|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hm, är bara så jag har hört, att helst 750n har extrema problem, fast det kanske är så om man köper en billig Länk t.ex Nånå, får hitta en 728 i bra skick till sommaren, tack för all hjälp! |
|
|
Kör själv en 740ia. kan inte tänka mig en svagare motor. V8:an på 4,4 liter passar som handen i handsken till en 7:a. Du kommer tappa en stor del av 7-serie känslan med en 6:a som har hälften av vridet typ 193hk/220nm?(740IA 286hk/420nm). Bränslekostnaderna blir lite högre men jag tror inte 6:an är så långt ifrån speciellt i en bil på 2t. Hade 523 E39 1,6l bl (vinter) 740:in 1,8 bl (vinter). på somrarna kommer man ner på 1,3-1,4 samma med 523:an.. 523:an var en MANUELL. (Tar tid tills 6:orna blir varma speciellt under vintertid) Sen har vi det här med utrustningen, de flesta 740 är "fullutrustade" 728:orna är oftast fattiga på utrustnings. MVH |
|
|
Det är väl pixelfel som är elektronikfel i E38! Alpina B8 Länk |
|
|
Norpa: Nu är siffror inte hela verkligheten när det gäller vridmoment men du har 245Nm redan i din gamla 23 och 280Nm i en 728i men visst har M6x-åttan mer pulver. Förbrukningen på din 523i låter dock väldigt konstig en frisk 523i kräver inte 1.6L/mil om man inte kör väldigt hårt, jämför med min 328i som kräver mellan 0.85 och 0.89L/mil med mycket sträckor på 6km. Sexan i aluminium blir varm kvickt så inte heller kyla skall vara något problem, om termostat och dylikt är i bra skick. Jag tycker en 728i räcker alldeles utmärkt och nog har den en klar fördel i ekonomi, men är inte mycket motor en del av lyxkänslan i en BMW? Mycket vill ha mer och även om en 28i räcker hade jag själv gärna blickat uppåt mot åtta och drömt om tolv cylindrar. //Bjersér |
|
| Blir väl 740/750 nångång i framtiden :) | |
|
Har båda ytterligheterna, en 728 och en 750. Skicket och känslan är mer genuin i 728:an faktiskt då den är mer ömt vårdad. Motorn har ett skönt ljud och är man väl uppe i motorvägsfart är det inte så mycket att klaga på. Men den känns undermotoriserad, men däremot underbar komfort per krona vilket gör sitt till för nöjdheten. 750:n är ett monster där en fjäderlätt dust på gaspedalen får bilen att susa i väg från stillastående. Den upplevs mindre/lättare än den är men också mindre smidig pga tyngre motor / mer framtung. I inspirerad körning blir flinet aldrig så brett som med en 750 då förlåter man bensinförbrukning och alla elfel m.m. som man kan trilskas med samt dyrt underhåll. Har ej ägt 740 men 540 med samma motor. Karaktären på den är mycket mer sportig än 750:ns. Vridmomentet är mycket mindre och vrålet från 12:an är oförglömligt, men 740:n bör vara lite mer ungdomlig och smidigare och matchar bilens storlek bättre än 728:an. Men har man inga absoluta krav på HK/vrid är 728:n riktigt skön tycker jag. Gillar den motorn. |
|
| Är det någon speciell utrustning som ni tycker är väldigt viktigt? | |
| Taklucka, navigator, minst komfortstolar och automatisk bagagelucka gillar jag. | |
|
Bjerser: 523 var frisk i driv linan, liknande siffror när man jämför med bekanta som bor och brukar en 520/523 dagligen (centrala Uppsala). Tillbaka till 7:an, håller med en 728 funkar fint, personligen tycker jag att om man ska satsa på en stor lyxbil så ska den kunna röra på sig lite! Turbovin spikade det viktigaste enligt mitt tycke. Hoppas du hittar en vacker och lyxig 728! Lycka till! =) |
|
|
Okejdå, ursäkta om det blev mycket frågor här, men innebär navigator TV också? Isåfall är ju det verkligen ett måste, hehe. Dom har alltid ett fåtal kanaler va? Eller måste man köpa nå tv kort? SVT/TV4 ska den väl ha iaf, även om den är tysksåld? |
|
| Miltalet, så är väl allt under 30k OK på en svensksåld? Bara man kollar så den är servad ordentligt, lådan+motorn ska väl vara hållbara om jag förstått det rätt? | |
|
TV'n bryr sig inte om bilen sålts ny i Tyskland eller Sverige men problemet är att den TV-mottagare som satt i dessa bilar var för analoga kanaler och det är sedan ganska många år borta. Det går (i alla fall i de nyare E38) att byta till en hybridmottagare (BMW original) som inte direkt är gratis... alternativt själv bygga ihop en lösning med en vanlig digitalbox som går att köra på 12V. Har haft TV i ett flertal bilar och ärligt talat är det inget som används speciellt ofta. Skulle hellre haft ett avtagbart drag på min 550 än TV'n... En annan kommentar ang valet mellan 728 och 740... Dessa bilar är 12-18 år gamla och de flesta har rullat avsevärt med mil och väldigt många är ganska risiga och har tveksam historik. Med andra ord så skulle jag lägga fokus på att hitta en fin bil med bra historik i första hand och bry mig mindre om vilken motor som sitter. En risig 728 kan bli mycket dyrare i drift än en välskött 740 även om just bränsleposten är högre för 740'n. 523 - 1,3-1,4 l/mil på sommaren? Det är vad min M5 E39 drog i snitt i de två år jag hade den och den hade dubbelt så stor motor... ___ //Ulf |
|
| Och om jag bodde i en mindre ort eller by skulle nog mitt snitt ligga på litern om inte lägre... Tycker man ska njuta av körningen, att tänka på förbrukningen hela tiden tar död på körupplevelsen speciellt i en BMW =) | |
|
Nja får nog titta på en 740 kanske, somsagt, svårt att hitta rätt utrustning på en 728 :) Förbrukningen borde väl inte vara högre än min 525ix med automat iaf, brukar ligga på 1.6-1.8.. |
|
|
Här kommer en 740 med manuell växellåda och lågmilare. :) Länk |
|
| markusarea: Rekommenderas, då har du allt i ett, lyxet, komforten och styrkan! | |
| Jag har en 728ia-97. Jag är mycket nöjd med min. Tycker motorn är pigg även om v8-an såklart är piggare. Men jag tröstar mig med att rak sexa är bmw signum+ att väghållningen på kurviga vägar blir bättre pågrund av bättre viktfördelning. | |
|
Hej. Jag har bara en E34 530 och min nuvarande E38 740 att jämföra med men jag tycker att skillnade är väldigt stor på motorn. Det känns som 740 har betydligt bättre moment/varvtals -fördelning. 30-motorn behövde betydligt mer varv för att dra ordentligt, känns speciellt vid stadskörning. Vid långkärning trivs 740 bäst vid 130km/h , ca 2000 varv. min 740 2001 finns på powerbörsen... /Gunnar /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
Någon att tänka på vid köp av 7-serie med + 25,000mil Och rimliga priser? Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Någon att tänka på vid köp av 7-serie med + 25,000mil Och rimliga priser? Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.