AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
23.099

Hjälp! Navi E39

Sida 3 av 9
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag köpte 2003-1 för hela Europa av VDODayton.de (??) i somras. Skivorna kom på ett par dagar med paketbil. Lite schabbel med kreditkortsbetalningen men inget som jag förlorade något direkt på...
magmo
M525!

Mailet var på 1Mb. Din Hotmail klarade inte den storleken. Tror att det går att ställa in så du kan ta emot större datamängd. Testar att minska filen lite (ZIP)

Magmo Maniac is in the house!
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Vad kostade 2003:1? Är det den senaste versionen?

Norrlänningen
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Kör själv med 2004:1 kostar dryga 2000:- på bmw
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
För det första kan jag meddela Bosse J och ni andra att norra sverige finns mycket väl utritat på kartorna iaf från 2002 och framåt. Navigatorn ska fungera perfekt även här...

Skriver dock här för att jag har exakt samma problem som magmo. Jag har redan en pågående tråd i 7-serie forumet Länk men då problemet verkar vara samma även för 5-serien kan det inte skada att försöka få hjälp även här.

Navigatorn verkar bara kunda guida så länge man befinner sig på större vägar (huvudleder??). Den klarar att rita ut vägen och vet avstånd och riktning etc men varken röst el visuella instruktionerna fungerar så fort man svängt av på mindre väg. Trots att dom är väl utritade på den grafiska kartan som sagt.

Jag VET att detta ska fungera även här uppe då jag haft en -98 förut med MKII navin som var klockren.

Finns det alls någon som har MKI navi som fungerar, eller är dom helt enkelt så här dåliga? Förstår bara inte varför dom skulle stänga av instruktionerna på "små" vägar...
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Kan det helt enkelt bero på att det inte ryms tillräckligt med data på en CD? DVD har ju plats för mycket mer.
Sen kan det ju vara en definitionsfråga vad som är "Norra Sverige" Har svårt att tänka mig att det finns instruktioner till alla småvägar, byvägar och liknande norr om Sundsvall då vi inte har det ens i Nacka. Jag får lätt beskedet " Correct guidance not...
En varaiant som jag provat på senare tid är att inte ta upp kartan utan bara nöja mig med instruktionerna och de pilar som då visas på skärmen. I mitt tycke, en bättre funktion men inte lika flashig.
Ha det
Bosse J.

Bosse J.
BMW CS 185
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Grejen är ju den, att instruktionerna med pilar som du pratar om automatiskt försvinner och så slänger den upp kartan, i samma veva som den säger "Correct guidance not...". Jag tycker också att pil-instruktionerna är bättre.

"Norra sverige" är i det här fallet Luleå med omnejd, 100 mil norr om sthlm......

Jag har varit å kört långt inne i skogen på vägar som hellre skulle benämnas stigar med den förra bilen, och den har lika fullt visat tydliga instruktioner hur man ska köra. Men framförallt har den fungerat perfekt på bostadsområden osv...
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Hur ser man vilken MARK version man har ?

/Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
MKI har manlig röst och MK2 har kvinnlig, MK3 vet jag inte faktiskt hur man identifierar.. kanske har man då en nyare programvaru version, MK2 har 1-1/80 som nyast. Kolla under SET.
tror MK3 kom iom -99orna på E38, men det är bara en vild gissning.
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Om Johan har rätt så har jag två bilar med MKII.
Även jag ofta kör där uppe och har upplevt sammalunda.

Eftersom skivorna numera är fulla med data så kan det vara så att man valt bort guidning i, vad dom tror, är "ytterkanter av ringa intresse". Småvägarna syns ju tydligt i skala 200m men dom har oftast inga namn.
Jag gjorde en resaLuleå-Haparanda Kuivokangas?- Övertorneå och ner på Finska sidan. Direkt jag kom över gränsen så fick jag grönt på östra sidan av älven, vägen syntes liksom älven hela vägen ner till Haparanda och mitt på bron så såg vi Sverige igen.
Jag tror alltså att man med den stora mängden data har stypt mängden information.
Har Du en gammal CD? Varom inte så skall jag ta med mig de gamla skivorna upp i början på april så får vi se vad som händer.

