AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.036

Dunkar i drivlinan vid lågfartsacc. e28

Sida 1 av 3
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Precis när jag kommit iväg, mellan 20 och 30 km/h ca uppstår det vibrationer i, känns det som, kardanaxel eller drivaxlar. Det är knappt märkbart om man smyger iväg, men om skulle man försöka hårdacca från stillastående så dunkar det i hela bakvagnen. Slår liksom. Så här har det varit i ett par år men nu vill jag lösa det. Vad kan det vara?

Problemet uppstår inte i högre fart så det borde ju inte vara kardanaxeln i sig som är skev? Har ni några förslag?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Välkommen i klubben....Har ett exakt likadant symptom på min M535:a...Bytt silentblocken,Bytt Hardyskiva,Bytt stötdämparna bak + fjädrar,kollat stödlager för kardan=såg bra ut..

Det som finns kvar att byta/kolla på min är iaf>>Drivaxlar/kardanaxel/bakaxelklumpens gummiupphängning..Ev själva bakaxelklumpen.

Hoppas att det finns någon annan här som kanske vet vad som brukar vara felet vid dessa vibrationer vid låg hastighet..Hoppas att det inte är kardanaxeln iaf :/

Det billigaste och börja med är väl att byta bakaxelnsgummiupphängning antar jag..Låter dock INTE så troligt att det är den som är anledningen ändå :(

Mvh Janne.
Tycker inte att det låter osannolikt att det skulle vara bakaxelns gummiupphängning! Ni är inte ensamma om detta problem, finns minst en till forumbesökare som har detta bekymmer, fast på en E34 530i (M30).

Mvh,
Kalle
_____

Länk
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
kardan axeln kan de va den e ju balanserad med vikter ifrån fabrik men de kan ju bli obalans med åren hände på min e-36a då köpte jag ny kardan på skroten bytte så va vibrationerna borta:)
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tack för era svar. Jag var ute på Rigo-bil idag. Där tippade man på att det var i leden mellan slutväxel och kardan problemet fanns. Att den inte följde med när bakvagnen "sätter" sig. Byta kardan eller om man har tur smörja upp sa de.

Om kardanen vore obalanserad _måste_ ju problemet komma igen i högre farter så det kan det inte vara anser jag.

Jag hör och känner ju att det slår lite även om man kör iväg försiktigt så jag tror inte det kan vara hela saningen.
Återkommer om jag hittar felet. Gör detsamma ni andra...

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har samma problem på min 528 och är till 99% säker på att det är bussningarna till klumpen.. Har dock inte orkat byta ännu.

///Jesper
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

J.Dredd>>>Det finns väl bara en bussning till "klumpen" eller har jag missförstått ditt svar alldeles?

Du kanske menar silentblocken?

Mvh Janne.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Skulle nog också säga att det är upphängningen för slutväxeln.
Har haft detta problem på E28, E12 och E3...

alfatok....
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Bakaxelklumpen sitter upphängd i ett fäste / bussning i alla fall på min 518. Den sitter med fyra bultar har jag för mig och så är det en stor bult i mitten som håller själva klumpen. Ett vanligt symtom vid slut bakväxelbussning brukar vara att det dunkar till i golvet bak vid backning eller hastig motorbroms. Så gjorde det på min 525a. Bytte bussningen och sen blev det tyst.

Bussningen kostar cirka 6-700kr och beställs lättast via BMW.

OO=00=OO
Hello Nasty!
Kolla bussningarna till växellådan kan nästan lova att en av dom är kass.

Hade samma probl. trodde jag kollat allt, men när jag plockade ur motor o låda för nytt bygge så såg jag att ena bussningen till lådan var kass.

Eftersom bilen fortf. står utan motor så kan jag inte säga om detta är felet men jag är ganska övertygad om att det är felet.

Mvh/Henrik
kardanaxeln är ju delad på ett ställe, kolla där.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Har haft en 528-84 som det var vibrationer i, det smattrade till när man skulle iväg, fast det var fram mot växellådan (aut).
Det var kardanknuten som var slut,köpte ny och bytte och det försvann.

/Johan
Visa användare
75
arcojan
120d -07
på min 535 så hade bultarna till fästet lossnat.
drog fast dom efter en veckas ojande att kardanen var paj.
funkar nu perfekt.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

arcojan>>>Vilka bultar till vilket fäste?

Mvh Janne.
Visa användare
33
pila
BMW 323i -80
BMW 320i -80
BMW 318i -84
bmw 528i -87
kan inte vara kardan upphängningen, den där gummi prylen vid knutkorset. kompis mummlade att det var ett ganska vanligt fel, misstänker det felet på min.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Samma problem på min 535i -88 E34 som jag hade för ett par år sedan.
Jag bytte silentblock, mellanlager, hardyskiva och balanserade kardanaxeln. Det blev nästan helt bra men inte riktigt...
Jag löste det aldrig helt...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Padde>>har du hittat felet med "dunkningarna"?

Mvh Janne.

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Om bilen är automat så är det till 99% säkerhet knutkorset på kardanröret längst fram som kärvar eller glappar.
Kärvar korset så slänger kardanen och vibrationer uppstår, det brukar uppstå vid gaspådrag vid lägre hastigheter och försvinner när man kommer upp i fart.
Korset kan bytas, lösa finns att köpa.
Vibrationen förstärks då utgående axel i automatlådan ofta har ett stort spel och med ett trögt/kärvande kors så kastar kardanen istället!

Bytt samtidigt stödlager så brukar det lösa sig till det bättre

///Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Jag har iaf manuell låda.

Mvh Janne.
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Hej!
Har problem med att de känns som att bakvagnen "hoppar" då man ska försöka nöta lite däck. Är de bussningen som spökar?

MvH Björn
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tjena Björn!

Byt du först bussningen till bakaxelklumpen(om det är den du menar?), så ser jag sen om det hjälpte ;)

Jag har m.a.o. inte bytt denna bussning än,tycker jag har bytt "tillräckligt" i min transmission nu utan att det har hjälpt något till det bättre,tänkte att någon skulle göra det före det att jag börjar Jä***s med detta byte :)

Kan dock vara den som är lite för "mjuk"...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.