|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
MJ_MJ_MJ |
Tjena jag är en lycklig ägare till en BMW 540, den går som ett skott och allt är bra, utom att dom f-bannade kattarna skramlar så den låter som en gammal merca diesel. Har snackat med BMW och dom vill ha 20 000.- (!) för att byta, tydligen verkar det vara ett vanligt fel för det finns fan inga på skroten att få tag på. Är jag ensam eller finns det fler med samma problem? */MJ |
|
Det är några pslins ringar som spriker och skramlar. Det är bara att sätta dit säjs kattar som du kann få för 1000:-st och upp |
|
|
Kolla kattar på Ferrita, jag köpte avgassystem och kattar till en 540 95:a som jag hadde, har för mej kattarna kostade 2500 kr st. PB |
|
|
Kolla först så att det inte är "innerröret" i främre rören som lossnat, det är ganska vanligt på M60/M62 motorerna.... åtgärdas genom att borra några små hål i ytterröret och sedan några "svetsloppor" i hålen så låses dom fast igen och skramlet upphör..... bara ett tips.... PEO |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kattarna på 540 är ett sorgebarn för många. Men kolla så att det inte bara är skyddsplåten som skallrar, isoleringen i mellan brukar brännas bort och då kan det börja skallra. Det händer att även innanmätet lossnar och blockera flödet och då är ett byte oundvikligt, men detta händer även på de andra E39 modellerna då brukar motorn inte gå att varva över 3-4000 varv. Samt att elektroniken då stänger av nån cylinder pga flödeshindret vilket då uppfattas som tändningsmissar . ///MVH Hasso Länk |
MJ_MJ_MJ |
Har snackat med Jarls Bilservice, dom fixar hela kitet med jobb material och moms för 12000:-, och då skulle det vara några race kattar av fullflödestyp, skulle ge mellan 8-14% effektökning och häftigare ljud. Har bokat tid på torsdag, återkommer med info om resultat. |
|
Hej, Jag har lite problem med mina kattar (tror jag). Det låter där de sitter men bara när bilen är kall. sen går det över. och allt är frid & fröjd. Min har gått 7200mil. |
|
MJ_MJ_MJ |
Låter som du har samma problem som jag, precis samma symptom men väldigt tidigt, redan vid 7200mil (!?). Min har gått nästan 16000mil. Ska hämta den klockan 5 på Jarls. |
MJ_MJ_MJ |
Har hämtat bilen nu, fick skjuts dit av en kille från firman som hämtade mig i stan, har provat bilen och det finns helt klart en markant skillnad. Fick utskrift från avgastest och certifikat på kattarna och garanti. Kommer helt klart lämna bilen där i fortsättningen också. Äntligen är bilen tyst! Klart slut en 540 ägare med TYSTA kattar. :) |
|
12.000:- För ny kat? Verkar lite väl hutlöst lär jag säga. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En det är två:)) Dessutom kostar en originalkat till 523 E39 ca 11.000 kr. Dessutom så ingår ju arbetet i priset. Inget man gör på en kvart. ///MVH Hasso Länk |
|
Iofs. Jag satt halvt nyvaken och täknta på att jag gav 7 för ljuddämparen. Vilket inte är 2st katar nej :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
MJ_MJ_MJ |
jag tycker det var rätt schysst, bmw skulle ha 20 för kattarna plus jobb, cirka 4000 trodde dom. Är helt klart nöjd bilen har aldrig gått så bra! |
|
Har hämtat min från BMW i gävle, nya orginal kattar monterat och klart 17900 kr inkl moms. Bad en racingfirma i Gävle att montera ditt två 2,5 tums metalliska racing kattar i rostfritt, i stället. pris 8000 :- inkl arbete och moms. så priserna varierar tydligen ganska mycket. "just real V8 power" Länk |
|
stefannorr |
Är universalkatter sämre,dom är väl rejält billigare? |
Kan dom vara sämre än dom som är origiginalmonterade??:)) knappast. ///MVH Hasso Länk |
|
Att leta kattar kan löna sig finns en racefirma i Borås som har egna kattar till mkt bra priser, BT racing tror jag de heter.. NON UNQUAM CEDE |
|
| Annars har vi www.katalysatorteknink.com | |
|
Det verkar alltså som om man ska se upp med katarna om man skulle jaga sig en 540? "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
Ja det bör man nog hålla koll på men det gäller även de andra E39 modellerna även om dom kanske inte har varit så påtagligt representerade som 540 ///MVH Hasso Länk |
|
Vad händer om man Ersätter dem med raka rör? Någon effekt ökning då? Man kan ju alltid montera dem innan besiktning igen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.