AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.452

Förbrukning 525 och 535?

Sida 2 av 3
320-325
alltså det är inget skit snack med att det är känslig kam på 535
MEN OM MAN SKÖTER DEN MED TÄTA OLJE BYTEN SÅ SJÄLVKLART så kan man visst förlänga livslängden men det är väl inget nytt ?
men det är mer skötsel på en 535 motor än mot en 525 24vent det är nog fakta.

sen när det gäller min m20b25 motor som jag måste byta kamrem var 4000mil och nu har jag precis bytt kam o vippor efter 16800mil får väl se hur länge det håller nu och det som skiljer m20 m30 i uppbyggnaden är väl igentligen bara att det är kamkedja som tur är..

troligtvis eller förhoppningsvis så har nog föregående ägare misskött min motor rejält men det konstga är att motorn är ren o fin inuti det tyder ju lite på att den har gått på helsynt kanske ..och har sköts hyffsat.. men det kan inte vara möjligt

när jag plockade isär min m20b20 som rasade av att en ventil som hälsade på kolv toppen där vipparmen gick av p.g.a HELT SLUT kamaxel EFTER 17200mil svensksåld!!!! men den motorn var det en svart klet i hela motorn såg ut som tjära inuti ..alltså tydliga spår av misskötsel.

ja ja jag kanske har fel men det här är mina erfarenheter..
Såg någon hade skrivigt att vanos drar ner förbrukningen med 1dl/mil. Det skulle jag vilja skåda, tror inte 525:an går få under 0,7l /mil.....

_____
-ridern-
Helga
Svar till Toyta Camry -87

Enligt BMW.s racingtekniker så är BMW.s 3.5 lit sexa den mest hållbara av alla sexor som BMW tillverkat. Allt är väl tilltaget utom
effekten. Endast 211 hkr = 60 hkr/lit.

Så med vanlig oljeservice/filter så kan dom gå "hur långt" som helst. Klart att ingen motor - inte ens BMW - kan hålla om man ignorerar gällande oljeservice.

Åberopar igen min "gamla" 535i -90 med 43.000 mil på mätarn och motorn i toppskick.

Helga
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Helga>>Håller med om att den håller länge om man sköter olje + filterbytena men faktum är att många av M30 vagnarna som rullar idag INTE har haft en entusiastägare hela vägen till nutid :),därav varning för bl.a. kamaxelslitage.
Dels pga av misskötta olje+filterbyten+även problem med oljerörets fastsättning(den som smörjer kamnockarna).

Mvh Janne.
Hur skiljer sig motorljudet mellan en 525a och en 535a? Kan ju vara kul att veta. =)

Valet för mig står mellan en 525a från 92 och en 535a från 90, varav 525an har gått några tusen mil längre.
Helga
Svar till Sjudubbel.

Dina frågar gränsar nu till det naiva.
En Opel med trasig ljuddämpare kanske låter fräckt i dina öron....

MVH Helga

Helga
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Helga>>>Ursäkta mig,men killar/gubbar/karlar med lite dragning åt det motorintresserade hållet ;) vill gärna ha en bil som "låter rätt"...Hur naivt det än låter :)

Sjudubbel>>Kan inte säga att det skiljer så mycket om vagnarna har liknande avgassystem iaf..Går ju att ordna mysigare/härligare ljud tämligen lätt med annat avgas :)

