|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| ett sånt chip vill jag ha : ) | |
| Även jag har reagerat på det faktum att man sett olika turbobyggen med en massa hästkrafter med nästan inget laddtryck alls. Då undrar man hur långt bort det är att få rimlig effekt utan att överladda... Det verkar nästan som att folk blivit "turboblinda". Inget illa ment, men som sagt... | |
|
Visst går det att få ut mycket effekt ur sugmotorer,men de är fan nästan annu dyrare än en turbomaskin. 300+hk ur M50 vet jag går, men de kanske kostar en 60k |
|
| Jo det är ju klart att det inte blir billigt. Men vad jag menar är att jag har fått intrcket av att en del tror att det är jättebilligt att bygga turbo och att det bara är skit att bygga sugmotor. Vad dom missar är att det kostar på ordentligt om du ska bygga bra och hållbart även med turbo. Eller hur? | |
|
Hej Tjäder, kul att du hittat hit :-) Att kostnaderna kliver iväg när det skall trimmas vet nog de flesta. Tror många skulle vara nöjda med 250-300hk i en m50 sugmotor, med möjlighet att köra genom besikningen. Om man nöjer sig med den effekten slipper man nog byta både kolvar o stakar. Har själv inget emot varken turbo eller kompressor, tvärtom är jag mycket intresserad och imponerad av både Bäckis o BmwAndreas bilar. Det jag stör mig på är att så fort någon frågar så blir svaret, skaffa ett chip som ger 1 hk eller släng på en turbo, vassare kammar porta toppen och skaffa ett just sprut och större spjällhus mm. Allt eller inget alltså? Hoppas ingen tar illa upp för det var inte meningen. Ha det. |
|
| Vill hålla med bumse, jag är väldigt imponerad av dessa bilar med, bara lite trött på att det bara är allt eller inget som gäller för en del (långt ifrån alla här på forumet). Har man inte som målsättning att vara snabb på strippen behöver man inte 600 hästar för att ha kul... Men det är oerhört kul att det finns de som satsar seriöst! | |
|
Min motor va jävligt nice innan jag började turbobygget.. väldigt fin karaktär på den. Stod riktigt i valet och kvalet om jag skulle bygga turbo eller sug. Sugmotor är ju brutalare på något sätt.. mer äkta. men turbo går ju onekligen att klämma mer effekt per liter. E28 M535i TwinTurbo |
|
320-325 |
men jag kan hålla med att alla här på autopower är väldigt försiktiga när det gäller att gissa hk . det är, iförsej bättre än att skryta o överdriva .. men ibland kan det bli överdrift åt andra hållet typ att öppet (skärmat) filter m ett riktigt sportavgasystem m racekatt samt etrakto inte ger mkt max 5-10hk |
|
Förresten Tjäder, glömde skriva vi känner ju varann. De kanske du redan listat ut? Vi hörs. Mikael skrotmek |
|
| Jo, jag har listat vem du är. En gräddvit bil med orange ränder på... | |
|
Öööh ok,är det bara jag som har sett 325or me 220hk som bara har chippat,avgas,filter !? Tittade nyss bara lite snabbt å hitta ett chip som gav 17hk så man e ju nästan uppe i 220hk...Jag svarade ju på den allra första frågan sm ställdes ! *peace* |
|
|
192+17=209hk har svårt att tänka mig att ett filter och avgassystem ger de resterande 11 hästkrafterna. Dessutom är jag skeptiskt till att chippet verkligen ger 17hk, men det kanske är nån som provat??? |
|
| Jag hade en M50 i min E21:a förut. 2,5" avgas utan KAT, JWR chip och öppet luftfilter istället för helljus på ena sidan. Enligt Vericom VC2000 som brukar vara rätt elak på effektmätning så hade jag 216 hk i motorn då. Betänk då att katten var borta, och där tror jag att ca 10 hk sitter. | |
|
Till er som inte tror mig angående 220hk ---> Länk & Länk Kan hitta fler om ni vill !!! *peace* |
|
| Scav: jag kan hitta länkar som bekräftar att Jultomten finns och att Elvis lever - men det betyder ändå inte att det är sant. | |
| Alla Muhammeds bilar i Stockholm får 220 hk med chip, inget som sker i verkligheten. | |
|
men vad säger att det verkligen är 220hk i de bilarna då? skriva går ju alltid... Medföljer papper från bänkningen så tror jag på det. Som bäckis skrev så tror jag att det går att få ut den effekten om man tar bort katten, men det står det ju ingenting om i annonserna. |
|
Tray |
Scav: hur ska du ha det? I autopowers annons står det att det är en års 92. På blocket 93:a. =) |
|
Scav: var realistisk, bara för att nån skrivit saker och ting i sina anonnser betyder det juh inte alltid att det är sanningen! Bäckis: Håller me.. :) |
|
|
Precis som alla andra så blev jag förvånad när jag hittade forumet och upptäckte att det inte fans nån som var intreserad av sug-trimm, här har man skaffat sig en hårig sug-bil, så förväntar sig folk att man ska överladda?? Nä, då hade jag köpt en SAAB... Sen förstår jag inte vart problemet ligger, varenda bondmek kan trimma en B20(volvo B20) för spottstyver... Sen tror jag att folk blivit lite galna vad gäller chip o filter o avgas, självklart gör det fruktansvärt lite på en sug-bil jämfört med en turbo, men därmed inte sagt att det är värdelöst och helt förkastligt, att chippa bilen och motera filter och avgas ger i så gott som alla fall minst 10% på bilens grund effekt... Sen kan man ju snacka om bänkning hit och dit, men för att kunna mäta så små skilnader behöver man nästan ta ur motorn för bänkning, och dessutom bänka före och efter moddarna. Jag har inga illusioner om att min 325:a (m20b25) skulle ha kvar alla sina 170 fabrikshästar efter 20k mil... /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.