AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
25.319

728, 730 eller 740?

Sida 1 av 2
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Tjena!

Är väldigt sugen på en E38 men kan inte bestämma mig för vilken motor som ska sitta i. På pappret så ser det inte ut att vara någon större skillnad på 730 och 728 om man jämför bränsleförbrukning prestanda mm vilket det är om man jämför med 740:n. Är 728 billigare i försäkring än 730:n och hur är den jämfört med 740:n? Är det värt att lägga en krona extra på 740:n? Hur är andrahandsvärdet på dessa? Är det ett plus med skinn? själv tycker jag att det kan bli lite svettigt med skinn efter några timmar bakom ratten, men det luktar ju så gott och är snyggare att se på... jag behöver era synpunkter för att kunna bestämma mig, eller åtminstånde för att slimma urvalet en aning. Ägare av e38, skulle vara tacksam om ni kunde dela med er av problem ni haft med era bilar. Rost är väl inget aber på de här bilarna, eller rostar bakluckorna på E38 också? många frågor blev det... Tacksam för svar

//Speedy
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Hej Hej!!

Äger själv en 728i, Denn passar mig perfekt. Testade både 730i och 740i innan köp,740:in är en kanonvagn, inget snack, men 730:in däremot blev jag inte särskilt imponerad över, och jag tycker att 6:an känns bättre. Prestanda torde vara närmast likvärdiga, men 2,8:an betydligt billigare i drift, om man nu kan säga så i 7-serie sammanhang. Jag har inte haft något annat trubbel än två skeva bromsskivor och att navin tappat kontakten med skärmen, vilket jag går och klurar på i skrivande stund.Jag hade aldrig köpt en sjua utan skinn, och med kliman så är det oftast inget prblem.Jag betalar ca 6000 helförs/helår 1500 mil "på landet". Jag har inte en rostfläck på min bil, men såvitt jag vet så har det varit problem med rostiga bakluckor, vilka byts på garanti inom 5 år från leverans.Vad gäller andrahandsvärdet, så verkar det som om bilar från 94-95 ligger kring 100´ och uppåt.

lycka till med ditt bilköpa och fråga på om du undrar något!

//Kristian
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej,
Försäkringsmässigt är i pricip alla E38:or lika dyra oavsett motoralternativ. Ska man spetsa till det så har 728:an på sikt bästa andrahandsvärdet /mest eftertraktad och sämst prestanda/utrustningsnivå. (Den brukar ju framhållas som det ända nyktra E38-valet av biltidningarnas beg.tester och det påverkar kundkretsen).
730 är förmodligen ett tveksamt val då den prestanda är ganska likvärdig med 728 men driftekonomiskt kanske främst ska jämföras med 740. (735 finns ju också som importexemplar och är värd att beakta). Skinn och mycket utrustning är nog det som flest E38 spekulanter räknar med ska finnas i bilarna och det påverkar ju i slutändan andrahandsvärdet eller säljbarheten.

Första årsmodellerna hade problem med rostande baklucka men det rättades till ganska tidigt. Räkna dock kallt med att väldigt många objekt har varit med om plåtslageri. var därför alltid "skarpögd" då du tittar på ett tilltänkt objekt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Visserligen är 728:n mest ekonomisk men för min del skulle det bli helst nya 735-motorn (235Hk) eller 740...

MVH Robban
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Tack för svaren hittils! Är lite förvirrad, 735?! är det en sexa eller en åtta? när kom den?!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

735 är en 8:a. Man kan säga en reviderad 3.0 till 3.5 liter. 235Hk, kom våren 96.

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
535/735 motorn förändras frfån och med årsmodell 99 och har då 245hk. Har för mig att den precis som 540/740 motorn fick vanos.

/Simon
39
41
39
M5 2013
Antingen är man litet mer ekonomi-inriktad, och då är 728 det bästa valet. Extra "nyktert" är valet av manuell låda, mindre risk för dyra reparationer, något lägre förbrukning (litet beroende på körstil såklart) och upplevelsemässigt en piggare bil. Att gå upp till 730 ger enligt min uppfattning inte så mycket, men driften blir genast dyrare.

Eller så är man mer inriktad på prestanda/utrustning, och då tycker jag att 740 är det bästa valet. Att gå ner till 735 eller 730 förstår jag inte riktigt då utrustningen oftast är rikligare och prestandan bättre på 740 utan att kostnaderna skiljer så mycket. (dock är jag osäker vad gäller förbrukning).

