AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.002

Mini Cooper S - trevlig förstabil/bruksare/vinterbil?

Sida 1 av 2
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
risk för OT, räknas Coopern som en BMW? :)

Nu när vintern börjar slå sina hemska klor i oss och leksaken får vila i garaget börjar jag fundera på vinterbil. Hasar just nu runt i en fruktansvärt rostig historia (det står visst Mazda 323 där bak) som nog inte lever många mil till. Började snegla på Cooper S för ett par dagar sedan, så jag tänkte kolla med er som har kört / har en sådan, är den funkis som förstabil? Vi är bara 2 i hushållet (inom överskådlig tid dvs åtminstone ett år, säger hon), jag letar främst pendlarbil/bruksare men gärna med lite liv i lådan (dvs det som Mazdan totalt saknar, nog låter det om den men det är inga friskhetstecken, tyvärr).

Tänkte ta mig iväg i dagarna o provköra en S ordentligt, men mottar gärna och tacksamt tips på utrustningsval, typ är 17":arna värda att satsa på, är sportchassit bra? Det kan ju faktiskt tänkas att bilen ska gå att busa lite med också.. hur ska jag annars klara vintern fram tills 993an får bullra igång igen :conf: Kanske rentav inte värt att satsa på en S?

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Firren:

Visst räknas Coopern som en Bmw:))

Asken har testat bilen och han blev mer än nöjd

Länk
Först ska jag väll säga att jag butte min m3 cab från 98 till en mc och ångrar det inte för en sekund och jag har varit på en del bmw träffar utan sura miner =)

Kör mässift så är mc/mcs riktigt roliga bilar =) och ör riktigt snabba på kurviga vägar lr i rondeller.

Utrustnings mässigt så är alla utom en mcs full matade som jag känner till, de vill säga: chili,curry, skinn, multi ratt...
17" ingår i comfort pkt = curry med andra ord och det finns bara ett sportschassi till S:en och det är standard.
Kika in på www.coopersweden.se för mer info

Ta och provkör en mc/mcs och jag lovar dig att du inte blir besviken=)

//Martin

herre jösses vad man stavar bra *NOT*

St
130
Stefan T
M135i -13
Jag drar upp den här tråden igen eftersom jag också är sugen på byta 320:n mot en Mini Cooper S. Man måste ju passa på att ha lite kul medan man fortfarande är hyfsat ung! :)

Är det några fler som har hunnit skaffa sig erfarenheter av Cooper S? Hur funkar den som enda bil?

/Stefan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mina farhågor av Minin som jag är inne på att köpa till tjejen är komforten i resor som är längre än 5 mil. Har ingen egen erfarenhet men jag kunde uppfatta den som lite surrig? Dessutom är hon beroende av navi som inte går att få i minin :(

Annars håller jag med överiga, den enda framhjulsdrivna bilen jag skulle kunna tänka mig.
Acey -- Visst kan du få Navi i minin ? Då har du hastighetsmätare/varvräknare framför dig och navi'n i panelen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bmw320i: Hm intressant, när jag pratade med bmw om detta så var detta inte en option. Jag tänkte inte mer på detta. Hm då blev minin betydligt intressantare igen :)

Har det funnits sedan första årsmodelllen?
Acey: Har sett bilder på det i deras egna Mini-promokatalog som finns att hämta hos närmsta bmw-handlare så... :) Som sagt, navi-skärmen sitter där hastighetsmätaren normalt sett sitter.

Sen vet jag ju inte om det här är nåt som inte går att beställa i Sverige men det är ju märkligt om de skickar ut kataloger med grejor i som man inte kan beställa...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bmw320i. Fann ingen bil i sverige med navi men fanns ett gäng på mobile. Såg ju helt okej ut. Verkar inte som det hör till den vanligaste utrustningen på en bil i denna klass :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kan bara säga att "hornen" växer bakom ratten rejält, man bara längtar att få släppa loss "160hk gocarten" på en bana och då körde jag den bara några kilometer, hade gärna åkte tre varv genom rondellerna :)) Skitkul bil.
Sedan att den har Moraklockor som instrumentering får man väl ta, en kul design på en kul bil.

///MVH Hasso
Länk
St
130
Stefan T
M135i -13
Det är komforten som jag också är lite tveksam till. Nu förväntar jag mig självklart inte någon toppkomfort men det får inte vara för illa heller. Det är främst ljudnivån jag är orolig för, stumt chassi är en av anledningarna man köper bilen för! :)
Radionav finns iaf, jag har provat en cooper s med det.
Tittar du på Länk så hittar du den optionen där med. Kan tyvärr inte länka då de kryllar av javatrams på sidan.

De ser ut som de är blaupunkts navigationsenhet de använder sig av, men jag kan ha fel.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
De fanns till och med en PDA intergrerings funktion. Ganska trevligt måste jag säga. Färdig för o använda pda:n som nav, mp3-spelare , tfn osv tackar man inte nej till.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: ja det verkar vara ett blaupunktsystem av de bilderna jag kunde hitta.

Angående mini.se. Funkar skit med Safari och väldigt dåligt genomtänkt! Ush! Hittade inget om navi. Någon som vet om det är DVD navi?

Jag ska visa regeringen bilderna så får vi se vad hon säger :o)
acey; Navigation finns med i konfiguratorn på mini.se och kostar 24700 kr tror jag.

Synd att man inte kan konfigurera en Cooper S i konfiguratorn!

Jens
Acey: Prova detta på mini.se
/mini
/mini tillbehör
/modell: cooper S
/mobil kommunikation
/Radionavigation
/go

Blaupunkts navigationsenheter brukar vara DVD baserade såvitt ja vet.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: Javamenyerna försvinner efter en millesekund på mac :) kanske får gräva upp explorer. Radionavigation är inte aktuellt tror jag.

MRS: Ja märkte det, hade det gått hade jag köpt en bil där ;)

acey; Navin är en "riktig" DVD-navi med kartbilder och allt, här är en bild: Länk

Jens
Just det, det var den jag pratade om innan =)
Humm, den där "riktiga" navin har jag inte sett skymten av på deras svenska site. Men finns den i england eller var än den där bilden e tagen så borde de ju finnas som option från fabriken.

BMWCS Syd #05392
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.