AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.037

Dunkar i drivlinan vid lågfartsacc. e28

Sida 2 av 3
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Haha! ;)

Ja de måste ju vara bussningen till bakaxelklumpen, har bytt bakaxel förra sommaren även dämpare och fjädrar, kardan är bytt för inte så längesen. Vet inte om ja tror på hardyskivan kan föra sådana ljud...=/

MvH Björn
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Vad är det för bussning till bakaxelklumpen ni talar om?
De bussningar som jag bytte på min E34 535i var silentblocken (bakvagnsbussningar).
Dock bytte jag inte dessa själv när BMW verkstäder tar en så liten kostnad för just detta jobb.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej! Jonas.

Den bussningen som håller bakaxelklumpen, gummilager,kardanupphängning är fler ord för denna "pryl"...INTE de s.k. silentblocken.

Mvh Janne.
Visa användare
747
TCG
kardanupphängning kan det väl inte kallas? kardanupphängningen kallas väl mellanlager och sitter mitt på kardanaxeln och är bultat upp i golvet.

Det som jag kallar mellanlager bytte jag vid flera tillfällen på min 535i. Jag bytte även hardyskivan vid dessa tillfällen. Jag lät som sagt BMW byta silentblock. Någon bussning vid bakaxelklumpen har jag inte hört något om.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Gummilager kallar BMW den bussningen som sitter på klumpen (bakaxelväxel på BMW-språk).
Jag har bytt på min 528:a, och det avhjälpte problemen med vibrationer vid fullgasacc från stillastående.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
747
TCG
J.Dredd
Var kännde du dina vibrationer? Var det i kardan under växelspaken?

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det känndes bak i bilen. Trode först att det var bakbalksbussningarna. Bytte dom men problemet kvarstog. Bytte gummilagret till klumpen för ett tag sedan och dunkandet försvan.

Mitt dunk uppstog bara vid start från stillastående. Dunkade till 2-4ggr.

///Jesper

BMWCS #5494
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
>Janne

Nej, det dunkar fortfarande. Kör mjukt istället. Jag har nyligen försökt byta slutväxel till en med lägre utv. men den passade inte visade det sig. Surt. Men då kollade jag mina upphängningar och de såg ju friska ut tycker jag. Ni syftar på själva upphängningen av (diff)klumpen antar jag?

Håller idag och imorgon med på att byta silentblock(2:a på bilprovningen). Skall rapportera om det hjälpte.

Vill lova att det inte var glada miner för en timma sedan då den andra bussningen fastnade halvvägs på väg in. Obegripligt, den hade legati frysen, var insmord med diskmedel och sätet var väl putsat och rent. Tar nya tag imorgon.
Som väl är gick det att få ut den igen så man får väl putsa mer.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Dessvärre hjälpte det inte att byta silentblock. Vid fullacc i lägre fart rumlar och slår det i kardan/drivlina.

Kanske är det själva länkningen (eller vad den nu heter) före kardan som är glapp eller inte följsam då bakvagnen sätter sig och kardanvinkeln ändras. Det är ju då det är mest påtagligt.

Vad tror ni?
Hello Nasty!
Har du kollat bussningarna vid växellådan, sitter på balken, skrev detta tidigare men ingen har svarat om dom har kollat upp det?

Mvh/Henrik

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Nu skall jag på detta igen. Det är fan att det skall vara så svårt att lösa. Hittar säkert 50 trådar som beskriver samma problem, men i stort sett ingen som lyckats lösa det.

Hello Nasty: jag skall kolla kuddarna nu när jag ändå byter Hardy och stödlager. Tyvärr fanns de inte hemma på BMW annars hade jag bytt dem direkt.

Återkommer med resultatet. Lustigt hur mycket pengar man kan plöja ned på små detaljer längs drivlinan utan resultat. Upp i snart 4000 nu. Drivknutarna får vänta, de verkar ju inte gå att byta utan verkstadshjälp.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
...jo föresten.

Om kuddarna verkar slut, kan man då inte tillverka en hjälplig ersättning på något vis? Skära till en gummibit eller liknande? Min bil är inte i mint condition och det viktiga är att det funkar, åtminstone något år till.
Hej.. Jag har samma symptom på min bil. Märks inte så mkt om man smyger iväg. utan när man gör en rejäl start så jävlar brakar det lös. Dunkar å har sig i hela bakvagnen.. Vibrationerna fanns inte där när jag hade automatlåda. Och nu har jag manuell. dvs att jag har bytat kardan och hardyskiva. Samt om man sätter kardanen fel "vilket jag gjort" så får man kraftiga vibrationer.. Så jag är nästan helt säker på att det är min kardan som sitter i fel spår..

Mvh Fredric
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Så. Nu har man kört fast.

1. Det sitter ett svänghjul på sådär 15 cm i diameter bakom min hardyskiva. Vad är det för nåt? Hittar det inte på andra bilder eller beskrvningar och det tar emot växellänkaget när jag växlar till 5:an. Det yttre metallagret håller dessutom på att lossna från hjulet och sitter med nån röd massa. Kanske har detta orsakat obalans? Kan jag ta bort skiten? Vad är det för något?

2. Hardyn är tillverkad 97 och ser helt ny ut. Tydligen bytt strax före jag köpte bilen. Den känns ganska mjuk i gummit dock. Kan den vara kass trots att den ser hel o fin ut? Ska man byta?

3. Även stödlagret ser till det yttre helt ut. Muttrarna som det sitter med har rostat sönder dock så jag får skära bort dem om jag ska ha loss skiten. Kan det vara kass även om gummit är helt och det inte känns något glapp?

Växellådskuddarna såg hyfsat spänstiga ut. Inte ihopsäckade.
Knutkorsen kändes tighta. Vad gör man nu? Allt verkar ju ok. Hade kardanen varit skev hade ju vibrationerna inte varit så beroende av belastning som de är.

Hoppas någon orkar läsa och svara. Lovar att återkomma när jag löst detta, för jag verkar ju inte vara ensam om problemet...
Fasten att jag är berusad just nu. så skulle jag kunna tipsa dig om att kolla så att kardanen sitter rätt. sitter den fel blir det obalans. sitter den rätt "voila"
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Så, nu vart det klart. Jag bytte hardyn då den gamla var lite mjuk och skev, och, framförallt, tog bort den vedervärdiga vibrationsdämparen som satt tätt efter hardyskivan. Sistnämnda var helt förstörd och skev samt tog emot mitt växellänkage när jag lade i 5:an förut. Korkat att jag inte funderat på att plocka bort skroten tidigare.

Jag har inte hunnit köra så mycket ännu men förbättringen är påtaglig, om den klarar hjulspinn utan att dunka så som tidigare var brukligt vet jag inte än dock. Jag är hur som helst nöjd med att ha fått lite ordning på det gamla loket.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har bytt denna hardy på min,tyvärr utan resultat vad gäller "dunkandet"...Hoppas det går bättre för dig.

Mvh Janne.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Kul att du hittade felet Patrik!

mvh Johan.

Länk
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ja, det är en fröjd. Kopplingen har dessutom slutat att slira! Oljan på lamell har väl brunnit upp för andra skäl till tillfälligt lamellslir kan jag inte se.

Får väl ta och åtgärda läckaget som dock rostskyddar hela framvagnen med sitt söl...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Klarar den nu "dunkandet" vid hård acc också?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.