AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
20.792

Borde man inte kunna får ut mer effekt ur en 2.5 liters maskin?

Sida 5 av 6
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Ticco: Har du något förslag eller??? Du vet bättre än jag så förklara gärna för mig annars.. inget värsting bygge nu menat alltså..

Ste
Vet bäst och vet bäst, hmmm. Vet bra, det törs jag lova, men knappast bäst. OM man använder en väldigt liten turbo, tex mitsu så kan man få dit ett grenrör på E36. Detta pga att aggregatet är så smidigt att det går att placera bästan vart som helst i motorrummet och det har enkelinlopp så man kan dra rören hur som helst in i kollektorn. Att använa ett grenrör av "limptyp" är i mina ögon helst förkastligt, MEN ska man använda en väldigt liten turbo så kommer det funka ändå utan allt för mkt extra lag osv. Ett 16T är ett mkt bra budget alternativ, men 300-350 hk, sen är det helt maxat.

Det jag ville poängtera var bara att man inte " kastar i en turbo" med alla delar om man vill ha någon form av prestanda eller finish i en E36. Vem vill ha en E36 turbo med folkrace look under huven?
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Bäckis: Jag hade inte tänkt mig mer än runt 280 hästar. Grenröret är riktigt snyggt gjort. Men har funderingar på att Låta en duktig kille svetsa ett i rostfritt. så fort man fått iordning på allt det andra.

Frågan är vad man ska välja för spridare till detta. de som sitter i nu är ju inte av största modell

Ste
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Bäckis:

Ett KKK K26 räcker väl inte till en M3 3.0 motor? för det kan man placera hur som helst. Jag har ett T03/T04 och måste bygga limprör för att få plats... Men jag lyssnar gärna på synpunkter...

www.reptil.nu
Ste: Jag har 6st 340cc spridare, passar nog fint som fan till dig.

B1: Har inte jättekoll på KKK aggregat, men 26 är nog inte stor, för det sitter ju 27 på 745, och den klarar inte mkt mer än 400 hk. Har du inga stora förhoppningar eller krav på resultatet så bygger du med dom grejorna du har, även om jag inte skulle gjort. Alla har olika krav, jag vill ha så bra det kan bli när jag håller på.
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har en Garret hybrid oxo T03/T04 den borde väl palla en del?

www.reptil.nu
Visa användare
99
BushMen
325iM -90
Bäckis: Vad vill du ha för spridarna? Har du kanske större? Skulle vilja ha tag på 6 st 380 cc.

Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys!
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Bäckis: Du kan väl maila mig o skriva vad du vill ha för dem.. Kan vara intressant... Skrivc ned lite vad det är för några

Ste
Maila mig du istället :-)
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Bushmen:

finns "ljusblå" spridare på 391cc@3.8bar som inte kostar mer än 200-300kr /st nya och det dräller av dom på volvoforumen.
Borde passa som handsken åt dig.

Lägg en köpesannons på TPC efter ljusblå 0 280 155 830 spridare

/Per
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Ok tackar. En annan fråga när vi ändå prata med erfaret folk.. Vanosen... bör man låsa den? eller ska jag använda mig utav den gamla utan vanos.. läst lite om att här.. men hittar inget konkret om att.

vill också påpeka att jag ska bänka bilen med sugmotorn o testa alla skillnaderna... ska ha svart på vitt med Skillnaden med och utan chip mm.

Ste
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
ursäkta stavfelen. men ibland har man för bråttom

Ste
Visa användare
99
BushMen
325iM -90
Jevlar: tack för tipset! :) Jag vet om detta men mina beräkningar så måste ja ha spridare som levererar runt 380 cc vid 3 bar redan.

Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

ställ upp grundtrycket högre då, varför måste du ha 3bar grundtryck?=
Intressant läsning det här...

Jag har haft en del dispyter på Volvoforumen och fått precis samma varma mottagande som Bäckis.

Men sanningen brukar visa sig med tiden.

Man skall ha jävligt klart för sig att det är extremt få förunnade att kunna "slänga ihop" ett turbobygge och få det att fungera. Och de människorna brukar lessna på statusen och göra om det riktigt. Utan att mena något elakt så är ett exempel på detta Limmet som började med ett buskbygge som aldrig fungerade men som också varit billigt. Nu står han med ett potent monster och har nog lärt sig en hel del av vad seriösitet kostar i form av tid men också vad det faktiskt ger.

Mats
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Varför har ni hakat upp er på just"slänga ihop" det är ett utryck som jag brukar använda.

Ste
Mkt bra skrivet Mats, det är precis dit jag vill komma.
Bmw ludde
Såg en annons där en kille sålde trimchip för 500kr, han menade att han bara var en mellanhand, montering ordnar man själv. Nån som har någon erfarenhet? vågar man ?
Någon som vet vart styrboxen sitter på en 325 e36 ?
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Länk

Ste
Bmw ludde
tack. vågar man köpa ett för 500kr ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.