|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag håller på med min 535:a. Ska bara va sugtrimm. Planen är: Spjällhus från M5 3,6 Ordentligt bearbetad topp trimmkam runt 300grader extraktor och fullflödes Har inte en aning vad det kommer att landa på i antal hk, det får framtiden utvisa. Eller om någon som har genomfört samma förändringar kanske kan svara? Så visst finns det sugtrimmare :) ///Jesper |
|
|
Scav: Vissa tror på jultomten och vissa inte. Chip = inga 17 hästar där inte ...Du kan inte räkna hästarna från chipet,filteret och från ett avgassytemet och plussa ihop det 17+5+12=34 extra hästar. Bästa fall så har bilen runt 210 hästar om katten är borta. Tror vad du vill men fakta är att bromspapper är det ända som gäller! Du kan lungt räkna med 1000 kr per extra hästkraft upp ca 50 -60 hästar sen skenar allt iväg. MVH "Jultomten" :) |
|
|
Bleeeh..Jag får väl prova på min kommande 325:a då = S Förresten sa jag inte 220hk utan cirka/nästan 220...Jag är väl inte direkt nåt proffs men med vissa lätta modifikationer kommer man väl upp i 220hk..Ge några tips istället för att dumstämpla en efter ett lätt misstag ! Eller är hela bunten dryga bönder som vet allt om allt !? *peace* |
|
|
Jag känner en kille som har bygg en rallybil av en 316compact. Han har en m20b25 motor utan överladd. Den är bromsad på c:a 300 på bakhjulen , så vissgår det att trimma BMW motorer utan turbo. Han har riktigt vassa kammar, som han har räknat ut själv, haltech sprut, hemmabyggt extractor, ingen kat mm. Den går (efter mycket strul med sprutet) j-ligt bra. Vet inte vad han har gjort i övrigt, men det är mycket. Max effekt ligger vid 8500 rpm om jag inte minns fel... Såg i en tråd om en kille som ville ha accpump på ett eftermarknads sprut, han hade sugtrimmat och skulle köra bana. Han verkade kunna en del... Vad gäller s50 och m50 motorn skiljer ganska mycket utanpå motorn, te.x att det sitter separata gasspjäll på s50 och extracktor original... Ett "jätte" plenium med gott insugsbröl sitter också, jag tror att man ska satsa på ett riktigt sprut och separata spjäll om man ska sugtrimma sin m50 motor... eller som jag, byta till en s50b30... www.reptil.nu |
|
|
scav: "Hallå vad är det här ? Trodde ni kunde lite om trimning här" Vet inte vem som är dryg? Men som sagt tidigare. 1000kr/hk på sugtrimmning stämmer ruskigt väl. Angående chip så finns det många trådar på detta forum som beskriver hur lite effekt det ger. I vissa fall tom mindre effekt än orginal. ///Jesper |
|
|
Andreas kan du ringa mig? Ang kammarna tel 070-3555504 Mvh/Magnus Eriksson |
|
hellonasty |
Borde inte några av chipfirmorna åkt på straff för falsk marknadsföring eller liknande nån eller några gånger om de ljuger fullständigt om effektökning mm? Jag vet inte hur sånt här funkar men brukar inte produkter kollas innan de får säljas i vårt präktiga land? Borde man inte kunna plocka över diverse delar från M-motsvarigheten av den motor man har för att ge den lite mer? |
|
en kompis till mig har en 318is (likadan som jag har) vi klockade tider på den när vi körde 70-140 på fyrans växel. vi gjorde det 1. orginal 2. med openairfilter 3. med openarifilter och trimchip det skilde ingenting mellan de tre olika varianterna. det enda som hände är att man kan varva 7000varv istället för max 6500 innan. detta borde man ha nytta av när man kör 0-100 kan man tycka men vi kunde inte uppmäta någon skillnad där heller. den enda fördelen jag ser att jag skulle få ut på min 318is om jag chippar den är att jag höjer toppfarten. som det är nu så är det klart lätt att dra den till varvtalsspärren på femman, 232km/h på mätare och ca 6500 varv. om jag kunde dra till 7000 skulle jag kanske kunna få 240 på mätare och det vore ballt :) |
