|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det vanligt att displayerna visar "konstigt" alltså att siffror och så är fövrängt i E-38? Dyrt? | |
|
Sorry hitta i forumet nu att det verkar va ett vanligt fel. |
|
|
Hej DrScream. Du har rätt, det är ett mycket vanligt fel på E38. jag löste det genom kontaktspray(efter att ha monterat isönder hela instrumenthuset. "sex bakom ratten...KUL!!!" Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Vanligt, inte bara på E38, BMW, eller övriga bilar utan på displayer i allännhet av denna konstruktion. OBS kontaktspray måste vara av icke smörjande typ, avsett för finelektronik, aldrig 5-56 eller liknande smörja. FP |
|
|
Folke. Helt rätt... Jag änvände CRCs produkter som heter Kontakt 60 (för rengöring) och Kontakt WL för att spola rent. Detta fungerade bra. Jag brovade även med CRC Contact Cleaner (grön burk) men detta fungerade inte alls.. "sex bakom ratten...KUL!!!" Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Hej Jag är lite osäker på hur man skruvar ned samt vad någonstans man skall göra rent med kontaktspray. Mina siffror är lite hursom helst just nu och skulle behöva rengöring. Tacksam för alla tips. Hur lång tid tar det om man är lite händig. mvh Curt ClG Länk |
|
|
Hej Curt, Du klarar det nog på en dryg timme, men låt det hellre ta en hel dag och var försigtig och noggran istället. kolla länkarna: Länk Länk ( den tyska länken har modulen på baksidan av mätarhuset redan plockats bort det är bakom den som vridsnäppe nr3 sitter. Ska också nämna att tipset att lägga ett plastband mellan plåtramen och displayglaset för att få bättre kontakt, är värdelöst) |
|
|
Första gången jag gjorde det tog det fem timmar totalt.. Men det funderade inte merän i sex timmar. Gick bättre andra gången. "sex bakom ratten...KUL!!!" Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Var får jag tag på CRC Kontakt 60 och Kontakt WL... Ringt runt och letat men hittar ej produkterna någonstans. Finns ju på CRCs hemsida men allt som säljs i butikerna är vanliga CRC Kontaktrengöring... MVH //MikEe |
|
|
Försök hos någon elektronikleverantör: www.farnell.se, www.elfa.se, www.kjell.com, www.bejoken.se kan vara tänkbara. Även Das Ohlsson kan ha detta. En produkt som jag varmt kan rekommendera är CRC Tuner 600, mycket effektiv och dunstar bort fullständigt. Se upp så du inte sprayar nån kontaktspray med olja i, det blir förödande i detta fallet. FP |
|
|
Biltema har en produkt som om jag minnns rätt de kallar "Elektronikrengöring". Den funkar också fint till detta. Då pixelfelet efter detta fix har en tendens att återkomma efter ett tag så kan man räkna med att få upprepa detta någon gång då och då. Första gången kan det ta lite tid, men om man klipper av de 5 "plasttornen" som man annnars skall vrida för att kunna öppna kombihuset med en avbitare så går det betydligt enklare att både öppna och försluta kombit. Övriga skruvar räcker gott för att hålla ihop huset. Mvh. /Kjell |
|
| Jag är övertygad om att det räcker att rengöra stiften eller kontakterna med ren sprit. Detta pixelfel i displayerna finns även till andra elektronikprodukter. | |
|
Problemet i bilinstrumentet och liknade displayer är kontaktöverföringen mellan själva LCD:n och kretskortet är i form av gummilist med ingjutna ledare (zebralist). det finns alltså inga vanliga stift eller kontaktytor. Minsta förorening eller dåligt kontakttryck ger bortfall av pixlar i displayen. FP |
|
|
Jag instämmer med Folke - det är inte k-donen som orsakar pixelbortfallet, utan kontakten mellan zebralisten och displayen. Sedan skadar det iofs inte att rengöra k-donen också när man ändå har loss kombit... Denna konstruktion är extra olycklig i fordon, eftersom vibrationerna i fordonet får kontakttytorna att ständigt gnidas en smula mot varandra. I denna process byggs det på ett oxidskikt på kontaktytan, som förr eller senare gör att kontakten upphör eller blir intermittent. Därav behovet av upprepad oxidrengöring lite då och då. Men som sagt, det är inte särskilt besvärligt att göra detta, särskilt inte om man klipper bort plasttornen så att det går lätt att öppna och försluta. Litet förtydligande från mitt förra inlägg ang detta: jag skrev att "övriga skruvar räcker gott för att hålla ihop huset" - när jag gjorde en ny rengöring igår konstaterade jag att jag mindes lite fel: det är inte skruvar utan 4st plastsnäppfästen och inget annat som håller ihop kombit. Jag har irriterat mig lite på att jag tycker att "blinkersklicken" från kombit varit för starkt (det är ju för tusan en premiumbil!;-), så jag tänkte igår också passa på att se om jag kunde dämpa detta på något sätt (vet inte om det är ett relä eller syntetiskt genererat ljud som på tex Volvo?). Men då jag försökte lirka loss visarna (hast,varv,temp,tank&förb) satt de så fast att jag inte vågade ta i mer utan att riskera att skada dem, så jag la det lite på is. Är det någon som öppnat kombit helt och som vet hur man går tillväga utan att riskera att det skadas? Mvh. /Kjell |
|
|
Det är bara en ljudare inne i instrumentet nånstans, förmodigen av relätyp. Själva blinkgivaren är elektronisk och sitter i ljusmodulen. Personligen skulle jag inte vilja vara utan feedback i form av ljud, men man skulle ju kunnat ändra karaktären kanske. Kommer säkert, de skall ju ha några nya finesser kvar inför framtiden också. FP |
|
|
Finns det något sätt att till en rimlig kostnad lösa det mer permanent, går delarna som spökar att köpa nya och vet någon vad det isåfall skulle kosta? Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
| Har skrivit ett mektips som finns på Länk tills vidare, om någon är intresserad. Skickade det till Autopower också, så det kanske kommer upp på sidan så småningom. Funkade perfekt för mig, alla pixlar kom tillbaka. | |
|
Här är ett par länkar till: Länk Länk /Fredrik |
|
|
W2K - förnämligt inlägg!! Mvh Björn |
|
|
Mycket bra bilder och beskrivning. Hoppas bara rengöringen ger någorlunda permanent lösning på problemet, dvs att felet inte beror på att det är mekaniskt glapp pga för dåligt kontakttryck t.ex. FP |
|
|
Om man vill ha en PERMANENT lösning vad byter man ut då? något kontaktdon eller ? jag förstår att det inte håller längre än på en ny bil men det håller kanske lite längre än om man bara rengör. måste hålla med om att W2K:s mektips var strålande! Jag lägger gärna upp det på bimmer.se om det känns ok för dig W2K. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.