AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.601

Ororlig tomgång, lite då o då..1000rpm->700rpm->2500rpm etc etc..

Sida 1 av 2
Ja precis som rubriken lyder så tappar tomgången sig ner till udner 1000strecket och tror att den ska dö så den varvar upp till 2000-2500 sen ner och fram o tillbaka..

relativt iriterande och bränsleförbrukande..

vet ngn vad de kan va?

Detta kom i samband med kylan som uppkom förra veckan..innan har de legat still på 1000strecket..

Sploade av med högtryck under bilen veckan innan om de kan ha ngt samband?

Tacksam för svar..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara tjuvluft!

Spraya med startgas runt insugsslangarna efter luftmängdsmätaren fram till topplocket med motorn på tomgång.
Om varvtalet då förändras har du tjuvluftsläcka.

OBS! det finns en liten teoretisk chans för brand när man sprayar startgas vid motorn, så ha en brandsläckare till hands! (risken är liten, men finns!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan vara lambdasonden...
Hej,

Min ligger typ mellan 0an och 1an altså kanske på 500, ska väl inte ligga så lågt? Vibrerar lite då och då , har bytt lambdasonden och bmw säger att inget är fel , jo d sa att det hade nåt med ACn att göra så d spraya på nån sprej men d hjälpte inte enligt mig. Nån som vet vad det kan va?

Ny bild 29okt-
Länk
tjuvluft kan de nog va. har märkt att de strömmar ut varmluft under huven, precis till vänster om kylarbehållaren..

En stor rund slang med "fjädring" i, den ska sitta på nåra spärrar på ett annat plastmunstucke men åker av då o då..

hur åtgärdar man tjuvluft? tejp funkar inte, den smälter bara..

Avgasbanadge? köpa nytt rör?
Si
765
Simon01
120dM -08
Mert: Uppför sig alltid tomgången så här eller är det bara när bilen är varm? Om det är när den är varm så är det med största sannolikhet lamdan som är kass.
precis när jag startat och när den e varm..

snacka med BMW Novation i stan..

kan va tjuvluft eftersom bränsleförbrukningen e högre eller tomgångsmotorn..
precis när jag startat och när den e varm..

snacka med BMW Novation i stan..

kan va tjuvluft eftersom bränsleförbrukningen e högre eller tomgångsmotorn..
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Har haft samma problem,bytte lambdan,så nu funkar det som vanligt.
whalle
320-325
min är likadan kom efter första köld knäppen
vette fan va de kan va..
har samma problem. hon vill gärna dö också 2 sek efter man startat den så man får gasa litegrann. liasom då man gasar å släpper så sjunk hon till 3-400 rpm å sen upp till vanlig tomg. ungefär som om man plockar bort locket till oljepåfyllningen, så reagerar hon

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tjena Mert!

Har en precis likadan bil som dig, också en diamantsvart =)

Har liknande problem, den går oroligt ibland, ibland så pendlar den lite mellan 600 rpm och 1200 rpm och försvinner efter ett litet tag (några sekunder, höst nån minut) Jag uppfattade detta fel som väldigt irriterande och lämnade in bilen på BMW solna för feldiagnos, och det var lambdan som gav felsignaler. Ett typiskt fel för dessa bilar tyvärr. Inte så farligt dyrt att åtgärda, tror en lambda kostar runt 1700 för våra bilar.

Något pinsamt var att lambdan var MYCKET värre för ett tag sen, den hade stått avställd ca 2 månader och precis när jag började köra den igen började bilen hålla på. Labdan brukade pendla mellan 1800 rpm och 2000 rpm ganska exakt, och det brukade vara mellan 5 och 10 minuter, jävligt pinsamt då mitt avgassytem består av ett rakt 3½ tums rör utan katt med sportdämpare (låter som satan) så står man där vid rödlyset och en bil står bredvid och tänker "vad i helvet håller han på med egentligen" Hur pinsamt som helst....

Lycka till!
Si
765
Simon01
120dM -08
en lamdasond kan du köpa för mellan 700-900:-, 1700:- är onödigt att ge. Bytet av den är inte heller särskilt avancerat.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
Mert:
märker du ingenting vid körningen utan bara vid tomgång?
jag har nått helt mysko fel på min bil (grymt lång utläggning under "lamda? tjuvluft? xxxxxxx" och lämnade in min bil hos bmw för reparation.

när dom pluggat in sig fick dom inga felkoder men co-halten låg på 5% och jag hade bensin i oljetråget. dom satt i en ny styrbox å fick då felvärden från lamdan på att den gav för LITE soppa men inte kunde pytsa i mer. dom ryckte lamdan å satte i en "ny" (begagnad) och bilen gick som vanligt i 22 mil.

igår fick jag tillbaka samma fel igen (hoppa å skutta vid körning, ojämn tomgång) å körde direkt till verkstan där den står nu. kan vara så att lamdan pajat igen.

allt började med höstvädret.

finns d nått som orsakar skador på lamdan? tycker det verkar som att nånting påfrestar lamdan till den pajar å jag har inte råd att byta den varannan vecka :).
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
om du inte tror dig känna nånting vid körning testa ligga på typ 3an å ge så lite gas du kan (gasa upp så du ligger på några tusen varv först). första symtomen - tillsammans med keff tomgång, främst vid start - för mig är att om man ger lite gas (0.4l/mil på min mätare) så känner man svaga ryck, inte alls kraftigt men de är samma ryck som jag har typ hela tiden nu fast 300x kraftigare.
min började nu med första snön :)
e lite småryckigt ibland ja, aldrig vart så innan, känns som de blir stopp i avgassystemet sen pumpar den ut allt på en gång, poff..
kändes inte alls några ryck förr men nu kan de komma några..

va in idag o boka tid, 2a december ska den in o kollas på..
fett lång vänte tid :)
Wh
187
Whalle
523i touring-00
att lambdan pajar verkar var en vanlig åkomma på Bmw
har hört folk som får byta en gång om året.
på min bil uppstod oxså felet när det var kall väderlek
köp en orginal på Bmw och kladda inte med piratdelar
jag tror att motorn får med sig bränsle som inte har förbränts ut i
avgassystemet,som sedan gör att lambda blir förstörd
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
mert:
då har du nog samma fel som jag fast ditt inte har lidit lika långt än/inte lika tydligt som på min bil.

whalle:
d låter ju som en trolig orsak till att lamdan pajar men vad kan man göra för att förhindra sånt?
har hört att på motorstarka modeller som m3/m5 så dushas cylindrarna för mycket på tomgång å därför ska man undvika tomgångskörning allt för lång tid för d kan leda till obra saker. kan "lamdamord" vara en obra sak som orsakas av d?
ska in 2 dec, få se om de e lamdan eftersom den drar ju iofs hel del extra bensin..
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Vid kall väderlek tror jag man ska undvika att varm köra på tomgång,samt att undvika för mycket kallstarter utan att motrn
blir riktigt varm.När motorn är kall får ju bilen en ganska fet blandning och då följer det med oförbrännt bränsle ut med avgaserna som gör att lambda+kat får ta emot en del stryk.
Det är nog så att dessa fel blir mer kännbara vid kall väderlek.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.