|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
När jag körde hem igår i mörkret reflekterade jag som många gånger tidigare över hur perfekt jag trivs i förarstolen på Z3an. Stolarna är de absolut skönaste jag har haft i någon bil. Riktiga racingstolar är väl nästa steg men då blir det ju en annan sak. Växelspaken till höger, på lagom avstånd, lagom kort och lagom hård låda. Går att vila vänster armbåge mot fönsterkarmen om behov finnes. Ratten, mycket trevlig med trevliga tumgrepp och för mig perfekt placerad precis i kanten mellan insynskyddet för instrumenteringen och ovanför alla instrument. Instrumenteringen helt perfekt. De två mest intressanta visarna stora och centralt placerade, rätt i blickfånget. Färgsättningen helt underbar, inget som sticker ut, en dov orange färg överallt till lagom styrka justerad med dimmern, till och med visarna lyses upp med samma orange färg. Allting syns perfekt genom ratten. Pedalstället riktigt bra. Gaspedalen härligt stor och rätt vinkel att vila hela foten på. Bromsen finns lagom nära när den behövs (tå-häl) går att använda. Kopplingen kanske lite långslagig men det är inget snack om man har kopplat ur eller inte. Jämförde nyligen med tex Audi som stoppar in en stor rektangel mellan hastighetsmätaren och varvräknaren så när jag tittar ner för att titta efter hur fort jag kör är det enda jag ser.... vad klockan är! Körde svärfars Camry och har hela ovandelen av ratten rätt över instrumenteringen, går ju iofs säkert att justera. För att inte tala om alla blandningar med säten som är helt platta, kopplingar utan känsla som ligger helt döda mot golvet, plottriga instrumenteringar med olika färger och onödig information. Så nu vill jag veta en sak. I vilket annat förarsäte trivs ni lika bra som i er Z3a? Jag är ju helt övertygad om att det knappt finns något bättre men jag vill ju ändå köpa andra bilar också. Behöver inte vara just en sportbil, men mycket av den känsla jag vill ha ligger nog iofs lite där. /Johan | |
|
Jag trivdes alldeles utmärkt i min Honda Civic 1.6i -88. Hårt stoppade stolar med mycket sidostöd, även här växelspaken på perfekt avstånd. Lite lång spak i orginalutförande, men det fixades enkelt med en bågfil. Sittställning "På golvet" precis som det skall vara. Trevlig instrumentering, med de viktigaste instrumenten i centrum. Lite tråkig färg på belysningen. Framför fötterna en liten ettrig 1.6 liters motor som gav 110 Hk, kopplad till en mycket trevlig låda, där man bytte kuggar genom att vicka lite på handleden. Jag tvivlar på att jag kommer att äga fler bilar i 7 år, hinna med 14.000 mil, och ändå tycka att bilen är precis lika rolig att köra som första gången jag fick känna på en sådan. En bil som för alltid kommer att finnas i mitt hjärta, brevid Z3'an. Kan inte annat än att hålla med om allt du skriver om Z3'an. Tyvärr har jag inte sportstolarna, de jag har nu är lite korta för mig på sittytan. Men annars sitter jag alldeles utmärkt. Till skillnad mot andra roadsterägare älskar jag att krypa in i den lilla kupe´ns mörker och bara mysa med sufletten uppe. Skulle nog haft en coupe istället. =) Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
har faktiskt så sent som i måndags haft samma tankar på väg från Norrköping till huvudstaden. kontigt att en stol utan rygginsällning kan vara så komfig... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
BoZton Grodan |