|
| klart lätt att dra den till varvtalsspärren på femman i NEDFÖRSBACKAR skulle det stå. på planmark får man kämpa mer. | |
|
Även jag kommer att bygga sugmotor. Hade tänkt ungefär som J. Dredd. Jag tror att det kommer bli ganska trevligt faktiskt. Sedan får man väl se... Mvh Tjäder |
|
| skav: man dehöver inte vara en dryg bonde för att lista ut att ett chip inte kan ge 20hk på en sugmotor.....jag har ett motor nord chip å filter på min..men den är då inte på 220 hk snarare 8 hk till kanske..men om du ska ha mer kan man ju alltid köpa andra kammar,chip,avgas,filter..då kanske det blir 220 hk | |
|
Jag hade en 325i -92 för nått år sedan. På denna så gjorde jag: 2,5" avgas, kattersättare ifrån M3 3.0, extraktor ifrån M3 3.0 , vassare kammar, öppet filter, chip. Jag sålde bilen för skillnaden mellan orginal och trimmad var så liten att jag blev trött, så bilen såldes, la till några tusen och köpte en M5. Ett mycket bättre val. |
|
|
Jag håller just nu på att planerar att Turbokonvertera min E36 325. Jag har tittat lite på vad det skulle kosta att sugtrimma men satan, det finns inget dyrare än att sugtrimma och jag saknar kompetens för det. Så det får bli att sätta i en turbo stället, Mest hp för pengarna och minst arbete. Det där med att den inte är laglig, hallå är nån trimmad bil i sverige laglig på riktigt? Om man har tex sugtrimmat måste man ju byta ut allt I moron för att få den igenombesiktningen, har man turbo så lossar man 4 skruvar till agget och plomberar oljekylningen. sen är det bara att sätta på ett rör mellan extraktor och avgas.... enkelt, tar inte mer än 1timme och bilen går GARANTERAT igenom besiktningen... Att turbokonvertera är inte svårt alls, men det kostar ju förståss pengar, men inte i närheten av vad sugtrimm kostar. Maila om du har några frågor hur man går tillväga... |
|
| Att turbokonvertera ÄR svårt. Bara antalet misslyckade byggen med finish som mer påminner om en folkracebil och prestanda som knappt överstiger orginal tycker jag ger mig rätten att avlägga den domen. Kolla gärna på bmw säljes är på sidan. Där är en 325 turbo,modell tattare. Var en tråd uppe på Zatzy om den bilen. Var en kille som åkte från Umeå om jag inte missminner för att titta. Det var 0 i laddtryck, bilen kokade på tomgång, enligt ägaren för att det saknades IC :-) Tråden försvann tyvär, mkt rolig läsning som jag hoppas fler han ta del av. Ägaren leverade en utskällning i typ, din jävla fjolla, skitunge osv. Vet dock inte om det är samma ägare nu, men tryckrören är flexslangar *ASG* | |
|
Oj råkade läsa att nån inte tror att M50 motorn håller för överladdning, det gör den. Den har ca 9.1:1 i komp och behöver såklart inte kompsänkas då, om man inte tänker tokladda 1.5 bar... Ett snabbt recept taget ur huvudet som ni alla andra också skulle kunna göra säkert: Mål 300hk+ 193hk(orginal) x 1,6 = 308hk i TEORIN ok? Alltså måste vi ladda 0.6bar för att få nå målet teoretiskt. Ok vad behövs för att klara att ladda 0.6? Ett litet litet turbo agg gärna ett nyare med bra respons och inbygd wastegate för att vara lite bekväm. Nypris 5000:- beg renoverat 2500:- Väljsjälv hurmkt pengar du har. IC, ny ca 7000:- för en modell bättre... eller en SAAB 9-5 från skrotetn...1000:- välj själv... Ett extraktorgrenrör, svårt att få tag i. Finns folk här som har och säljer, osäker på pris men säg 3000:- för ett beg eller gör ett själv av lite tryckkärls rör. montera grenrör avgas och oljekyklning, på med den fina IC'n och koppla ihopp allt med en vackert tryckrör. Vill du vara häftig köper du kanske ett SMT6 och installerar. Åk å mappa 7000:- säg 15000 bara för att ta i lite, för 300hk i en motor och drivlina som garanterat