AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.459

Förslag på Avgassystem!

Sida 1 av 2
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Har en kompis som har jobbat ca, 15 år som svetsare av rostfritt rör, och han har tillgång till allt!
Och han sade .... gör upp en ritning på "vad du vill" så fixar jag det!
Tankarna börjar flyga.... 2,5 tums 3....eller mer...öhh?
Har ni några bra förslag på ett bra o fint (mullrigt avgassystem?)
Inget Volvo-epa ljud! Typ kombinera Rostfritt, med sportdämpare eller dylikt. Förslag! Ta bort ngn dämpare, ngn som har erfarenheter?

///FrIIk
sh
820
shu!
525i -91
2,5 tumms skulle jag gå på , har det på min 325:a . Det är simons förövrigt. Med rensad katt och en stor dämpare i slutet. Låter mycket bra tycker jag, ryter bra på höga varv, och inget jobbit resonans ljud då man ligger efter e4:an.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Bygger du för grovt så kan du förlorar motorkraft..

Försök bygga så likt ditt orginal system som möjligt.
BMW avgassystem är kanon redan från början.
Du kommer att ångra dig om du har för mycket muller i avgassystemet.
För du vill väl inte ha en bil som låter som ett reaplan redan vid 2000rmp?

MVH

Bygg 2x2,5" eller 2x2,25"

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Nej för tusan inget reaplan!.
Tanken är ju att ha en replik på den gamla men med rostfritt hela vägen!Samt en sportdämare eller så...
Förslag!!.......

///FrIIk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bygg 2X2,5 innan och efter katten till första dämparen, sen 2X2 el. 2x2,25, avgaserna är lite mer nedkylda och kräver inte större volym

MVH Robban
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!!

Jag har en 325:a (som fläkremmen har hoppat av på ikväll) men så har jag ett 3½ tums system direkt från grenrören, ingen katt (race katt på G) och en simons fullflödesdämpare på slutet. Och tro mig, ljudet är oslagbart! När vi åker i en tunnel, så dåååånar det utav helvete. på tomgång låtet det inte som att det är en sexa under huvet utan ett dovt mullrande ljud, snarare ljudet av en kraftig V8. Bara känslan när du varvar över 3000 varv är oslagbar, ljudet ett reikigt monsterljud! Vill inte komma och skryta för någon, utan bara rekommendera dig så du också får njuta av det! Är jälvigt nöjd och kommer bygga liknanade system i framtiden också!

MVH
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Oj, min stavning ikväll var inte den bästa, lite sliten så här i slutet av veckan, jag glömde att påpeka att det är endast ett rakt rör som går från grenrören, sen svänger det lite, men fortfarande är röret rakt, till dämparen. Bygg ett sånt och du kommer absolut inte ångra dig, en nackdelen är att du väker hela kvaretert om du kommer hem sent om kvällarna.

Lycka till!
jooo tjeena... 3½" system låter seriöst...
kan inte förstå varför man ska bygga ett 3½" system till en 328...?
okej det låter säker mycket och det är säker jätte kul i en minut sen blir det bara störande och efekt förlusterna är intresant...

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Med för grovt rör så kan man tappa effekt på låg och mellan registret men på max var så brukar det ge mera effekt.Så det kan bli lite sämre flexibilitet i motorn register.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det tråkiga är ju också att avgasvärdena samt effekten försämras som 2002tii säger, avgasmåtten är ganska bra avstämda från BMW...

Tycker att det ser löjligt ut med 3" slutrör om man inte har turbo modell störst...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dessutom kan man få körförbud om poliser hör att bullernivån är åt helvete, med krav på ombesiktning...
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Näh personligen tycker jag att 3 tums e för mycket, så det blir 2,5. Men utförandet tål att tänkas på, mycket intressanta förslag här...

///FrIIk
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Va o tittade till mitt kommande avgassystem på verkstan, och jag kunde bara dreegla!.....än så länge bara raka rör o lite böjar...

///FrIIk
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Är det 2,5" fram till kat på 325 E30?
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Jag tror det är2,5. på e30.

///FrIIk
Bmw ludde
Friik: bygger du 2*2,5" ?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Enklaste sättet att göra ett sportsystem är att först kapa bort original utblåsen sen köra spättet i bakre ljudämparn ngr gg.Sen tar man 2 nya ändrör av grövre modell och svetsar dit.Har på min bil gjort så för ngr årsen och många har frågat mig vad det är för sportsystem på bilen.Jag svetsade dit 2 rostfria rör av dim 84x2 som jag polerade blanka i svarven.Ljudet blir ganska hårt men vid landsvägskörning så är det helt ok..

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Ludde: Ja jag skall ha 2x2,5

///FrIIk
Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Tja! Sitter själv å kollar på ett nytt system ..
Men vad ja undrar om man bygger de själv.. hur blir de med rost i skarvarna där man svetsar.. menar vad e de för mening med ett rostfritt system om det ändå rostar i svetsfogarna.

Det andra ja funtar på e flödet .. hade väll tänkt mig att bygga ett singelsystem men räcker det med 2.5 tum då ?? Själv vill ´ja inte gå upp mycket i dimensionerna pga bullret vid vanlig distanskörning.
måste väll ha en ny katt också eftersom min håller på å rostar söner totalt.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ett rostfrittsystem rostar i fogarna om man inte betar av svetskarvarna med en speciell pasta eller polerar med scotchbrite trissa i borrmaskinen.Mtrl i ett rostfrittsystem är sämre klass än det som används på tex. petrokemiska industrier(syrafast mtrl).Min jobbar kompis hans rostfria avg.system höll i 20 år på hans gamla Volvo 140.Ska man ha bilen länge så är ju valet lätt..
mvh dutta

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.