Nae.. jaaa ... hmmm ... Kan inte riktigt ålla med herrarna i ovanstående inlägg. Helt klart är som beijnoff beskrev i sitt tidigare inlägg & mycket målande beskrivning en helt inderbar instrumentering och inredning i denna lilla bil. Visst är det väl underbart att vrida lite på den kromade och väl tilltagna ljuskontakten för att få till den där perfekta röda nyansen på instrumentbelysningen. Precis så där lagom att de nostalgiska kromringarna gör sig påminda och det nostalgiska typsnittet i instrumenten syns så där lagom. Ratt, pedalställ, växelspak har även det en härlig retro känsla i en modern bil....man blir ju bara såå...glad * Däremot...har ju herrarna ovan en sak som jag är lite avundsjuk på...(neeej..är inte avundsjuk för att ni hade råd med tak).. -Är inte avundsjuk på era Stolar*...Själv har jag den lite mindre komfortabla modellen, den enklare stolen, dvs den som inte satt i M/// & Cupé bilarna. Den lite enklare varianten är något mindre skålad och ganska platt i stolsdynan.... men va fasen...det är en roadster...det ska ju va lite spartanskt. // BoZton Grodan |
|
har för mig att skroten i Huddinge har en M Coupe i beståndsdelar. varför inte köpa in sig på dem där stolarna. det är bara 4 bultar som ska skruvas in och ut.... P.s Den var svenskreggad alltså nu är det endast 31 styck kvar i livet? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Åååhh vad jag satt bra i min Volvo v70 -t5 det var grejjer det Z4:an är ingen höjdare ( svankstöd har inte tyskarna uppfunnit det ??) beror kanske lite på en stenård m fjädring visserligen men jag antar att man får lida lite när man åker omring i en av världens snyggaste bilar.. *gäsp* /K |
|
|
Instämmer helt med att förarplatsen är i det närmaste perfekt i Z3:an, det enda man kan klaga på är väl att backspeglarna sitter lite väl långt bak, men vi talar ju trots allt om en bil där design betyder mer än funktion ;) Åker man längre sträckor på nästintill enbart motorväg brukar jag få ont i ryggen (har sportstolar och M-chassi) men tar man bara pauser lite då och då för att sträcka på sig är det inget större problem. Z3c: Jag är allvarligt talat sugen på att köpa en stol från den bilen och montera på en ställning så man kan ha den i vardagsrummet hemma! :D ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
Dufvis |
Med risk för att bli helt lynchad och att jag aldrig kommer bli tagen allvar någonsin framöver..... Förutom att jag under omständigheterna sitter bra i Z:an så håller jag med ovanstående talare att följande saker vore småtrevligt... skålade stolar...inställbar ratt (farthållare, större motor, förbrukningsmätare) och sommar året om. Men när bilen står avställd på andra sidan havet så får man nöja sig med vinterbilen. Eller "slabbe"-bilen som min syster så fint säger. Vill man upprätthålla profilen som en riktig svärmorsdröm så är ju bara en Volvo som gäller och för hundens skull en kombi. Volvo 745 -92 Automat. Vit. Sug på det. Låt det sjunka in. En bruksbil. Men...(sitt)komforten är underbar...stöd för hela låret..inställbart svankstöd och vinklingsbart i alla håll. Nu är ju inte heller den stolen skålad men av naturliga anledningar så behövs inte det på samma sätt... Andra intressanta saker på Volvon är att klockan är lika stor som varvmätaren dvs inte liten på något sätt....men för övrigt så finns allt där man förväntar sig att det ska finnas...precis som i en premiumbil...(!) Åter till ämnet.....förarplatsen i en Z:a är bra.....trivs jättebra på alla sätt...men av någon anledning så satt jag bättre i Koenigsegg CC..... Med förhoppning om fler hästar... //Dufvis |
Dufvis |
Förarplatsen på en Kawa Z650 F2 -81 är också underbar.....fast säkerligen diskad i denna diskussion....får gå ut och polera ändå.... |
|
ThaMaztr: Just det backspeglarna ja. Fast jag tycker jättemycket om dom också. Utsikten bakåt är ju otroligt bra. Fast det finns en nackdel med det nu när det börjar bli mörkare. När man precis kört om någon nerlastad S**B eller V***O eller lite högre SUV eller ligger i köer på E4an blir det lite väl mycket ljust för ögonen. Innerspegeln bländar man ju av men ibland skulle det vara trevligt med avbländbara ytterspeglar också. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Trvis mycket bra bakom ratten på min Z, men jag tycker det är svagt att ratten inte går att justera varken på djupet eller på höjden. Tycker även att kopplingen är väl långslagig, men det har jag vant mig vid. |