Vad gäller valet mellan 728 och 740:
1. Prestanda skiljer ju en del...
2. Utrustning skiljer också oftast en hel del.
3. Bränsleförbrukningen är betydligt lägre med 728:an om man är litet gasglad, särskilt i stadstrafik. (Körde exempelvis ca 1,1 liter/milen med 728:an i högt autobahn-tempo i Tyskland (manuell låda)). 728:an verkar skilja ca 3dl/mil jmf med 740 4,4 efter att ha pratat en hel del med andra 7-ägare.
4. Skatt och försäkringen verkar inte skilja nämvärt (något osäker på detta)
5. Service och reparationskostnader, ronden går inte oväntat till 728:an....
6. Största möööjliga tyyyssstnad.....finns såklart oavsett motoralternativ, komfortronden oavgjord. (Dubbelglas blir ju litet tystare förstås...)

Så valet står mellan mindre tom plånbok eller mer maxad bil (eller nyare...).

/Stefan M

Farsan har en 740iA-97 och hade jag köpt en E38 hade det aldrig blivit nåt annat än en 740...

/Johan

728n är väldigt ekonomisk, rekomenderas!!!

Ny bild 19 Nov-
Länk
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Jag är j..ligt nöjd med min 730
Men om jag var du, skulle jag satsa på en 735 med manuell låda, de ska vara otroligt kul att köra..kolla på "Transporter"
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
740 6 växlad är nog roliagre isåfall.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
men är det inte så att man alltid vill ha den bil med den största motorn man kört ? , jag upplever det så iaf...

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
wadel: Klart man vill det.. om man har råd.

Ny bild 19 Nov-
Länk
sebbe_bmw
Kan ju komma med att när jag hade en 740iA-96 alltså 4.4 så gjorde jag Göteborg-Frankfurt t.o.r på 1.06l/mil i Autobahnfart dvs, ibland lite över 200 km/h och ibland 70 km/h men mestadels liggande runt 150-170 km/h...

Så när man väl ligger uppe ifart så dricker det inte så mycket men istan så dricker det ju en del...

Men om man jämför med X5 4.4 så går en 740 betydligt billigare!

Sebbe
Så, går själv i tankarna att köpa en 7 serie, e38.

Vill helst ha manuell, men det är nästan bara att glömma va? Dom verkar väldigt ovanliga, så kan nöja mig med steptronic.
Läser även om 725tds på wikipedia, visste jag inte fanns, är dom ovanliga i Sverige?
Så valen är ju då 728, 730, 735, 740.
Det som känns mest logiskt är ju en 728, då den drar minst, och problemet med 730 är att den bara gjordes 1995-1996, och under den tiden var det mycket fel i elektroniken i dom bilarna? Så en 728 är väl lite mer modernare. Eller? Är motorn trevlig?
Hur ovanlig är 725tds?
En sak till, har en 525ix nu med sportstolar, tycker dom är hemskt obekväma, komfortstolar mycket skönare? Hur ser man att det är komfortstolar? Armstöd?
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Har inte sätt en ända 725tds på blocket än sålänge. Däremot trillar det in en o annan 740d vilket jag tycker TS ska betrakta också.

Jag är grymt nöjd med min 740iA hade kunnat drömma till mig en manuell låda på den också.

Prestandan i 740 är svårslagen. Den står sig förvånasvärt bra mot många kraftpaket där ute på vägarna speciellt uppe i fart :-)

Men i längden är nog 728 ändå det bästa alternativet dock måste det vara en bra utrustad sådan för annars tappar bilen charmen. MEN håll dig borta från de elektroniska stötdämparna. Häftig hitech utrustning men kommer bara gräva djupt i din plånbok den dagen det går sönder.

Dubbelglas bör du ha. Imponerar på kompisarna och bilens lyxkänsla ökar med 100% ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Har kört en 735 manuell rätt mycket och så äger jag en 740 automat, skulle aldrig idag köpa en E38 som är manuell! Så mycket trevligare med automat, hela upplevelsen blir mycket trevliger än att behöva rycka i spaken hela tiden!

Alpina B8 Länk
Nånå, 728 är ju då snålast givetvis, men är den mycket snålare än 730n? Tänkte om man kan ta vilken som helst utan att förbrukningen är så jättestor skillnad.
En 730 manuell borde väl vara snålare än en 728 automat? Eller är det bättre att ta en 728 även om det är automat för att det är mindre problem i elektroniken?
Ställer frågan om stolarna igen, har en 525ix nu med sportstolar, tycker dom är hemskt obekväma, komfortstolar mycket skönare? Hur ser man att det är komfortstolar? Armstöd?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Komfortstolarna i en E38 är av en helt annan värld om man jämför med sportstolar i en E34. Är ryggen delbar på mitten är det komfortstol.

730 har ju 2 extra cylindrar som ska mättas, kommer aldrig bli snålare än 728.
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det finns även en stol till E38 som heter konturstol som enkelt uttryckt är komfortstolens ryggstöd i kombination med sportstolens sittdyna och sidostöd. De är inte dumma alls faktiskt, men inte jättevanliga.
Vet inte riktigt vad du menar med att elektroniken på 730 skulle vara särskilt utsatt? Min erfarenhet är att E38:orna är tämligen befriade från elektronikfel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.