AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
20.790

Borde man inte kunna får ut mer effekt ur en 2.5 liters maskin?

Sida 1 av 6
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Borde man inte kunna får ut mer effekt ur en 2.5 literds maskin utan Turbo o dylikt??

runt 220 borde väl inte vara så värst svårt???

Ste
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
Det kostar nog mer än det smakar tror jag, men visst går det !
Du får nog en fin turbomaskin med det dubbla effeken för dom pengarna !
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Jo klart, Inget illa menat nu, men jag hoppades verkligen inte att får det som svar. Så trött på alla som svara samma sak om detta ämne hela tiden, verka som att alla som frågar detta får samma svar hela tiden, eller Byt Bil, billigare mm men Om man nu inte vill BYTA bil och vill trimma orginalmotorn utan att överdriva. VAd?? Svara inte kostar för mycket eller släng i en turbo mm

Detta är inte tillängat mot dig Niklas g utan till resten som tänker o alltid svara sådär. Många frågar t ex denna frågan men får aldrig några vettiga svar. själv tänkte jag Konvertera. Fixat ett nygjort grenrör i rostfritt, scannat o klart. T16 Agg ligger också på bänken, men sen försvann lusten. Hur länge håller det verkligen?? mm Nåja kanske senare,, men söker efter ett svar. Vad skiljer M3 motorena mot de vanliga?? Mer än litervolym??
Menar 3.2 har ju 321 Hk och den dricker inte allför mycket soppa heller. borde ju gå att får ut mer HK på en 2.5 maskin med

Ste
Bmw ludde
Du kan säkerk plocka ut extra effekt om du, byter kamaxalar, kolvar, stakar, portar toppen, en noggrann balansering, extractorgrenrör, riktig mappning. Men som sagt det smakar mer än det kostar.
Bmw ludde
Fumlade lite:
kostar mer än det smakar

Var på rally och såg en volvo 940 som hade runt 300hk utan överladdning, ca 130 orginal. Men den drog nästan 18 liter milen, hur nu det kan göra det.
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Vassare kammar lite högre komp och ett riktigt spjällhus borde göra susen med korrekt mappning. Hade inte bmwandreas ca 300hk i sin m50 utan laddtryck?? Och den är väl kompsänkt?
Eller har jag bara drömt?
Läste i en tidning som damp ner i brevlådan att 320i E46 med 2liters motor som de kör stcc med hade cirkus 270hk. Så visst går det att plocka sughästar, men det kostar flis....
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Någon som har erfarenheter om detta eller vet om hur går till vägar bäst.. SKRIV NED DET HÄR.

Skulle göra mig och många andra väldigt glada.

Ste
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
en bra sida kanske vart man kan köpa rediga prylar.. helst svensk sådan.

Ste
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jepp jag har ca 300hk i min M50 med endast 8,0 i komp.

Så jag kan bygga en M50 2,5lit på 300+hk om nån vill ha... men man ska inte tro att de blir billigt, nästan lik mycket som 600hk turbomaskin

Mvh Andreas

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Mina vassa sugmotorkammar är till salu, för er som vill ha effekt.

hellonasty
Men en turbokonverterad maskin går ju inte att få laglig...annars skulle jag gjort det direkt!
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Inte heller en trimmad sugmotor pga avgasvärdena... men de är lättare att fuska bort de än turbo!

Visa användare
879
mageng
528iA -99
bmw stccmaskin borde väl vara 2,2 liter? Som 320 e46?
250-300 hk i en 2-litersmotor gynnar nog inte driftsäkerheten. En normal bilägare har ju ingen egen mekaniker eller ett reservdelsavtal med Scnitzer motsv.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
bmw-ludde: 18 liter milen är inte konstigt med fullgas. De ligger inte och ekonomikör precis...
Es
19
Esed A
Bmw 325ix-89
Bmw 1602-74
Ste:Dun kan börja med ganska enkla metoder.Byt Luftmasse mätare till m3 3.2 istället så får du bättre flöde.En bmw topp behöver inte portas däremot kan man putsa kanalerna lite med lite smärjel duk.Höja kompet är också en bra metod att få lite mer kusar.Men vill du ha en seriös motor så bör man börja om från grunden alltså högkomps mahle kolvar titan ventiler vassare kammar från schnitzer m3 ans insug sen en mappning på det allt det här kan JWR i Stockholm göra men det är inte billigt.

Bmw följer inte utvecklingen dom leder den
mageng,

Högsta tillåtna cylindervolym i ETCC/STCC/BTCC är mig veterligen 1999ccm, så att BMW kör med 2200ccm låter inte rimligt.

En bra början på sugmotortrimning kan vara att byta kammar, sätta på ett grövre men ändå väldimensionerat avgassystem, samt utföra en mappning. Vågar man hoppas på 10-20 extra hästar med dessa modifieringar?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Esed A:: Jättetack för ditt svar... =)

Fler ???

Ste
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Jag skulle tro att kammarna+ mappning gör en hel del, skulle nog inte skada med lite bättre andning samtidigt på både insug o avgas. Det är ju brukligt att höja kompressionen ihop med vassare kammar, men med tanke på andreas ca 300hk med 8,0 så borde original komp räcka långt.
Hallå vad är det här ? Trodde ni kunde lite om trimning här = S för att kräma ur 220hk ur en 325 t.ex = Byte avgassystem,luftfilter + ett chip !!! jeeesssh....Lätt som en sketen plätt..Nästan uppe i 220hk iallafall.beror ju på vad man skaffar för chip..

*peace*
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Scav: det är väl just för att det finns en del som kan lite om trimning här som ingen har kommit med ditt briljanta förslag tidigare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.