AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.038

Pixel fel i displayen, vanligt på e-38?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
pcdoktor: Gör det! Som det även står i slutet av texten är tipset fritt för vem som helst att sprida & publicera.

Den enda permanenta lösningen som jag känner till är ett nytt huvudinstrument. Kanske kan hittas på skroten - annars kostar det gissningsvis åtskilliga tusenlappar från BMW. Inte särskilt ekonomiskt, men antagligen den enda lösning som garanterat fungerar och håller i åratal.
Några egentliga kontaktdon eller motsvarande finns inte. Det är en gummilist med ingjutna grafitledare mellan glasdisplay och kretskort.
Problemen består i dåligt kontakttryck och/eller orena kontaktytor.

FP
wk jag tyckte det var bäst att fråga först även om jag såg att du hade skrivt det var ok. Mektipst är uppe nu Länk

såg att även autopower fått upp sin kopia i helgen.
Stort tack för det fina upplägget, det kommer säkerligen att vara till glädje för MÅNGA

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Idag fick jag lite tid över och bestämde mig för att föröks åtgärda pixelfel och en trasig glödlampa i instrumenthuset.

Sagt och gjort, med utgång från mektipset i länken ovanför löste jag det hela, allt fungerar perfekt och det var såklart ett lyft för bilen.

I vanlig ordning fungerar würths kemiska produkter kanon, kanske något dyra men dom verkar kunna sin sak.

www.bimmer.se Länk
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
pcdoktor: Vart får jag lättast tag på Würths elektronikrengöring? Biltemas spray funkade sisådär...

Trevlig midsommar

//Mikee
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Würth har bla. en butik i Västberga, Sthlm där du säkert kan köpa sprayen. Ligger på en gata bakom Mer*edes butiken.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Alldeles i krokarna alltså :)
Återkommer med resultatet om ett par veckor när jag får tillbaka bilen..... (Några idioter rippade mina Angel Eyes och krossade rutorna så den är på verkstad för tillfället)

Tack för infon...

M
pcdoktorn: Vad är det för en Wurtprodukt som är elektronikrengöring? Jag hittar endast en kontaktspary som närmast är att jämföra med 5-56...( Anledning till frågan är att jag fått in "reparerad" elektronik mer än en gång där man använt sprayer som inte var så lyckade.
Wurth marknadsför många utmärkta produkter, men även mindre bra grejor. Framför allt är mycket av grejorna tradingprodukter, dvs köps från annat håll och lablas om med Wurth-etikett osv.
Tyskarna är mästare i detta, vill himla gärna få konsumenterna att tro att allt är "made in Germany" går det inte så försöker man med "engineered in Germany" som är ett rätt luddigt begrepp...
Liten varning alltså för sprayer som t.ex innehåller olja osv, de har sitt användningsområde, men i fallet ovan blir det inte lyckat.

FP
Folke Produkten jag använde var OL kontakt och som oxidationsskydd använde jag en annan produk från Würth som jag inte har tillgång till just nu.

Det visade sig att efter 24 timmar upptäckte jag ytterligare några pixlar som inte lyser så det blir till att plocka ner det igen.

Denna gången blir det iallafall betydligt enklare..

För övrigt så användes denna produkt även vid rep av E34 instrument och resultatet från den rep. var lyckad då det har fungerat några år nu.

www.bimmer.se Länk
Jepp, hittade tre Wurthprodukter till, verkar vara ur CRC:s kontaktvårdssortiment, samma beteckningar osv. Prova med lite spray på fingrarna, det får inte kännas oljigt när det dunstat bort.

FP
HIttade övriga produkter idag, den produkten jag använt som skydd mot framtida oxidation heter kontakt OS. Hittade även en tredje burk som jag tänkte testa i andra försöket som heter kontakt SW. SW har den funktionen att den tar bort det som kontakt OL har löst upp

Om en produkt skulle innehålla olja vad innebär detta för elektroniken?

www.bimmer.se Länk
Inget speciellt för enskilda komponenter kanske med det förstör vissa gummi, plastprodukter och kretskortslaminat . Har för mig att det sitter en zebralist mellan glasdisplayen och kretskortet i instrumentet, den består av gummi med ingjutna grafitledare.
Nånting säger mig att Wurth är bättre på grövre mekanik, fordon och industri än på finelektronik men som sagt, det verkar som deras sprayer kommer från Contact Chemie, numera CRC.
Här finns info: Länk

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.