AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.368

320i eller M5?

Sida 1 av 2
Går i bilköpstankar och har hittills varit inne på en fabriksny 320i. Men häromdagen gick tankarna mot en begagnad M5, en 99 eller så. Såg att dom ligger på samma prisgrupp och nu vill jag bara kolla vad ni skulle ha valt. Jag är egentligen allergisk mot begagnade bilar och vet inte riktigt om jag vågar, med alla fel som kan uppkomma. Dessutom har jag på 320:n möjlighet att forma den som jag vill. Begagnat får man ju nästan nöja sig med vad som kommer. Feedback, tack!

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Även om prislappen blir likvärdig så är ju skillnaden i ägande kostnaden hur stor som helst.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Även om prislappen blir likvärdig så är ju skillnaden i ägande kostnaden hur stor som helst.
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Varför är du allergisk mot begagnade bilar?

====
The driving Dutchman
Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
saverman: Hade jag haft råd till försäkringen på M5an, så hade jag valdt den direkt. Mer utrustning, MYCKE mer motor, större bil och roligare. Annars finns ju X5 oxå:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
2002tii: Ägandeskillnaden bryr jag mig inte om.

Pollywolf: Jag har dålig erfarenhet. Någonting går sönder och lagom som man fixat det så pajjar nästa sak. Till slut orkar man (jag) inte. Säger självklart inte att det alltid är så, men dom jag känner har nästan alla haft det så.

Hosse: Ja, det är ju en stor försäkringsskillnad. Men X5 är planerat först när vi får barn! =)

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Lite som att jämföra hund och katt. Helt olika biltyper för olika personlighetstyper. Är du ute efter maximal prestanda i diskret lyxkostym är det ju självklart M5 som gäller. Då får du nog också då och då lufta lädret hos BMW-verkstaden. Gäller både service och reparationer. En M5:a har med viss risk körts mer aggresivt än en 320.

En ny 320i är det förnuftiga valet ur de flesta synpunkter, men absolut inte det roligaste! Ekonomin är ju våldsamt mycket bättre, i alla fall de första två åren. Grannarna blir inte lika avundsjuka. (Läs vandalisering...) Förmodligen ett ganska problemfritt ägande.

Micke
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
En bil som är fyra år är kanske inte nån större problemkälla men en M5 kan å andra sidan vara rätt hårt körd. Jag skulle hellre vilja ha en M5 -99 än en 320i -03. Försök hitta en som bara haft en ägare och tonvis med dokumentation!

//Thorssa
Mikren-6: Förstår hur du tänker. Det är ju två väldigt olika typer av bilar! Vad menar du med "Läs Vandalisering"? Ska jag söka på forumet?

Thorssa: Tror nästan det är rätt riskfyllt, som jag tidigare sagt, och dessutom med den här modellen... Men den är ju helt klart roligare! Tveklöst!

Hur många HK kan man trycka upp en 320i med? Måste ju kunna bli rätt bra klipp i dom oxå. Det är ju ändå dom som används i ETCC:n... I och med 2.2-liters motorn blir det ju dessutom lite bensinsnålare.
saverman,

Go for the M5, men gör som Thorssa föreslår och köp en "enägarbil" med FULL dokumentation. Det är en helt otrolig bil!

320 2,2i är nog ingen slöfock alls, såvida man inte jämför den mot en M5/M3/330i, men jag hade inte räknat med att kunna trimma den speciellt mycket med enkla/billiga medel. Räkna med 1000 kr per extra hästkraft. Att trimma en fabriksny bil får också anses som lite dumt, då du bryter maskingarantin.

Jag tror att mikren-6 menar att avundsjuka=vandalisering. Folk som blir sotis och drar repor i din M5 etc. Förvisso tror jag inte att de "lågt stående varelser" som pysslar med vandalisering kan se skillnad på en 320i och en M5 ;-)

Lycka till med köpet!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Kalle Hansen: Har läst lite vandaliserings-inlägg nu och jag får ju hålla med dig: Dom ser nog ingen skillnad! =)

Tack för hjälpen! Får överväga och fundera! Tänkte ta det till våren, så jag har lite tid på mig.