Bosse J.

Bosse J.
BMW CS 185
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det bör inte finnas någon anledning att stänga av guidningen för att spara utrymme på skivorna, jag ser inget samband där...
Finns det väl gator utritade på kartan, vare sig de har namn eller ej (vilket nästan 100% har om man kör via Vehicle Position) så bör det inte krävas extra utrymme på CDn för att själva programvaran ska kunna ge instruktioner om desamma.
Dessutom är inte ens 2004-1 skivan fylld... skulle tro att det är en 150 MB ledigt egentligen.

Däremot verkar hela finland vara ett svart hål på dessa kart-skivor, förutom möjligen de absolut största vägarna. Vet inte om det är bättre nu, har bara kört där med 2002 cdn.
Kan tänka mig att tornedalen inte är helt komplett heller.

Nä, klarar inte navigatorn av att guida på bostadsområdena i luleå är det något fel på den, helt klart!
Finns det däremot inga gator alls utritade på kartan beror det på att kart-cdn inte täcker området, och då fungerar inte guidningen heller, givetvis.

Jag har bett dom se över den på BMW verkstaden nu på torsdag, återkommer om hur det gick...
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Glöm inte att berätta om hur det gick.
Har samma "problem" på min Mk1. Ingen röstguidning efter uppgraderingen av Navin. Skivan stannar dock kvar i läsaren nuförtiden vilket den hade problem med innan uppdateringen. Vägarna syns på kartan men ingen röst dock. "You are now leaving the digitized web area" säger helmut då man svänger av de stora vägarna och sen håller han käft. Bor i Kalix Norrbotten.
Har BMW orginal 2004-1 skivan.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Mk3 har kvinnlig röst.

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det skulle förvåna mig om man skulle kunna få några köranvisningar från Helmuth eller Hilma uppe på Norrbottens småvägar. Jag bor i Mellansverige och har då aldrig fått några detaljer när jag lämnar de större vägarna - bara kartan i bästa fall med färdväg utritad men många gånger inte ens det. Jag tror inte det finns bättre data än så än.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Men härregud... jag har ju haft en BMW 750iA -98 med MKII navigator och en 2002 års CD som har klarat det mesta!!!
Inklusive skogsvägar mellan kalix och sangis.
Fungerar det inte är det något fel på navin!!!

Tro mig!

Många med MKI verkar ha fått problem just efter mjukvaru uppgradering.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Min klarade också att ge ifrån sig korrekta "muntliga" instruktioner innan jag uppgraderade. Samma skiva och samma bil och samma Norrbottensvägar. Så visst är det möjligt men kanske inte då man "uppgraderat" :-(!

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Plumber
Kan tillägga att min MKI har funkat klockrent i stockholm iallafall.... Jag körde till och med ända hem från stuttgart med en tysk skiva! Då iofs utan guidning men med alla vägar med på kartan!
magmo
Hej!

Är det ingen stackare som har förra versionen av NAVI-OS:et på skiva så vi kan få reda på om det verkligen hjälper att backa. Annars får vi mailbomba teknikerna på plats i Tyskland. Jag vet av erfarenhet att de är snabba på att lösa saker som är skumma med deras åk!

Tror att jag fick en direktadress via www.bmw.de (support eller liknande?). Jag letar!!!

MK1 1-1/72 528iT-1997

Var och en har sitt eget helvete!
magmo
Här är den enda adressen riktad till kundservice i Mûnchen.

Ingen som kan sammanställa problemen gällande MKI på engelska. Det var ett tag sedan jag bodde i Tyskland och även detaljstuderade felen som den uppvisar (alltså GPS-utrustningen och inte jag) :-))

kundenbetreuung@bmw.de (be om en direktkontakt mot tekniker)

Bitte?

magmo
Hmmmm! Glömde fråga om någon sett samma fel som vi drabbats av på ett tyskforum?

Några länkar vore gott att skåda???

:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.