Mvh Janne.
Sixten
Har en 525iA -91 ( 24v) som jag är väldigt nöjd med.
Det med att en automatare skulle vara törstig stämmer inte alls.
Min drar ca: 0,9 blandad och varit nere på under 0,7 på långkörningar, det krävs dock att man servar bilen ordentligt.
Tyvärr är det många yngre som slarvar just med sevicarna och då ökar förbrukningen ganska snabbt. Kolla med andra ord upp att den är skött som den skall. Ett annat tips kan var att titta efter en 530-93 eller nyare med V8, betydligt snålar än 535 och dessutom skönare gång. Man kan få tag på ett bra importerat ex.
för ca. 40 kameler. Problemen med 535:ans kam kan få ganska tråkiga följder, inte bara ventilslammer utan även brusten kam.(inte gratis att reparera).
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Men hittar du en välservad 535E34 så är det bara att slå till för mer bil för pengarna hittar man inte idag, de är ju inte direkt lättsålda vad jag har förstått så det går nog att hitta vagnar för väldigt låga summor som man inte ens vågar nämna, tyvärr betalar "folk" för årgången i de flesta fallen och då spelar det ingen roll hur bra bilen är för den är ju "gammal" ush hatar verkligen det där uttrycket. 530V8 mkt bra bil, men tror ändå 535E34 blir ett bättre alternativ för den som söker en driftsäker, tyst, slitvarg med ett lågt inköpspris som dessutom borde stå sig ganska bra om bilen fortsätts skötas ordentligt. Jag återkommer med detta när 535an hemma rullat 40000mil så får vi se vad som behövt göras/bytas. Som JAnne sa vet man sällan bilens historia angående service osv om den inte har servicebok och då spelar det ingen roll hur bra konstruerad den är. Förbrukningssiffran mellan 535 och 525 är runt 1dl per mil till 525ans fördel, 525-24v skall ju dra mindre än 12v, men i det stora hela utspritt på blandad körning verkar det som om det går ganska jämnt ut mellan dessa ändå enligt flertalet ägare, kanske är 24v snålare än 12v på landsvägskörning (mer vrid) och drar mer i stan??? eller vad har ni andra märkt?
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Jovisst går det att hitta fina 535:or, men kanske inte för ocker priser...

Ska själv sälja min mycket välvårdade 90a till våren/sommarn, går mycket fint men har dock inte provat någon 525 så skillnaden kan jag ej uttala mig om. Lyckas man hitta en 535 där de vanliga felen är fixade så som Kambyte, Ac renovering etc. så tycker jag det bara är att slå till! (Min är nylackad 2001 som lite extra godis...=)

Man får oftast ändå vad man betalar för.

///
Nicke
320-325
Men är det bara m20 motor som har problem med sliten kamaxel m.m ?
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Nej kamaxelslitage är inte allt för ovanligt på m30 heller, ska själv byta om några veckor.
320-325
ja jag tänkte väl det ...

men det var ju synd för dej ...lycka till med kamaxelbytet (nike_boy)
Helga
För att återgå till frågan.......

525, 12/24 cirka 0.9-0.95
535, 12 cirka 1.05-1.1

MVH Helga

Helga
-BeeMWe-
Jag kom lätt upp i 1.5 med 535an.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
535 -
Motorväg (120-140kmh) 1,1-1,2
Blandad körning 1,5
Stad - 1,8

Det är mina värden och det avser minst en fullgas acceleration / dag =)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Oj! Är 535:orna så törstiga?! Jag har väldigt tung gasfot och kommer aldrig över Litern på min 525:a...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min iofs M535 E28 har ett "bensinförbrukningsspann" :) mellan 0,85-ca 1,35L/mil vid mina körningar hitintills under ca10000mil.

735:an har jag inte haft så länge men på dessa ca 500mil så blir det ca 1,35 blandad(mest stad) och knappt under litern "lugn" landsväg.

Mvh Janne.
Jag körde i stort sett 95% stadskörning med 535:an under semestern. Många korta start och stopp, och gasar gör jag om än inte till 6000 rpm varje dag kanske. När jag mätte förbrukningen efter en tank så visade sig att bilen hade tagit 1,35 liter milen. Jag skulle inte tro att det är några svårigheter att komma upp till 1,5, men jag skulle tro att jag kört ca 70% normalt, och kanske 30% hårt med min förbrukning på 1,35 l/mil.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Har märkt att det skiljer väldigt mycket mellan olika 535or, vissa får verkligen snåla för att komma under 1,5 (jag) och andra kommer nästan aldrig upp så högt...

En anledning att min ligger högt tror jag är att kammen är sliten, den ska bytas om några veckor så får vi se om det blir någon skillnad. När jag hade öppet sportluftfilter (oskärmat) så drog den betydligt mer samtidigt som den gick mycket sämre, har ett Green Cotton insatsfilter nu som fungerar utmärkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.