|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Hellonasty, oj glömde dej. Ja det kanske jag skulle kunna göra. Jag kommer iallfall att ta många foton så det kanske dyker upp en sida när konverteringen är klar. Och föresten så finns det en massa inlägg om hur du turbokonverterar till BUDGET pris... alltså under 7000 typ tror tom att jag läste att nån gjorde det för 2500:- men då kan man ju anta att det inte sitter så himla spännande saker under huven. Men kolla in, klart intressant läsning för man MÅSTE inte ha ballaste intercoolern, turbon osv... faktum är att man kan göra det utan IC helt och hållet tex... Och bäckis, man nog slänga ditt en progressiv bränsle regulator också om man är gasglad... ...Buckle up and trash some cash.... |
|
Bmw ludde |
Micke Fick du det godkännt av försäkringsbolaget ? vilket bolag ? ingen höjd premie ? |
|
ja undrar också hur du fått de godkänt eftersom bilprovningen knappast godkänner en turbokonverterad motor även fast effektökningen är lite... om du fått enbart godkänt för en effektökning så skiter de väl sig iallafall när de upptäcker att din motor e turbokonverterad... bara en fundering ja hade... Mvh Fredrik |
|
| Det skulle inte vara några problem att försäkra den. klart det blir dyrare. | |
|
Hur går det med besiktningen då? om du besiktar utan turbo å e försäkrad för effektökning å efter besiktningen så monterar du turbon så e den ju olaglig iallafall... eller ska ja ta på mig glasögonen å läsa noggranare :-) |
|
|
Tänkte reda lite i STCC-spekulationerna. BMW kör med <2 liters motor. Antagligen 2.2-litersmotorn fast med mindre slag, eller så är det en gammal M52:a som får stå som grund till det hela. Nu plockar de inte mycket hästar. 240 ungefär skulle jag tro. När de körde "på riktigt" för några år sedan åkte de med fyrcylindriga 2-litersmaskiner (S42) som de tog ur >300 hästar ur. Då har de varvtalsbegränsning på 8500 varv. Rätt fräckt. Säga vad man vill, men en turbomaskin blir aldrig som en riktig sugmaskin. Effekten ska komma när jag trampar på pedalen. Inte när jag har trampat på pedalen och turbon behagar börja ladda... |
|
| varför tror alla att SBP måste ha med saken att göra? Man kan försäkra vad som hellst. Jag kan tex försäkra min motor också, om den går sönder får jag en ny. Den är knappast värd det men det går. Hört flera som gjort det. JoCCe tex... enl vad jag hört så brände han sin motor i sin svarta evo en gång... | |
Bmw ludde |
Jag pratade o trafikförsäkringen, den gäller väl bara för fordon som är godkända av sbp ? |
|
Micke325: Har jag kastat skit på dig? Njaae, knappast. Det är bara helt uppenbart att du inte vet vad du pratar om för fem öre. Hur många tror du kan bygga ett grenrör där det inte finns plats bara för att dom är svetsare? Snid gärna ihop ett snyggt extraktorrör til din E36:a och bevisa att JAG har fel. Fråga tex Jesper Wång här på forumet som precis som jag är en erfaren turbokonverterare med många kompletta installationer i ryggen hur lätt det är att bygga ett grenrör till 325 E36... |
|
Bmw ludde |
Haglund. Jag tycker de grymma i STCC är väghållningen, snacka om liten fjädringsväg =) |
| Haglund2306, håller med dej. det är därför jag kör BMW överhuvudtaget, starka sugmotorer. Men för min del har jag inte råd med en sug motor på 300hk+ så jag får leva med turbolagget. Men det blir rätt så kul med 400hk och turbo ändå, sen handlar det inte bara om att få mest prestand hit å dit. det är ROLIGT, det verkar alla glömma när folk börjar hacka på en när man pressenterar saker. Det är roligt att bygga bil annars skulle jag köpa mej en riktig turbo bil...NSX eller 3000GT men det handlar om att jag vill göra nånting med egna händer. Alla kan köpa men få kan göra själv... | |
