AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
23.096

Hjälp! Navi E39

Sida 2 av 9
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Kolla in denna länk.

Länk
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Jag funderar om det inte kan vara så enkelt att det är en slump att det visade sig efter min uppdatering, solenstormarna de senaste dagarna störde all kommunikation samt gps mer i vissa områden se Länk
Då en bekant som köpte bil av annat märke igår har även han stora bekymmer här i Dalarna.
Så jag hör av mig när jag vet exakt.
mats
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Var inne på Bmw idag, de lade in ny programvara o bad mig prova men ingen förändring alls.
Vet inte vad man skall göra snart. Går det att rensa bort alla uppgraderingar på något sätt?
mats
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har du testat med nyare eller äldre skiva än din nuvarande version?
Skall nog skippa att uppdatera min MK1...

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Japp har fått nya 2004-1 fungerade något bättre inbillade jag mig. Har nu fått 1-1/71 visandes i menyn.
mats
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Att Gertrud meddelar "correct guidance not possible" beror helt enkelt på att CD-skivans kartbild inte har all information. Kör i Norrland, får Du se. Eller bara ut på Värmdö.....
Inläggningen av data ökar för varje år/uppgraderingsversion och snart är det slut med CD, vi får åka efter DVD som ju rymmer mycket mer info.
Säkerligen inget fel på operativsystemet.

Bosse J.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
525 -92
528-98
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Vilken version är den senaste man kan ha till en MkII?

Norrlänningen
magmo
Gertrud? Vår navienhet kallas för James av hustrun!

Magmo Maniac is in the house!
magmo
Bosse J!

Vet du med säkerhet att Guidance not... beror på det du sade. Jag får upp nämligen upp texten i fönstret samtidigt som jag tappar kontakten med sateliterna i övre högra hörnet. Likt någon annan så har detta börjat efter att ha uppgraderat i 2 steg. Skall försöka testa med första kartan från 1997.

Bra tråd detta! Hoppas att vi löser det hela.

Någon som hittat antennen som skall finns någonstans under handskfacket? Och vart tar kabeländen vägen. På min MKI så verkar allt gå direkt in i CD-läsaren. Eller har videomodulen som ligger rakt framför reservhjulet under "golvet" någon betydels i Navigeringen (tror dock endast att den sköter TV-bilden?) Tror nämligen att det kan vara glapp på något ställe.

Bo
565
Bosse J.
1600 GT-68, såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Magmo,
av vad jag har kunnat lista ut under körande med NAVI i olika omgångar och versioner sedan 1995 så är det så. Kartbilden är inte helt komplett men vägarna finns dock.
Senast jag var i Finland kunde jag följa min resa längs Torneälven med kartpilen på helt grön bakgrund. Precis när jag kom till Tornio så vaknade Gertrud, min privata guide heter så, och visade en diminutiv bild som växte till riktig karta när jag körde över bron.
Givetvis är det så att om alltför få satelliter är tillgängliga så kan inte systemet styra och ställa men det är knappast fallet i dag. För 10 år sedan kunde det hända att USA släckte ner några av satelliterna men inte i dag.
Ett annat exempel (och bevis på min teori) är att om jag tar E4 i Vagnhärad och kör den gamla vägen söderut så kommer meddelandet upp ganska snart men jag ser motorvägen bara 50 m åt höger......... Här i Nacka är det sammalunda bara ngn kilometer bort från Cen´trum. Samtidigt kan jag se färjelinjerna markerade i vattnet!

Vi får nog komma ihåg att NAVI är helt beroende på data från Sverige för att kunna hjälpa oss fram och i dagens besparingsiver så tror jag att data från Sverige kanske inte skickas ner till NAVSTAR.

Den lilla vykortstora burken framför reservhjulet är troligen radiodelen.
Naviantennen sitter på taket i hajfenan eller som kombiantenn (spröt på vissa bilar).

Erfarenhetsmässigt finns det en risk med dessa uppgraderingar av operativsystemet eftersom inte alla versioner av OS-upgrade är felfria. Det har hänt att skivor fastnat eller att systemet ballat ur helt.
Undik dessa, så mycket bättre blir inte funktionen. Satsa i stället på senaste kart-CD även om det är dyrt i överkant.
Den amerikanska beskrivningen är jag lite tvivlande till men har svårt att sätt fingret på vad som felar.

Bosse J.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
525 -92
528-98
magmo
Testade James på vägen hem från jobbet igår. Fick upp guidance problemet direkt efter framplockad dress. Efter 5 minuter så försvann det och allt fungerade korrekt (röststyrning etc). Dock när jag var 300 meter från Target så vrålar den : U are driving outside the digiticed area... men den vita upplagda rutten ligger rätt och jag hade hela tiden kontakt med 6-7 sateliter och GPS syntes hela tiden i övre högra hörnet. Verkar som det alltid händer när man närmar sig målet?

Har inte hunnit testa gammal karta ännu. Doch så är den nyaste vad jag vet betydligt mer detaljerad, plus att nya OS:et är betydligt rappare i alla kommandon etc. Tänkte även testa den stora kalibreringen till helgen. Ser oxå ut som om min bil är ca 50m "före" angiven position på kartan.

magmo
Någon som har alla OS:filerna liggandes på nätet om man skulle vilja backa i uppdateringarna och testa ut vad som fungerar?

Såg länken längre upp till version 18.

Ni ska alltid använda den senaste Nav CDn ifrån BMW (nuvarande är V22 CDn) vid uppgraderingar!

Eventuella problem och konstigheter med givare, kalibrering, kart CDs, mm kan inte avhjälpas genom att installera en äldre version av Nav programvaran igen.

På senare versioner av kart CDarna så har man förändrat själva databasen något så man bör radera alla sparade adresser och mata in dem på nytt.

Till er som har MK1 och MK2 så kan man oftast kalibrera om navigatorn men det är ett ganska omfattande arbete som bör göras på verkstad (om de nu klarar av det?).

/RS2
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hur gör man för att kalibrera mk1 på bästa sätt?
magmo
M525!

Kolla din hotmail!

På MK1 finns det två kalibrerings nivåer. Tyvärr har jag ingen bra länk (se nedan för mer info). Den som man kan göra själv tror jag finns beskriven i manualen till navigatorn. MK2 är tydligen själv kalibrerande om alla sensorer fungerar.

/RS2

Vehicle Owner Calibration
- Resetting vehicle position
- Adjusting tire size
- Precision adjustment

Dealership Calibration
- Setting of car parameters
- Sensor test via DIS
- Wheel sensor calibration
- Magnetic field sensor calibration

M5
154
M525
Bmw 530I 2005
magmo!
Har du skickat mail? Har inte fått något
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Förresten manualen till Mk1 på svenska är inte alls lika detaljerad med den tyska om man jämför dem, kanske ska leta upp nån som är bra på tyska.
mats
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Kan man uppdatera en MKII med den senaste kartversionen eller finns det någon begränsning hur ny kartversion som MkII klarar av att hantera?

Norrlänningen
Bo
565
Bosse J.
1600 GT-68, såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Alla versioner kan laddas med den senaste kartversionen. Alla versioner, från MK 1 och uppåt hanterar alltså de senaste kartorna.
Operativsystemet har endast utökad funktionalitet med stigande versionsnummer.
Senaste kartversionen ger i alla lägen mest information.
Jag minns när kartorna slutade hitom Uppsala (från Sthlm sett) och Norrland över huvud taget inte fanns med.
Bosse J.
Trots allt, Norrlänning i grunden

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
525 -92
528-98
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.