|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
svh9633 |
Är det någon på forumet som har testat Ford Mondeo värstingen. Hur var den i så fall och kan den överhuvudtaget konkurera mot en 330? Priset är helt klart ett plus för Forden då den har alla paket inkluderade för 280 papp. Dessutom är den större. För er som inte vet så har den en V6 på 226 hästar, varvar 7000. 18" fälgar etc. /Sam |
|
Kanske mer rättvist att jämföra med 5-serie... 330:in får ju nästan plats i bagaget på forden... I övrigt tror jag inte forden har mycket att hämta mot 330 (231hk/5900, 0-100: 6,5s), när det gäller körglädje, kvalitet, prestanda och komfort... /Niklas "ingen ford på min gård" |
|
| Jag har testat den när Ford hade sina toppmodeller för provkörning här på jobb (tjänstebilsavtal var tecknat precis så de ville väl passa på). Hur som helst, testade både Focus ST170 samt Mondeo ST220 den dagen och var mer imponerad av den förstnämnda. Jag vet inte om det var pga däcken eller så men Mondeon kändes hemskt ostabil vid gaspådrag, det är iofs rätt vanligt med motorstarka framhjulsdrivna bilar men jag upplever det inte alls lika tydligt på min nuvarande tjänstebil (S60 2,4T) som jag gjorde på Mondeon. Dessutom går det inte att jämföra bmw med forden ifråga om helhetsintryck när det gäller kvalitet etc. Så svaret blir att den inte kan konkurrera med 330, inte så länge du låter bli att titta på prislista+utrustning. Men är det pengar det handlar om hade jag hellre tagit en motorsvagare 3-serie än en ST220. | |
|
Prestandamässigt har den inget att hämta på 330n, den blir efter i alla farter. Jag har åkt och kört st 220 några gånger och kan konstatera att Ford börjar kännas riktigt solida. Dock känns den som vilken mitsubishi som helst i motorkaraktär. flack o lite tråkig. Kvalite känslan är medelgod, chassit är helt okej. Jag tycker de är lite orättvist att jämföra dessa 2 dock. Jämför hellre med 325 som har lite mer snarlik prestanda. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
svh9633 |
Jag tänkte mer på att för samma pengar så kan man få en hyfsad andrahands 330i 2001/2002. Men, som ni riktigt påpekar, så är det stora skillnader mellan dessa. Dessutom är det stor skillnad mellan att köpa en ny FOrd eller en begagnad 330. Till saken hör att Forden har fått en 6 växlad låda. 1500 uppdaterade förbättringar. Själv vill jag helst äga en BMW men plånboken och familjeplats talar emot. Är det ingen annan som har något dåligt att säga om ST220? /Sam |
|
Hej! Har en Mondeo Ghia 2,0 HGV, utttagen 0102 som bruksbil - tyvärr... Tycker att pojkarna på Ford fått till chassiet riktigt bra, men kvalitetsmässigt är den en katastrof. Inredningen skramlar och skabbar till sig nåt helt enormt. Hela insidan andas BILLIG. Klima'n vet inte om att den är automatisk, den (och jag) trivs bäst om den körs manuellt. Ford bara rycker på axlarna. Trabantplast är det genomgående temat. Har fått en dörrinsida bytt på garantin för drygt ett år sedan. Nu har plastfärgen återigen lossnat från handtaget, tyvärr har garantin nu gått ut. Stolsklädseln noppade sig efter ett halvår åxå den är bytt på garantin. Min 16 år gamla 320 är i bättre skick invändigt än min snart 2 år gamla Ford. Till sist: Lyssna på dörrklonket med rutan nervevad, så fattar du! / Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
|
Måste säga att jag gillade ST220ans motor, skojigt rått ljud och skönt drag. Den klår inte 330ans motor men 328an blir nog tvåa på så gott som alla punkter (motorn alltså). 325an är kanske närmare i karaktär men visst har ST220an ett märkbart övertag i både effekt och vrid. Vad resten av bilen beträffar tyckte jag den var rolig att köra, men inredningen är inte riktigt den bästa. Stolarna är bra men resten gillade jag inte så mycket. Helt klart prisvärd är den, mycket kraft och utrustning för pengarna jämfört med motsvarande BMW eller Audi. Vad kvaliteten beträffar kan jag inte uttala mig men visst finns det problem i BMWn också :) |
|
|
Perret: 328an blir inte 2a till hundra kan jag säga. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Till hundra är det väl mycket fast på föraren men i högre farter kändes Forden rätt pigg. Kanske du hade en ovanligt snabb 328, min känns för tillfället lite trög :( | |
|
På papper till hundra gör 328an 7.0 forden: 7.6 328 e46 är en bil som är ganska avtrubbad från verkligheten i fartkänsla. De är inte Forden, de känns klart mer och ja håller med om att motorljudet var klart lyckat i forden. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
svh9633 |