håller. (obs gäller 325 e36) Vill du ha mer effekt så är det bara att öka trycket till säg...1.1bar och över 400hk Igen TEORETISKT... motorn håller fortfarande fin fint.... Detta förutsätter ju att alla hajjar att man inte köper ett GIK turbo kit för 60000kr och får hjälp med allt. då kostar det nog 80 000 säkert. Ja föresten... en M50 motor på skroten kostar 8000:- så om ni pajjar den så är det bara att köpa en ny... kostar mindre än en uppsättning halvtaskiga låg komps kolvar. Va mycket det blev... a ni förstår säkert varför jag inte ens tittar åt sugtrimms hållet...har inte råd helt enkelt att pröjsa 60 000 för en sugmotor på 300hk...hehe |
|
hellonasty |
Micke325: Kan du inte lägga upp en sida om ditt bygge med all info och följa upp allteftersom jobbet fortskrider? Vet en som skulle sitta som klistrad iallafall. =) Har själv funderat på att köpa en motor på skroten och turbokonvertera. |
Bmw ludde |
Micke och alla andra som planerar ett turbobygge. Jag har också tänkt på de, men de slog mig hur försäkringar gäller vid trimmade motorer. Tänk dig själv om du kör med en olaglig turbokonventerad bmw och kör på någon. Har du då otur så märker försäkringsbolaget att bilen är trimmad, de märker det lättare om det sitter en turbo. Jag har velat fram och tillbaka och just nu känns det onödigt att ta den risken. Tänk på det |
|
Bäckis, Den aktuella bilen har samma ägare fortfarande då han inte lyckas sälja den....... Känner till bygget då jag haft en del affärer med ägaren och killen som monterade turbo åt honom. Finns mycket att säga om den men inget mer på det här forumet. Är man det minsta tveksam till att modifiera sin bil så tycker jag man ska avstå eller åtminstone avsätta dubbelt så mycket pengar man tror det kommer att gå åt. /Per |
|
|
Micke325: Vad har du för byggen att stoltsera med som kan ge dig täckning för dina uttalanden om hur lätt det är? Tror du att det är lätt att bygga ett riktigt grenrör på en E36:a? Svar negativt, det är nära på omöjligt. Kopplingen kommer inte att hålla mm, det tillkommer mkt mer än du tycks tro. Jevlar: Okidoki... |
|
|
Bäckis, sa jag att jag skulle tillverka mitt eget eller? Och ja, jag skulle klara av att tillverka mitt eget eftersom jag är svetsare i grunden. Näe kopplingen kommer nog inte att hålla om man ska göra fullgas växlingar och köra på strippen, men en det håller den inte för orginal heller så. Självklart bränner man sin koppling ruskigt snabbt om man inte byter den. Då kan vi passa på att påpeka att det är bäst att byta däck också eftersom dom antaglien kommer att ta slut väldigt fort med den effekten, byt bromsar också eftersom dom också tar slut lite snabbare, glöm inte att ha mycket pengar på soppa kontot, men jag tror att om man går så långt att man börjar leta delar och börjar skruva ner bilen för att installera sånna här saker så har man så pass mycket i roten att man nog förstår det. Dessutom va det ingen installations manual jag skrev som. Dessutom är jag helt övertygad om att alla förstår att det inte något bromsbyte vi talar om, är man så här pass intresserad så har man iallfall en aning om hur pass mkt jobb det är. Ge mej inge mer skit nu för att jag delar med mej av min dyrbara tid, kunskap och vänliga humör =) BMW ludde, om du känner så så ska du inte gå vidare i dina vilda turbo planer =) Föresten så går det bra att prata med sitt försäkringsbolag, många har inget emot effektökningar. Och ja jag har redan grönt ljus =) Och föresten, www.stylingkompaniet.com har bra priser på turbo kit, från 19000 och uppåt. Om ni slår dom en signal som kan dom bekträfta allt jag sagt om driftsäkerhet. ...Buckle up and trash some cash.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.