AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.231

Pris och tidsåtgång på turbokonvertering?

Sida 1 av 2
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Om man vill turbokonvertera en 325'a, vilka alternativ finns då? Vad kostar de olika alternativen? Om man "bara" köper de delar som behövs och utför jobbet själv, vad kostar kalaset då och hur lång tid kan det ta att "bygga" ihop det själv? (Inte jag som skall göra det i så fall... Har en kille som byggt turbo innan).

och sist, men ABSOLUT inte minnst... Hur många hk får man? Oj... just det ja... en fråga till... Hur gör man för att den skall förbli "godkännd"?

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
sh
820
shu!
525i -91
VAd det kostar beror juh aldeles på hur mycket effekt du vill få ut, hur länge det tar påverkas juh av samma faktor.

För att bilen ska fortsätta vara godkänd så måste du typa om hela bilen, vilket inte är det enklaste.

Men det går juh alltid att lura sbp genom att montera ur turbon då det är dax för besiktning.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Nämn lite olika effekter och priser för delar då...
Vill se hur mycket det kan röra sig om.

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
sh
820
shu!
525i -91
Lite svårt att säga då jag inte är nån direkt expert. Men prova sökfunktionen, finns hur mkt som helt om turbokonvertingar där.

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Dubbelt så dyrt, Dubbelt så lång tid som man tror.. De lovar jag.. ;)
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Säger fortfarande ingenting... Har läst igenom en drös med gamla post's här på forumet, men nästan ingenstans hittar man konkreta pris- och tidsuppgifter.

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tid och pris beror på så många variabler. Vad är målet? Sen.. Den viktigaste variablen är: Hur mycket kan du? Sen.. Känner du någon som gjort det tidigare som kan hjälpa dig? Att ta/få hjälp är utan tvekan en viktig faktorn. Uppfinna hjulet själv - svindyrt. Kan du själv göra delar/ känner någon som kan. Sen..Hur dumsnål är du? (Kan blir hur dyrt som hälst) Man kan alltid göra saker lite billigare och lite sämre. Jag har räknat på att turbokonvertera min 318 is. Hur jag än räknar så blir det tyvärr billigare att lägga upp 120k på en fin M3 -88. När jag räknar på ett "seriöst" bygge hamnar delarna på minst hu 60k. En turbosats till min bil som laddar 0,4 bar och ger 180hk (+ca40) kostar ca 45k. Eftersom jag inte har gjort det så är nog _Jimmy_:s kalkyl riktigt. Minst dubbelt så dyr.. då blir M3:an billigare, laglig och jag får pengarna tillbaka om jag tröttnar.

E
Ser att alla säger "köp en M3 istället" grejen är den (ialllafall i mitt fall) att man vill ha turbo i bilen..Schysst vinande ljud,fint ljud från dumpventil när man växlar osv osv..Turbo e nice helt enkelt..Vill osså ha en 325 turbo !!

*peace*
Bmw ludde
E
För 60k då var det kompsänkning och hela kittet ?

Damien
Det behöver inte bli så dyrt som alla säger. Om du inte tänker att ändra kompen så kan du säkert klämma ut 270 hk. För det behöver du i grov skala:

-Grenerör - kan du göra det själv så kommer du billigt undan.
-Turbo - du kan hitta TD04-16t aggregat som e nya för 3500.
-Intercooler- beg. från text saab kostar under 1000kr
-Annat sprut- Smt6 3500k / låta någon annan mappa bilen
-Antingen andra spridare/eller om det räcker med en proggresiv bränsletrycksregulator ( nån som vet ? )
-dumpventil - 1000 kr
- slangar, rör, mm räkna med 1500kr

Man hamnar runt 10000kr, men då finns det alltid andra saker som kommer till, men under 15000 kr ska inte va några problem.

Ingen som vet hur man löser soppan på ett bra sättt ?

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>E.

Hur har du räknat igentligen om man får fråga???
Snikturbokonvertering för 40000:- på en 318is.

Nä, nu måste du berätta.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Det är välan "inbyggd" dump på mitsusnurrorna?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bonje

En turbosats från GIK-turbo kostar ca 45 k. Ger inte många hästar, men det kanske jag får att funka.

Problemet heter kunskap. Jag har skuvat och "trimmat" modellmotorer - tvåtakt sen jag var 11 år (ca20 år) En sak har jag lärt mig - det är inte enkelt och det funkar inte direkt perfekt första gången.. tyvärr.

Sen har vi snikvarianten. Risken är rätt stor att man någon gång av kunskapsbrist gör bort sig under processen. En spruken topp t.ex. kostar en del. (dumsnålt) Sen kan jag inte svetsa ett grenrör.. osv osv. Jag kan och i bekantskapskretsen tillgång till Svarv men hur mycket och håller kolvarna sen? Men allt kostar och det finns inget som är dyrare än att göra fel. Vad kostar ett motorras.. eller två.

Kan man skruva, fult ut själv - kan svetsa osv. Har tillgång till verktyg. Vet vad man gör osv. då är snikvarianten säkert inte omöjligt MEN behöver man fråga vad det kostar.. tja då är man inte direkt erfaren....

Känner man folk som hjälpa till - har tillgång till allt - då kan det bli billigare. Men första gången i pappas garrage???

Skall jag göra en turbokonvertering så vill jag att det fungerar inte 500 mil utan 5000 mil och mer. Då krävs det att man köper hjälp av dom som kan - inte dom som tror att dom kan - och det blir till synes "dyrt" men billigast i längden. Skall man .. så bör man göra det ordentligt.

