AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.977

Dubbla IC vid BiTurbo

Sida 1 av 2
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
HEJ!

Jag har fått tipset att montera en intercooler till varje turboagg. när jag ska bygga min BiTurbo-motor. Alltså dubbla IC. Är det någon som har några åsikter om detta? Någon som provat?

Anledningen till att jag skulle använda dubbla var att killen påstod att tryckpulserna från aggregaten kunde störa varandra och i värsta fall trycka luften bakåt i aggragaten.

Kom med tips!!!

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Hmmm Det blir ju inga tryckpulser på kompessor sidan.. Där blir det ju jämt tryck.. Eller??!

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Hallå... Han skriver ju BiTURBO.. Inte kompressor... Eller är det fel på min syn?

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Ahhh... lol... Foget it... Jag fattar nu... ;)

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Har aldrig varit med om att man kört med dubbla intercoolers på en biturbo bil. en jättestor blir bra!
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
På 300zx är det dubbla orginal, men det kan ju finnas andra anledningar till att man gör så.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Platsbrist skulle jag tippa på 300...
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Veloce:
Då använder man väl en IC till varje turboagg.? På 300zx alltså.

li
462
limmet
Precis.. Plats brist.. det e lättare att få plats med 2st små en 1st stor på en sådan bil... Det fattar man om man har tittat ner under huven på en nissan300... Nån annan anledning ser jag inte eftersom ladd luften ändå blandas i plenumet.. där emot e det ju lättare att ha 2st ic om man har en v6:a med tanke på att aggen sitter på var sin sida.. Men motorn i fråga e ju en rad 6:a och då e det ju enklare att ha en stor ic med 2st små ingångar och en stor utgång till plenum... Mvh // Limmet

Samma på S4 BiTurbo, kör väll också med en IC till varje agg...?
Rotti
ja men det är vell för att det är plattsbrist...eller?
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
De är ju ett mönster, en 300zx och s4 är ju v6:or.
Alltså sitter turbon på varsinsida och tryckmatar mitten av motorn. Verkar konstigt att köra ihop dem då?
Alpina, Skylinen, Supran har en ic eftersom att de är raka 6:or där turbo sitter på ena sidan och insuget på andra.
li
462
limmet
Instämmer helt.. På 300zx och Audi S4 blir det krångligare att ha en stor ic.... Just för att dom har V-motorer

Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
300zx är förövrigt en av de mest svårtmekade bilarna som finns. Min kompis som är volvo bilmekaniker skulle hjälpa en kompis byta turbo på en sådan, 5 timmar senare var de framme vid turbon..mycket mek blir det på en sådan.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Likadant min vän som är bilmek gjorde motorbyte på en 300 åt en kompis. Bland det värsta han gjort, gör aldrig mer om det sa han... trångt som.....
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
OK. Då blir det dubbla rör fram till en stor IC och sedan ett grövre upp till insuget.

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
En fråga...!

Hmm har hört att man ska ha dubbelt så stor "utgång" på IC som man har "ingång" för att det ska vara optimalt.. Nån som vet nåt om det??

Nu snackar jag inte om dubbla intercooler utan om en.. och 1 turbo inge dubbelturbo..
Det var jag som gav Izze tipset om att använda två LLK för att slippa problem som kan uppkomma vid ett dubbelturbomontage. Fanns det inge behov av två LLK skulle man heller inte använda det pga kostnaden, och i bilvärlden så vinner alltid kostnad över platsbrist.
Vidhåller även att det inte finns någon tillverkare som låter två aggregat att ladda rakt in i LLK. AddeK använde tex Supran som exempel, men Toyota har visserligen bara en LLK men använder bara en turbo på låga varv, och använder ventiler på både insug och avgassida för att fasa in den andra turbon, och därmed slippa problem som tex tryckpulser. Tror nog att Nissan gör på liknande sätt.

Se bifogad länk angående Supran.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Läs och Lär.
Phalanx.

Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Lite trött nu får hoppas att mina tankergångar kommer ut rätt.

Först: Vilka skulle de negativa effekterna vara? Pulser på trycksidan?

Att använda en enkel ic i en v format motor vore inte de bästa då de skulle vara mer svårdesignat (möjligen skulle någon vertikalt placerad sak funka men de är tämligen svårt att placera en sådan) för att få de bra, men i en rak motor ser jag inga direkt stora fördelar att dela upp det i två ic istället för en.
Visst finns de några fördelar med det, men å andra sidan finns de fördelar med att ha och i vissa fall även fördelar med att inte ha en ic alls.

Visst skulle man kunna tänka sig att de blir "krockar" av luftflödena men de borde bli ganska marginella, och de är inget som byggs bort genom dubbla ic, man flyttar ju bara de nämare plenumet även om man kan tänka sig att de dött ut lite mer då.

Den skyline motor jag sett pumpar luft från bägge sina turbosar rakt in i icn. Nissan har inte sekventiell laddning som supran. Ej heller alpinan har en ic. Alpinan skulle jag vilja hävda skulle kunna höja priset på sina produkter och ha dubbla ic om de hade varti överlägset.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
S80 T6 är väl en annan dubbelturbo motor som pumpar luft rakt in i icn.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Audis 2.7T, har, iallafall på deras Allroad, endast EN ic.. fungerar fint

E28 M535i TwinTurbo

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.