|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Jag har haft samma "correct guidance not possible" problem med min Mk3 navigator men jag tror det är något problem med vissa senare versioner av de skandinaviska BMW kart CDarna. Det skulle vara kul att veta vilka versioner av CD som ni använder. Kolla på infon i Abstract filen som finns på CDn. Se nedan för ett exempel ifrån en av mina gamla CDar. /RS2 BMW Scandinavia 2003-1 Date: 2002-08-16 CD Number: 5718 Navigation DB: sn_hw_nt_bmw_03I_20020813b.cpr |
|
|
Har kört med samma skiva utan uppgradering av firmware och då funkade allt. Efter uppgraderingen så säger Helmut: -You are now leavin the digitized web area, så fort man svänger av de största vägarna. Felet härrör alltså till uppgraderingen av firmware och inte skivan med software. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Magnus.. jag tror att du e på helt rätt spår, ska försöka få min software nedgraderad ännu mer på måndag, så får vi se vad som händer. | |
|
Ska inte gå att nedgradera softwaren försöktes på min. Uppgradera går bra, helt sjukt. Jag har fått leva med det, ingen löste mina bekymmer. |
|
| Jag har både uppgraderat, nedgraderat och sedan uppgraderat min mjukvara utan problem. Men jag tror inte att det går att hoppa över versioner vid nergradering utan man måste ta det version för version. | |
|
Jag är fortfarande inte helt säker vad det kan bero på. Mitt problem med "correct guidance not possible" på min Mk3 navigator fungerade då jag stoppade i en äldre kart CD. Nu har jag både nyare programvara och kart CD och det verkar fungera som vanligt. Det finns ingen som helst anledning att gå i olika steg vid uppgradering av navigatorn då hela programvaran ersätts med den versionen som finns på uppgraderings CDn. Dock så kan det krävas en initierings signal via DIS/GT1 för att starta upp- eller nedgraderingen eller för att byta språk i navigatorn. /RS2 |
|
|
Lägesrapport: Nu är detta provat * Kalibrering gjord av BMW med uppgifter från lantmäteriet (tyckte dock att precisionen blev sämre efter detta...) * Nedgradering av mjukvara till V.14 (1-1/71) * Provat Kart-CD 2002-1, 2003-1, 2004-1 INGEN SKILLNAD!! RS2: För mig har det aldrig behövts någon signal via DIS... Den startar automagiskt upp/ner graderingen. |
|
|
Det är tyvärr bara att konstatra att BMW's navigationsutrustning i den första versionen inte är så bra. Finns ju någon anledning till att de bytt ut den, är väl uppe i Mk4 nu? Är ändå relativt nöjd med min Mk1 för även om Helmut inte pratar så visar den ju ändock vägen, iallafall änsålänge. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jo, det verkar faktiskt som om den av någon urbota dum anledning inte klarar att instruera i alla lägen, som MK2 gör. Skulle vara intressant om någon med MK1 har en navi som funkar som den bör? |
|
magmo |
Magnus M: Har samma problem som du med min MK1. Kan du förklara hur du trixade bort det hela? Jag kör 1/1-72 och VDO 2004 som kart-CD. vet att den jag fixade OS-skivan ifrån sade att det var bversion 20 eller 22. Kan det stämma? Är OS samma som firmware i denna diskution? Tacksam för svar då jag tröttnat helt. Testade att söka direktsupport med tekniker i Ty men blir hela tiden omdirigerad till BMW sverige på en verkstad. Och dessa har vi ju förstått att de inte reder ut det hela. Var och en har sitt eget helvete! |
|
Ja, det gör det. Alla uppgraderingar, även de väldig sena innehåller kod för mk1. Med mk2 var det bara att sätta i skivan så rullade uppgraderingen på. Det skulle möjligen kunna vara lite pyssligare med mk1 - men jag vet inte. Konsten är att bränna en CD som fungerar - men det finns anvisningar för hur man gör om du bara hittar dem här på siten. |
|
|
Magmo: Jag har inte trixat bort det... jag har lärt mig leva med det. "Helmut tala på stor väg vara tyst på liten" är djungelordspråket. ;-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Var kan man läsa om vilka skillnader det finns mellan t ex. Mk1 och Mk4? Har själv en Mk4 på gång, uppgradera från Mk1 efter att ha gett upp försök att uppgradera till Mk2, och är lite nyfiken på vilka nya saker man kan förvänta sig att upptäcka? Läste på skivans fodral att navigatorn ska kunna ta hänsyn till olyckor på vägen och ange ett bättre alternativ, fungerar det systemet i Sverige? Vad mer kan vara nytt? Hoppas inte man blir besviken i alla fall... :-/ /Hammar |
|
|
jag har endast fått upp info om vägarbeten. |
|
|
Min mk1 fungerade klockrent på ALLA vägar här i dalarna innan jag var dum o gjorde uppdatering. Efter det dyker destination guide is not possible upp på flera av de vägar som den tidigare guidade perfekt. alltså ni med mk1 lev med den bruna bakgrunden, strunta i uppgraderingen. |
|
|
M525 den bruna bak grunden kan du ju ändra färg på. |
|
|
WAN: Det kan man inte på en ouppgraderad Mk1. M525: Håller med fullständigt. Det var det jag gjorde på min och sen var det kört med hänvisningarna på mindre vägar. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
magmo |
Finns det ingen som lyckats backa sin uppgradering och vem/bar hittar man den skivan? Var och en har sitt eget helvete! |
|
magmo: Jag har alltså backat till v.14 skivan, och det gick bra, men vad jag förstår är det fr.o.m. den versionen det blir sämre... Är också mycket intresserad av en ännu äldre version! |
|
magmo |
Är det bekräftat att det är versionen före v14 som fungerar "klockrent". Bör alla BMW-verkstäder ha denna? Med tanke på allt strul som uppdagats efter div. uppgraderingar så ska iaf jag fixa det gratis. Var och en har sitt eget helvete! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.