e30cabbe: vi får hoppas att dessa 1500 uppdateringarna inkluderar dina problem. Ibland så önskar jag att man inte hade några andra intressen förutom bilen. Om man bodde ute i någon förort i en billig lägenhet. Hade inga framtidsplaner så man sparar inget. Inga planer på att bilda familj eller att flytta till hus. Då skulle jag direkt köpa en ny M3 och leva livet med den. Tyvärr så är det inte riktigt så utan man har en massa andra intressen och utgifter. Så därför söker jag ett substitut för BMW tills den dag då ekonomin och antal passagerare är som så att jag kan köpa en ny Z4 eller någon annan BMW värsting. Jag vill tacka för alla tips och åsikter. Jag ska nu prova ett antal bilar i 3 månader innan jag slår till. /Sam |
|
Sam, Jag är inte riktigt med på hur du resonerar. Måste du köpa ny bil, varför inte en begagnad? Om ekonomin är en så stor del i köpet så är väl det sämsta man kan göra att köpa en kartongny bil och tappa 10-tusentals genom att vrida på nyckeln. Jag menar, för en ny Mondeo får den en "nästan ny" Bmw. Nu är det ju inte självklart att du måste köpa Bmw (även om detta forum självklart inkl. mig tycker det) men varför bara väga nypriser mot varandra och inte vad man får för en viss peng. Ex. 280´, ny mondeo eller 2 år/2´mil gammal 330. Typ.. |
|
|
Sam; Om du envisas med att vilja ha en ST220 så är det ju onödigt att betala 280 papp för den, köpte min på bil på www.ubbo.se. Det funkade skitbra och jag "tjänade" knappt 40 tusen jämfört med min lokale Fordhandlare... Han tar i nuläget 253.900:- för en 4-dörrars ST220, som ett litet tips, bara. / Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
svh9633 |
Anders S.: Jag har kört de flesta nya BMW som finns (förutom x3, z8, z3, 6:a och inga M versioner) och problemet finns där. Jag vill helst ha nya (läs Chris bangle) BMW och helst den nya femman. även en något beg. 330i lockar men den är för liten för en stor barnfamilj. Så därför ställer jag frågan på detta forum. smärtgränsen går i dagsläget runt 300 papp. Om någon kan bedöma ett BMW substitut så är det ni. Visst, jag kan hålla med om att det är en underlig fråga. Kom dock ihåg att det är BMW som mitt hjärta brinner för. E30cabbe: Vad tycker du om bilen då, några bra och dåliga egenskaper? /Sam |
|
Sam; Som jag sa i mitt tidigare inlägg, kvalitétsproblem har de ju alldeles uppenbart. Annars är bilen en enorm laståsna med aut nivåreglering. Den lastar ju mer än en V70. Drar med 2 litersmotorn på 145 häst otroligt lite bensin med tanke på bil- och motorstorlek. De senaste 250 milen har den, enligt färddatorn tagit 0.89 i snitt med 75% stadskörning. När man som jag har en vild 3,5 åring och en till på väg vilken dag som helst, så finns det egentligen inga alternativ än att ha en stor kombi "som bil" och en leksak vid sidan om att pyssla med. Kommer nog ändå att försöka sälja Forden till våren och åka till Tyskland för att inhandla en 523 touring '97-'99, på en sån är det ju i allafall rätt klonk i dörrarna. Ingen rejsbil precis, men har man hus o barn så får man lägga prioriteringarna lite annorlunda. /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
| vore forden bakhjulsdriven så kunde den ju vara något men en framhjuldriven med så mycket hästar är astråkigt. Provade en ST220 innan jag köpte bmw:n. | |
|
Nu redovisar track-challenge.com kombimodellen av st220 som har sämre aerodynamik och ca 50 kg högre vikt än sedanen: 1.21,7 runt Hockenheim vilket är ca 1 sekund bättre än den bästa BMW-limon. (Oräknat M-versionerna förstås). Aj! |
|
|
Tyckte väldigt mycket om motorn i ST220:n. I mitt tycke sportigare och roligare karaktär Än 330:n även om prestandan kanske inte är riktigt lika bra.. Chassi/väghållning är dessutom mkt bra och hade mkt väl kunnat tänka mig en sådan om inte kvaliteten hade kommit in i bilden.. Verkar ju vara si och så där med den.. |
|
|
Tyckte väldigt mycket om motorn i ST220:n. I mitt tycke sportigare och roligare karaktär Än 330:n även om prestandan kanske inte är riktigt lika bra.. Chassi/väghållning är dessutom mkt bra och hade mkt väl kunnat tänka mig en sådan om inte kvaliteten hade kommit in i bilden.. Verkar ju vara si och så där med den.. |
|
| Även om valet är lätt för mig så är jag ändå imponerad över st220:s prestanda på bana och rakt fram. | |
| Hittills (11 månader och 1400 mil) har bilen funkat, enda åtgärd är utbyte av bränslemätaren. Visst, det skramlar när man stänger dörren men det glömmer man när man sjunkit ner i den elmanövrerade Recarostolen och kollat banksaldot! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.