AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.026

V6 kontra rak 6.

Sida 2 av 2
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Är det så att V6:or drar mindre soppa än andra motorkonstruktioner? I tjejens stadsjeep sitter en V6:a som drar ca 1lit/mil vid landsvägskörning och det blir ingen skillnad i soppaförbrukningen då vi hänger på en fullastad vagn på 1500kg. Enda gången den drar mer soppa är när man slår på ac:n då den drar 1.1lit/mil istället.

Som exempel kan vi ta en saab 9-5 som vi hängde på samma vagn på då ökade soppaförbrukningen från 0,8lit/mil till ca 2,5lit/mil.

Någon som kan förklara detta?
Inte lätt att förklara bensinförbrukning, min Ford med V6 3,0 ligger (efter inkörning 5-600 mil) och tjänstevikt ca 1550 på ca 1,0 l/mil vid blandad körning kring Sthlm, förra bilen en Alfa 156 med 2 liters fyra och tjänstevikt ca 1350 låg kring 0,97. Då har ändå Forden överlägsna prestanda. Tror inte att V6 är bättre än rak 6:a, BMW:s motorer är ju erkänt bensinsnåla
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Mycket intressant det här. Finns det nån bra sida på Svenska som förklarar lite mer om olika motorer?

====
The driving Dutchman
Länk
dunstan
Det finns motorer och så finns det BMW motorer. En BMW rak 6a slår alla V6or jag känner till! Berätta om det ej stämmer! ;-)

Min 280hk 6a drar 0.9 på motorväg. När jag kör aggressivare så drar den iväg upp till 1.2. Rätt bra med tanke på att bilen gör 0-100 på 5.5s... Och den är helt underbar! Man njuter varje dag! Tror knappast att V6or drar minde än R6or. Handlar nog dessutom mer om vem som är motortillverkaren än om det är R6 eller V6.

Skulle jag byta den mot en Ford V6? Aldrig! Köpte jag Ford skulle jag göra det av en anledning. Färdas från punkt a till punkt b i ett fordon som är billigt i inköp. Thats it! Inte njuta av motorn!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
BMW:s raka 6:a är en varumärkesprofil. En rak sexa är förvisso vibrationsfri men annars är det inget som gör den bättre. Isåfall hade fler byggt dem.

Nästan alla andra har övergivit r6. r4 och v6 är helt enkelt vettigare konstruktioner generellt sett. r4 är billig och v6 är kompakt. Kompakta motorer är bättre för bilens utrymmesmöjligheter osv. Självklart.

Vad gör bmw för motorer? r4, r6, v8, v12. Alla ligger i spetsen när det gäller teknikutveckling. Hög prestanda/låg förbrukning/hög driftsäkerhet.

Men faktumet att bmw gör en rak sexa gör inte att denna konstruktion är bättre, utan att den skiljer bmw från andra märken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.