Dokumentation och 1 ägare låter ju förståndigt. Det kan ju vara svårt att billigt trima en 320i men dom är ju inte sega som dom är! =)
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
saverman,

Det är nog sant det där med vandalisering. Rötäggen gör ingen större skillnad. Däremot har jag erfarenhet, tyvärr, att anseendet bland grannarna sjunker i samma takt som motorstorleken på bilen växer. Men å andra sidan, vem bryr sig...

Om du åker ut och provkör bilarna. Gör inte misstaget att prova en M5 först och sedan en 320i. Då kommer du att uppfatta 320i som otroligt slö...

Micke
mikren-6: det där med anseende bland grannarna fungerar omvändt också beroende på vart man bor. Bodde på Oslos eminenta vestkant i ett år och där blev man ju nästan stenad av grannarna när dom såg att man körde en 240 från -87....
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
det är sådana här puckon till m5-ägare som gör att ryktet för BMW-ägare i allmänhet är dåligt Länk
Freude: Bilen ändar inte ägarens personlighet. ;) Isåfall är det väl bara att köpa några McLaren F1 till Sveriges rikspuckon och sedan vore det lugnt ...

Om det är någon som tror att bilmärket gör det kan man börja undra vilken självkänsla den personen har. Bilden av ägaren speglas alltid i betraktarens ögon/erfarenheter.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Saverman: Om du kan tänka dej att importera bilen själv så e ju valet glasklart. M5:or fr -99-00 finns det gott om på deras hemmaplan, många med en ägare och smockfulla med utr. Skulle jag lägga 200-250´ på en bil så blev det utan minsta tvekan en M5:a.
Anledningen till att 320:n körs i ETCC är inte att den har större potential än någon annan BMW modell utan att det finns en begränsning för hur stor motorvolym bliarna får ha.

Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Absolut. Tyvärr är det väl så att hade puckot kört en 700 tkr volvo hade bilmärket inte nämnts varför svensson inte kopplat ihop bilmärket med förarens dåliga trafikmoral. Kör du BMW får du vara beredd att dra lasset för alla dåliga BMW-förare. inkl nyrika med ett totalt ointresse av bilar som bara ser bilen som statussymbol och därför ganska lätt hamnar hos BMW-återförsäljaren. Kort sagt blir ofta den allmänna attityden att kör du tokigt med en BMW är du " en jävla BMW-förare som tror att du kan köra hur som helst bara för att du har råd med BMW" Med de flesta andra bilmärken blir du bara " en jävla bildrulle" utan att belasta dina märkesbröder.
Mikren-6: Jag har provkört 320:n. Två dygns provkörning faktistk! Har fått en kanonrelation till försäljaren. Någon M5 har jag inte hunnit med eftersom tanken dök upp för typ två dar sedan. Däremot är jag rädd för omvänd effekt: att jag tycker att ALLA bilar blir sega efter det! Risken finns ju med 400hk...! ; )

Freude: Vad fan har han en M5:a för... Life's a bitch! ... and so am I!

Adrenalin: Det låter ju sunt, men om det är import som gäller så tar jag kontakt med dig först! =)

Ni ska se att när jag väl kommer till kritan så blir det en V70! ... NJA!!!!!!!!
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Försäkringspremien är ju inte den enda ägarkostnaden som påverkar helhetskostnaden. Vid nybilsköp får man räkna med en ordentlig smäll kallad värdeminskning. Merkostnaden i försäkring för en M5:a är ju marginell om man jämför med vad det kostar att köra ut från BMW med en ny bil!!

Nöjet av att köpa en ny bil är dyrt...men det finns naturligtvis emotionella fördelar som du säkert redan har.

För mig hade valet varit lätt...M5...så mycket roligare, bättre och billigare!!
Peca: Du har så rätt! Men vad menade du med värdeminskning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.