 Jag har aldrig provat en original BMW kart-CD i min så kan inte jämföra och att döma av ovanstående verkar det ingen vidare idé heller. Är det NÅGON som har Navteq T1000-???? Scandinavia och ändå har dessa problem? Själv kan jag inte prova denna... Mvh Björn |
|
|
Jag har väl provat ca 5 olika kart-cd's och lika många OS versioner i alla kombinationer (har jag för mig.. börjar vara ett tag sedan jag gav upp med detta nu). Jag ska försöka redogöra detta närmare inom kort. Jag har sett någon i detta forum som hade en teori om att det inte gick att fullständigt "nergradera" mjukvaran i navin - så felet kanske har uppstått vid uppgradering, men rättas inte till vid nergradering? Men kollektivt påhopp på BMW, och brev till biltidningar är nog det ända rätta i slutändan :) Det jag tycker är så frustrerande och märkligt är att BMW verkstäderna inte säger sig känna till problemet!! |
|
|
Har MKI i min, v18, den funkar bra, lite långsam är den men inga probs så här långt. Vågar inte uppgradera efter att ha läst mest elände om det. balmgren: BMWs kart-CDs är bl a från Navteq, som t ex min - Navteq T1000-7753 Scandinavien 2004-2. /Lazze Länk |
|
|
Kollade vilken version jag laddade in senast, och det var v.11 !! Samma fel ändå... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.