|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att lyckas sälja min Audi A4 1.8Ts som var en usel bil har jag drömt om att få köpa en Bmw 320iT-00.......men här på forumet har jag fått höra mindre trevliga saker som b la länkarmsproblem(Vilket var en stor anledning att jag aldrig kör Audi igen), så jag är nu lite tveksam...funderar på en MB C-klass också, men tycker inte att bilen är i närheten lika snygg som Bmw´n, men kanske bättre kvalitet.......Är det någon som har erfarenhet av MB?? | |
|
MB C-klass har haft stora problem med elektroniken. Det har även uppdagats STORA problem med rost på förra E-klassmodellen, vet ej om C-klass är drabbad. Leta efter en E46:a med utbytta länkarmar! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Har kört dem som taxi som har rullat allt mellan 10000 och 60000 mil, fast tyvärr bara diesel. Jag kan bara säga att kvaliteten är det inga problem med. De känns snäppet solidare än BMW. Vägegenskaperna är tyvärr tråkigare dvs lite gubbigt, inte samma respons och känsla på styrning som på BMW,fast de har ändå bra väghållning. Sköna är de i alla fall. Nåt mer du vill veta? | |
|
Svårt att veta att länkarmarna till 100% är utbytta om man köper en import. Finns det någon forum för MB? |
|
|
ja det gör det Länk "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| MB C-klass är en högklassig bil - snygg, bekväm och gedigen. Men gillar du att köra bil har den inte mycket att hämta mot BMW. Har nyligen begtestats i Teknikens Värld och där framkom en del problem, bla elektroniken. Mitt intryck, utan att ah ägt en MB, men väl kört några, är att C-klass och 3-serien är ganska likvärdiga kvalitetsmässigt. | |
|
Satsa på BMW's 3-serie, brorsan bytta nyss bort sin 740 v8 mot en 323Ci, o han är mke nöjd. // Pantzare |
|
| Er inte C-klassen "billigutgaven" av MB? | |
|
min föräldrar kör en C-klasse... det är en underbar bil... jag har inga problem med att byta bort BMW loggan mot en MB Stjärna... Nackdelen är bara att man måste komma upp i lite sörre motorer om man vill ha en busbil och då blir det dyrare än BMW. En C240 är helt klart att föredra före en 320i, tycker iaf jag. våran C200 Kompressor går som en klocka... det gjorde den C200 vi hade innan också... precis som vår 190E som vi har haft sedan 91. Jag vet att jag kommer få för att jag säger detta på en BMW chat men MB gör rejälare och numera snyggare bilar än BMW (mkt tack vare Chris Bangle). Bara det att de är lite dyrare Länk (Såld) |
|
|
Morten M: C-klass är lika mycket budget modell hos MB som 3 serien är budget modell hos BMW. Länk (Såld) |
|
|
Men jag tycker inte bakdelen på C-kombin är så snygg, inte som sedanmodellen i alla fall, eller vad tycker ni? Så designmässigt tycker jag E46 är grymt mycket snyggare är MB C-klass. Tycker oxå att Bmw´s 3 serie är snyggare än 5-serien. |
|
| ni som har erfarenhet av C-klass.....finns det några vanliga fel som man bör se upp med? | |
| En arbetskamrat bytte länkarmar 2ggr (på bägge sidorna) på 6000mil på sin C200 -01 ! | |
|
så MB har också problem med länkarmarna....helt otroligt.....gäller det även E-klass? Är det lika lätt att byta länkarmarna själv som på A4...eller är det mer komplicerat på Bmw och MB?? |
|
|
kulleder och hjulager brukar spöka också "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Det där med länkarmar är väl snart ett problem på alla märken...användningen av lättare material (aluminium) i chassidelar i allt större utsträckning verkar resultera i större underhålls/reparationskostnader för bilägarna. Funderade också på det där med länkarmsproblemet innan jag beställde min E46:a...och det är väl bara att inse att förr eller senare blir det till att byta länkarmar. Men det får man ju göra även på Audi, Mercedes, Volvo...m.fl. |
|
|
MBs kvalite är idag överskattad. Att välja C-klass framför 3-serien pga "kvaliten" hade jag inte rekommenderat... BMWn är både snyggare och roligare. Håller f ö inte alls med Mugge ang. MB vs Bangle... --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Kvalitén på både MB och BMW är kraftigt överskattad. Skillnad på kvalité, kvalitetskänsla. Vilken kvalité är det vi pratar om? Driftsäkerheten? Eller känslan i invändiga material? Vill du ha en driftsäker bil så ska du nog titta på en japanare. Det som är tråkigt nu när stora koncerner äger många märken är att detaljer från tex en audi återfinns i hela VW sfären. Kul att ratta hem sin phaeton som delar inrednignsdetaljer med nya golfen? Liten parantes men det känns som den sortens av återvinning ökat lavinartat de senaste åren. |
|
| Håller med om att MB's kvalitet är överskattad, har varit massa strul med deras C-klass. | |
|
fredrik_1976 Köp du en C-Klass och jag lovar dig att du kommer inte ha mer problem av C-Klassen än av 3-serien.av alla expert tips här tror jag inte det är många som har ägt en c-klass.jag vet av erfarenhet att du kommer inte ha mer problem med c-klassen än med 3-serien.som acey säger vill du köra problemfritt ska du ha en japs.Och det ska gudarna veta,att jag om någon är BMW frälst jag har det i blodet så att säga,så tro mig det smärtar mig att säga det MB vs BMW = +-0.Och det är ju bara och läsa här på forumet,det här med elektronik är nog inte bara c-klassens problem. |
|
| Jo, men hur kul är det att köra japs?? Har en Mazda 626-91 som vinterbil eftersom jag sålde iväg A4:an.....visst är den både driftsäker och snål.....men, men bilen saknar image, så då skulle jag lika gärna kunna behålla mazdan.....men jag vill ha en driftsäker och problemfri bil, men med IMAGE....=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.