| Micke325: Jag tror ingenting... jag bara undrade för jag har ingen koll alls på vad som gäller med försäkringar... | |
|
NSX...?! den har väl inte turbo? ;-) (obs, ironi...) www.reptil.nu |
|
|
Aja jag kommer garanterat inte att snacka ett skit mer om mitt bygge här, orkar inte alla diskutioner med dryga människor. Bäckis, du känner inte mej så påstå inte att jag inte vet vad jag pratar om. |
|
| Jag känner inte dig, korrekt. Men OM du hade nån täckning för dina uttalanden i form av utförda byggen med goda resultat så är jag rätt säker på att du skulle spottat fram dom redan. Säger det igen, bevisa gärna att jag har fel genom att bygga ett snyggt pulssplitt grenrör till 325:an. | |
320-325 |
den där( bäckis) verkar vara lite ... typ jag vet allt, jag är bäst kom inte och tro ni kan nått: lite tråkigt beteende av en sån kunnig person som jag antar att bäckis är men man blir väl lätt sur på andras okunnighet när man själv vet det mesta ..suck.. |
320-325 |
föresten måste man bygga `` pulssplitt´´ rör när man bygger turbo ? jag bara undrar av ren nyfikenhet jag är inte så kunnig .. |
|
Gillar detta på nått sätt. finns massor av bässivissar,men jag är säker på att bäckis är väldigt kunnig inom dettta! likaså tror jag att Micke325 har rätt i en massor också. Men tjaffs vill vi inte ha eller=) ?!?!?!... Nej... det är Bmw vi snackar om. Allas intresse här vi ska Hålla ihop. inget vem är bäst o vice versa Bygger själv ett grenrör.. Inte omöjligt alls.. Men det är fan så trångt, men DET kommer till att gå. tänkt ett T16 Agg på detta. Max 0.5 laddtryck isådantfall. varför jag startade denna tråd var för att de FLESTA snackar omTurbos hit o dit. köp en M3a mm... men tänk om man är förälskad i just DENNA bilen... Varför Byta?????. Men jag anser att En ren Sugmotor är Superb. Slå allt. karaktär mm mm. De flesta som håller på med att trimma till hndra verka skita fullständigt i allt runtomkring Nu vill jag höra vad och hur ni gått till vägar för att trimma upp era sugmotorer.. Låt det kostar hur mycket det vill. i alla NIVÅER. Men skriv gärna o berätta vad ni gjort och gått till väga Var detta Tråden gick ut på! Ste |
|
|
Ste: Ett T16 blir ju en perfekt avgasbroms på din maskin, eller? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag har kollat alla trådar om turbo här... (nästan iaf, det finns mycket.) Jag har också läst mycket litteratur om hur turbo fungerar, men e nybörjare som gärna lyssnar på Ticco, Bäckis och Andreas, men deras byggen är ju så extrema. Mitt bygge är helt enkelt på en annan nivå. Jag kommer att bygga ett grenrör som får plats. Typ diesel grenrör av limp typ. Ett stort rör mellan alla utblås och ett rör därifrån till turbon. Detta bromsar verkningsgraden en hel del, men enl. GIK katalogen så gör det inte "skitmycket" skillnad. ...och det blir nog mera drag en utan en turbo. Jag sikter inte på 2bar och 800hk. Har en S50 motor med så mycket ladd jag kan med original komp och sprut. En gissning på kanske 400hk. Nu är det 286, inte så mycket skillnad, men den blis säkert snabb. Tänker fortfanade lyssna på alla "vesserbissar" För dom har gjort alla nybörjar fel som jag inte vill göra. Får inte ett split rör plats, så acceptera det och bygg det nästbästa och ta att man får lite mindre effekt. Någon måste vara värst, men det är inte jag den här gången... www.reptil.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.