|
|
Förstår inte vad ni som prisar Volvos stolar pratar om. Det är i det närmaste traktor stol! Speciellt i 745an...Min Gamla E39a däremot...där satt man som kung! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
BoZton Grodan |
App App App...nu sa denne svensk med lägga sig i... Får allt hålla med Krokodil om att jag sitter bättre i s70án när jag åker långt....svankstöd är en gudagåva, och gud är uppenbarligen inte från surkålsland... Zätatreförevigt..Hmm..740-är allt något speciellt...fan så tråkigt, men ack så fylld av nostalgiska minnen från uppväxten...har kört en del 240 för inte så längesedan...där fan jag inte något nostalgiskt alls...huu.. Förresten är det någon som vet om det finns något lika fint forum för Volvo??? // BoZton |
|
vid korvkiosken? ;-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Z3c 4 ever: ingen snäll replik, men snabb och träffande, mer sådant :-) Fint forum för Volvo skulle väl annars kunna vara den nyligen startade NordicR-klubben www.nordicr.com. Fast 740 kanske aldrig fanns i någon R-version ;-) /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
allvarligt: den enda Volvo som tills idag väcker habegär hos mig är P1800. Så klockren design! så nära den andra drömbilen alltså E-type...gissa varför jag gillar min coupe? det finns visa drag som påminner om både E-typen och P1800 ( speciellt touring versionen av den) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Z3c 4 ever: Håller med dig, P1800 är helt underbart vacker. En sådan hade jag verkligen velat ta hand om. I övrigt är Volvo för min del ganska trist, även om jag gärna skulle provköra S60R till exempel. Men det har ju mycket att göra med att Volvo är en sådan dussinbil här hemma. Jag är iaf glad över att vi i lilla Sverige har en så pass stark bil som Volvo ju är. |
|
|
Jag vill fortfarande äga en P1800. Vänta bara till jag har någonstans att ha bilen så slår jag till ! Inte så lätt att hitta garage om man bor i stan... Angående svenska märke: Det finns bara EN svensk bilmärke...Både Volvo och Saab är utpräglade GM/Ford missfoster och inte Svenska bilar i mina ögon...Att Peugeot t.ex produceras i Polen och Honda i UK gör inte dessa bilar till Polska respektive Engelska. Samma med volvo/saab... Detta sagt håller jag med om att i Sverige har båda blivit en dussinvara som gör dem till mer tråkiga. I t.ex Tyskland ses inte Volvo på samma sett och är lite coolt exotisk. Saab är till och med kult bil i England men där säljs nästan bara cabbar så man förstår den statusen lite bättre. Däremot så har kvaliteten av båda märken blivit otroligt dålig i och med jänkarnas övertagande och det känns som att båda har aldrig varit längre från Permium klass än dem är i dag (fast det kanske inte inser många svenska motorjournalister som envisas klassa Volvo som permium...) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Jag tyker nog ändå att den trots allt är svensk. Samma globala mish-mash har ju drabbat nästan hela bilindustrin. Jaguar känns engelskt trots att det ägs av Ford. Jag tycker inte att det känns som om jag rattar en jänkare bara för att den är tillverkad i South Carolina, USA t.ex. |
|
BoZton Grodan |
Nä men tjenare.... Cupé grabbarna....förstår att ni gillar P1800...en underbart vacker skapese... *** Tack beijnoff*** Wolv (o).. Gillar din Z, hel grym...vill ha... Men för att finna likheter med en Z-kupa så måste det va P1800 ES ni tänker på?... Ett billigt alternativ för er, trånande, takbeklädda Z-ägrare borde så fall va 480ES. Ett trevligt alternativ från Holland som säkert kunnat gett er en helt egen FAQ med underrubriken "Elektronik". Dessutom har den ju en förföriskt lik siluett ...ahh??....den har ni nog missat* Korvkiosken...hmm...Äh..spola vatten på en gås istället...det är lättare att få den blöt..*s* // BoZton |
|
Wolv. var såg Grodan din bil? finns den i galleriet? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.