E
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Jag har i så fall en kille som byggt om en "vanlig" bil till en twin-turbo... Så det är nog inga problem... Mest priset på inköp av grejer som man inte gör själv som jag undrade över...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Bmw ludde
E
Har sett att GIK säljer turbosatser för 15k, men då får du svetsa grenröret själv, men du får me rör. Sen e de ju svårare för dig om du vill ha ut mycket effekt till rimliga pengar , pga liten volym,
sh
820
shu!
525i -91
Svetsningen av grenröret är väl det minsta problemet då man gör ett extraktor, däremot rör böjjarna är inget som vem som helt kan klara av.

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
BMWLudde, Kan lova dej att det går att åka mer än 270hk med orginalkomp...
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>E. Om du nu har skruvat lite förut, så har du förmodligen inte tummen mitt i handen.

Snikvarianten.... det där med sprucken topp kan du nog nästan glömma. Det är inget du gör i första taget.

Kolvarna håller tydligen bra trots hög komp (10,0:1) Ticco har laddat 0,9 bar med orginal kolvar med SMT6.
Du får ju inte räkna med att du ska köra ras med en så liten effektökning. Men man lär ju vara försiktig i början innan man har fått allt att funka. Koppla in lambda mätare och avgastemp, så ku kan se vad som händer.

Sen har vi det där med grenröret... Hur kan du veta att du inte klarar av det? Har du försökt någon gång.... Låna en svets och prova att klutta lite själv... När du har lärt dig, köp lite rörböjar och flänsar sen är det bara att börja.

Om man redan innan man har börjat, bestämmer sig för att man inte kan. Då blir det ju jävla dyrt... Tänk i stället det här fixar jag!

All info och hjälp du behöver finns här på forumet.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Helt rätt Bonje.

ingen nedvärderar en själv lika hårt som en själv,inget är så jäkla svårt bara man ger sig f-n på att lära sig det!!
inom rimliga gränser alltså.. ;0)
E
1.156
E
320 ci cab -04
Med den volym jag har är det inga problem att ta ur lagom 250hk ur 1.8 liter med turbo. MEN det kräver att man gör rätt. Och rätt mycket. Eftersom jag skruvat lite tidigare (men bara bytt toplockspackning 1 ggr på bilmotor) trimmat modellmotorer så vet jag hur känslig en motor är. Visst man kan turbotrimma billigt - ta ur kanske 20 hk till ur min motor men det tycker jag är för lite för att det skall vara värt besväret. Det skall hålla och hålla länge...

För att kunna göra det jag vill så krävs troligen

1 nya hårdare lager.
2 portad top
3 svarvade kolvar (komp ca 8,5) gärna vägda
4 grenrör
5 ny racekat
6 interkoler
7 turbo
8 motorstyrsystem typ links
9 nya spridare
10 säkert lite till som jag upptäcker únder projektet.
11 en besiktningsmotor hehe.
_Jimmy_ har en tic .. han har gjort det och hans synpunkt undervärderar inte jag. Min erfarenhet från modellmotorbranchen, vad den nu är värd i sammanhanget, säger mig att _Jimmy_ tyvärr har rätt.

Mina beräkningar hamnar på minst 60 och då får jag inte en spänn när jag säljer... Men jag är jävligt sugen .. En turbomotor har en underbar karraktär. 1120 kg bil med 250 hk och 300nm från 2500 varv till 7000. 0-100 borde gå på ca 6,5 sekund kanske bättre.
E
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Är fundersam på det här med besiktningen då vi vet att BMW inte är hjälpsamma (Brorsan som har en Calibra 4x4 turbo fick dock intyg från Opel och han hade närmare 400hk i den då). Har hört att folk talar om att plocka bort turboagget när man gör besiktningen. Då går den igenom no probs? Inga problem för bilen att köra när agget är borta då? Sedan undrar jag... Om man skulle åka fast i en flygande besiktning, vad händer då? Böter tippar jag, men hur mycket? Plockar de bilen, grejerna eller något? Blir det körförbud på plats? Ryker kortet?

Thanx in advance

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

1 nya hårdare lager. (Varför? Om du inte visste det så har BMW kanonkvalitet på samtliga motordelar)

2 portad top (Om du vill över 500hk så ska du kanske börja fundera på det, annars, glöm det topparna på m42 är kanonfina)

3 svarvade kolvar (komp ca 8,5) gärna vägda (visst, eller köp eftermarknadssprut och kör med effektivare bränsle, men svarva kolvarna är juste det förenklar bara och kostar inte många spänn)
4 grenrör (snikvarianten på m42 är att vända uppochner på grenröret, behöver endast vinklas om och bytas fläns på, dock får du säkert stadga turbon då godset i ditt extraktorgrenrör är lite tunt)

5 ny racekat (Ska du ändå ha turbo på bilen och ändra avgasvärdena, varför ska du då ha katalysator, låter aningen dumt tycker jag...)

6 interkoler (Saab 9000, passar perfekt i e30 och kyler samt flödar bra, kostar ca 400 beg)

7 turbo (Beroende på effektmål, 400hk turbo kostar ca 3000)

8 motorstyrsystem typ links (... eller megasquirt med edis tändning, kostar ca 1500:- och är lika bra eller bättre än links)

9 nya spridare (Volvo v70r spridare ljusblåa, betalade jag 120kr styck för... 500 för fyra)

10 säkert lite till som jag upptäcker únder projektet. (ja, typ ett par saker till, men har du inte bråttom så finns allt att hitta till bra priser om du håller ögonen öppna)

11 en besiktningsmotor hehe. (2000:- kostade min motor som jag bygger på och en extratopp med friska ventiler i kostade 400:-, den som söker finner...)

Lycka till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.